logo
Karta przedmiotu
logo

Psychologia zachowań konsumentów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 4875

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 3. Nowoczesny marketing

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W18 C12 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Agata Gierczak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy na temat zachowań konsumentów na rynku, uwarunkowań ich zachowań oraz procesu podejmowania decyzji zakupów przez nabywców. Umiejętność badań i dogłębnej analizy zachowań konsumentów oraz analizy i oceny działań marketingowych przedsiębiorstw skierowanych skierowanych do klientów.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych 4 semestru studiów.

Materiały dydaktyczne: Raporty i Katalogi PTBRiO od 2016

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 K. Stasiuk, D. Maison Psychologia konsumenta PWN. 2014
2 L. Rudnicki Zachowania konsumentów na rynku Wyd. PWE, Warszawa. 2011
3 A.Falkowski, T.Tyszka Psychologia zachowań konsumenckich Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Zaleśkiewicz T. Psychologia ekonomiczna Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2015
2 Jachnis A. Psychologia konsumenta : psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich Wyd. Branta, Bydgoszcz - Warszawa . 2007
3 L.Garbarski. Zachowania nabywców PWE. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Olejniczuk - Merta (red.) Rynki młodych konsumentów Difin. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów wyższych na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych zagadnień związanych z prowadzeniem działań marketingowych przez zróżnicowane podmioty rynkowe.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność dokonania opisu funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej i zachowań konkurencyjnych podmiotów rynkowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do pracy indywidualnej i zespołowej.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna uwarunkowania zachowań konsumentów, cechy i trendy w ich zachowaniach Wykład multimedialny, ćwiczenia konwersatoryjne, ćwiczenia grupowe Egzamin pisemny, projekt zespołowy K_W02+
K_W06++
K_W08+
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna klasyczny model decyzyjnego konsumenta i potrafi zrealizować odpowiednie badania w celu jego identyfikacji. Wykład multimedialny ćwiczenia konwersatoryjne, ćwiczenia grupowe, studium przypadku Egzamin pisemny, grupowy projekt pisemny, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W06+++
P6S_WG
P6S_WK
03 Przeprowadza analizę elementów wpływających na zachowanie klienta, ze szczególnym uwzględnieniem jego decyzji zakupowych oraz czynników wpływających na ocenę ww. decyzji Wykład konwersatoryjny, ćwiczenia interaktywne, projekt zespołowy Egzamin pisemny, projekt pisemny, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02++
K_U11+
P6S_UO
P6S_UW
04 Potrafi podać przykłady działań marketingowych przedsiębiorstw ukierunkowanych na nabywcę. Ćwiczenia interaktywne, projekt zespołowy Projekt pisemny, prezentacja projektu K_W02++
K_U03++
K_K04+
P6S_KR
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
05 Potrafi dokonać pomiarów wskaźników służących identyfikacji psychologicznych zjawisk, jak percepcja konsumencka, świadomość marki oraz analizować ww. zjawiska Wykład konwersatoryjny, ćwiczenia interaktywne, projekt zespołowy Egzamin pisemny, projekt pisemny, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+
K_K02+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW
06 Zna prawa konsumenta i chroniące je instytucje Wykład konwersatoryjny, ćwiczenia grupowe Egzamin pisemny, ćwiczenia grupowe K_W08+
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Marketingowe metody i techniki badań zachowań konsumentów (ilościowe - U&A i jakościowe) W01-W06, C01-C04 MEK02
4 TK02 Świadomość marki i mapy percepcji klientów jako efekt ukierunkowanych badań zachowań konsumentów W06, C03, C04 MEK05
4 TK03 Specyfika rynkowych zachowań współczesnych konsumentów (cechy i trendy) W07-W10, C05 MEK01
4 TK04 Uwarunkowania i proces decyzyjny konsumentów oraz ich typologia W11-W14, C06-C08, MEK01 MEK03 MEK05
4 TK05 Psychologiczne aspekty zachowań konsumentów (percepcja, uwaga, postawa) a zachowania marketingowe przedsiębiorstw (teoria i praktyka gospodarcza) W15-W16, C09, C10 MEK03 MEK04
4 TK06 Procesy emocjonalne i motywacje w decyzjach konsumenckich W17 MEK06
4 TK07 Prezentacja raportów z badań zachowań konsumenckich C11, C12 MEK03
4 TK08 Wnioski i konkluzje wynikające z analizowanych treści przedmiotu i studenckich prezentacji. W18 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 13.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładów na podstawie uczestniczenia oraz aktywności w trakcie zajęć problemowych i udziału w dyskusji
Ćwiczenia/Lektorat Na ocenę składać się będzie: ocena z wykonanych projektów, ocena z prezentacji projektów oraz aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa Pisemny egzamin końcowy oraz oceny z wykładów i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Gierczak; K. Nagody-Mrozowicz; A. Żak-Łykus Self-compassion and the rationality of praxeological leadership 2023
2 A. Gierczak Braki w prawach człowieka: prawo do bycia niemanipulowalnym - głos krytyki akcydentalnej 2021
3 A. Gierczak Można wybrać status quo, można ruszyć z posad bryłę świata : o przywództwie z perspektywy psychosomatycznej i kompentencyjnej dla liderów sektora publicznego 2021
4 A. Gierczak Relationships between explicit and implicit self-esteem and the need for social approval and narcissism in persons holding managerial positions 2021
5 A. Gierczak Psychological load of managers and destructive organizational processes 2019