logo
Karta przedmiotu
logo

Komunikacja międzykulturowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 4873

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 3. Nowoczesny marketing

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W12 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Agata Gierczak

Terminy konsultacji koordynatora: 23.03.2019 r. g. 11.00-13.00, 27.04.2019 r. g. 10.30-11.00, 1.06.2019 r. g. 13.00-13.30, 16.06.2019 r. g. 13.35-14.05

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie podstawowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do komunikowania i zarządzania działalnością marketingową organizacji w otoczeniu wielokulturowym.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych dla semestru IV

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M. Kultury i organizacje Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 2011
2 Grzegorczyk W. Marketing na rynku międzynarodowym Wyd. Wolters Kluwer Polska, Kraków. 2009
3 Duliniec E. Marketing międzynarodowy PWE, Warszawa. 2009
4 Limański A., Drabik J. Marketing międzynarodowy Wyd. Difin, Warszawa. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Adamczyk J., Witek L. Marketing międzynarodowy Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2007
2 Wachowiak P. (red.) Kulturowe i kadrowe problemy internacjonalizacji przedsiębiorstw Oficyna Wyd. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa. 2008
3 Pietrasieński P. Międzynarodowe strategie marketingowe PWE, Warszawa. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wiktor J. Rynek Unii Europejskiej Wyd. AE w Krakowie, Kraków. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wymagania formalne są zgodne z regulaminem studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu marketingu, zna poszczególne instrumenty marketingu mix, samodzielnie analizuje podstawowe prawidłowości rozwoju gospodarki rynkowej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętność pracować w zespole, wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę, doskonalić umiejętności zawodowego a także postępować etycznie w ramach wykonywanych funkcji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma świadomość istnienia barier w komunikacji międzykulturowej wykład, wykład interaktywny, wykład problemowy, konwersatorium, studium przypadku zaliczenie cz. ustna K_U08++
K_U09++
P6S_UK
02 Zna podstawowe klasyfikacje kultur i cywilizacji wykład, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. ustna K_U08+
P6S_UK
03 Potrafi scharakteryzować współczesne kultury i cywilizacje wykład problemowy, ćwiczenia problemowe, projekt zespołowy, studium przypadku zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_U08+
P6S_UK
04 Rozumie charakter i źródła współczesnych konfliktów na świecie wykład interaktywny, konwersatorium, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
05 Potrafi określić rolę religii we współczesnym świecie wykład problemowy, konwersatorium, projekt zespołowy zaliczenie cz. ustna, prezentacja projektu K_W05+
P6S_WG
P6S_WK
06 Jest przygotowany do samodzielnego rozwiązywania problemów wynikających z różnorodności kultur. wykład interaktywny, ćwiczenia problemowe, studium przypadku zaliczenie cz. ustna K_K03++
P6S_KR

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Pojęcie kultury, ogólna klasyfikacja kultur, historyczne podstawy preferencji kulturowych. Podział kultur według Gestelanda i Halla W1-W2 MEK02
4 TK02 Kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe. Komunikacja werbalna. Język i jego cechy. W3-W4 MEK02
4 TK03 Komunikacja niewerbalna. Język ciała. Cechy parasegmentalne języka, wygląd zewnętrzny, ubiór W5-W6 MEK02
4 TK04 Kompetentne komunikowanie międzykulturowe. Szok kulturowy, akulturacja W7 MEK01
4 TK05 Źródła konfliktów we współczesnym świecie. Religia a proces komunikowania i prowadzenie działalności biznesowej. Pozycja kobiety w różnych obszarach kulturowych. Kobieta jako partner w biznesie W8-W9 MEK04 MEK05
4 TK06 Sposoby przełamywania barier międzykulturowych w porozumiewaniu się W10, C1-C4 MEK01
4 TK07 Komunikacja międzykulturowa a społeczeństwo informacyjne W11 MEK06
4 TK08 Projekt obejmujący charakterystykę głównych kultur światowych realizowany przez studentów C5-C15 MEK03
4 TK09 Koegzystencja różnych kultur i cywilizacji. Podsumowanie zajęć, zaliczenie W12 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 6.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie w formie ustnej, aktywność w trakcie wykładów problemowych
Ćwiczenia/Lektorat zaliczenie na podstawie projektu zbiorowego i indywidualnego oraz aktywności na ćwiczeniach problemowych
Ocena końcowa ocena końcowa jest średnią ocen z wykładów i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały :

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie