logo
Karta przedmiotu
logo

Zarządzanie jakością

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Zarządzania i Logistyki

Kod zajęć: 4858

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W9 C18 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr prof. PRz Dominik Zimon

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Magdalena Szydełko

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kształcenie umiejętności z zakresu zarządzania jakością ze szczególnym uwzględnieniem stosowania systemowego podejścia do zarządzania jakością, stosowania wybranych instrumentów zarządzania jakością oraz planowania, wdrażania i utrzymania systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych w 4 semestrze.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach internetowych prowadzących zajęcia lub na platformie e-learningowej. Fragmenty normy PN-EN ISO 9000:2015-10.

Inne: Czasopisma: LogForum, Gospodarka Materiałowa i Logistyka, Problemy Jakości, International Journal for Quality Research.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
2 Jerzy Łunarski Normalizacja i standaryzacja Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2014
3 Adam Hamrol Zarządzanie jakością z przykładami. PWN. 2012
4 Dominik Zimon Zarządzanie jakością w logistyce CeDeWu. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Robert Wolniak, Bożena Skotnicka Metody i narządzia zarządzania jakością. Wyd. Politechniki Śląskiej. 2008
2 Andrzej Pacana, Manuela Ingaldi, Agnieszka Czajkowska Projektowanie i wdrażanie sformalizowanych systemów zarządzania, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2017
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Katarzyna Szczepańska Zarządzanie jakością: koncepcje, metody, techniki, narzędzia Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę i znajomość terminów z zakresu zarządzania, zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi wykorzystać wiedzę z powyższego zakresu do rozwiązywania problemów związanych z doskonaleniem jakości w organizacjach.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student jest przygotowany do pracy w grupie i podejmowania samodzielnych decyzji.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna i rozumie wymagania znormalizowanych systemów zarządzania jakością wykład / wykład informacyjny zaliczenie cz. pisemna K_W01+++
K_W06+++
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi posługiwać się wybranymi instrumentami zarządzania jakością. ćwiczenia problemowe / realizacja zleconego zadania sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa K_W06+++
K_U05+++
K_K01+++
K_K03++
P6S_KK
P6S_KR
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi opracować politykę jakości oraz podstawową dokumentacje systemową. ćwiczenia problemowe / realizacja zleconego zadania sprawozdanie z projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U07+++
K_K03+++
P6S_KR
P6S_UW
04 Zna rolę jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. wykład / wykład informacyjny zaliczenie cz. pisemna K_W01+++
K_W06++
P6S_WG
P6S_WK
05 Zna etapy wdrażania systemów zarządzania jakością w organizacjach. wykład / wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna zaliczenie cz. pisemna K_W01+++
K_W06+++
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Przedstawienie warunków zaliczenia i treści modułu (prezentacja karty). Wprowadzenie do problematyki modułu w zakresie genezy zarządzania jakością i normalizacji W01, W02 MEK01 MEK04
4 TK02 Wymagania znormalizowanych systemów zarządzania jakością. W03, W04 MEK01 MEK04
4 TK03 Etapy wdrażania znormalizowanych systemów zarządzania jakością w organizacji. Dokumentowanie systemu zarządzania jakością. W05, W06 MEK01 MEK05
4 TK04 Instrumentarium zarządzania jakością. Audyt jakości. Jakość produktu. Mierniki jakości. W07, W08 MEK01 MEK02 MEK04
4 TK05 Zaliczenie i podsumowanie. W09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK06 Wprowadzenie do problematyki zarządzania jakością. C01 MEK01
4 TK07 Opracowanie i ocena polityki jakości wybranej organizacji. C02, C03 MEK03 MEK05
4 TK08 Podejście procesowe i mapa procesów. Opracowanie mapy procesów dla wybranej organizacji. C04, C05, C06 MEK01 MEK03 MEK04
4 TK09 Opracowanie wybranych elementów Księgi Jakości dla wybranej organizacji. C07, C08, C09 MEK03 MEK05
4 TK10 Praktyczne zastosowanie wybranych instrumentów do rozwiązywania problemów w obszarze zarządzania jakością. Analiza scenek audytowych. C10, C11, C12, C13, C14, C15 MEK02
4 TK11 Analiza wyników realizowanych zadań. Zaliczenie i podsumowanie. C16, C17, C18 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 14.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 12.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzenie wiedzy z zakresu treści prezentowanych na wykładzie w ramach zaliczenia pisemnego (kolokwium obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń).
Ćwiczenia/Lektorat Warunkiem zaliczenia ćwiczeń przez studenta jest obecność na zajęciach ćwiczeniowych (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona), zaliczenie zadań (pracy projektowej) wykonywanych na zajęciach oraz zaliczenie kolokwium (zakres: zagadnienia omawiane na ćwiczeniach, wykładach i prezentowane w literaturze przedmiotu do samodzielnego studiowania).
Ocena końcowa Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie punktów z kolokwium i za obowiązkowe zadania (wymaga się minimum 50% punktów z kolokwium). Dopuszcza się możliwość podniesienia oceny za ponadprzeciętną aktywność i zaangażowanie w wykonywanie zadań.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Jum\'a; P. Madzik; D. Zimon Impact of big data technological and personal capabilities on sustainable performance on Jordanian manufacturing companies: the mediating role of innovation 2024
2 A. Jarząb; M. Szydełko Ocena i doskonalenie transportu zbiorowego na przykładzie wybranej gminy w województwie podkarpackim 2023
3 B. Sadowska; N. Stępnicka; R. Walasek; D. Zimon Exploring the effects of oil prices on road freight in Poland amidst COVID-19 and Russo-Ukrainian war 2023
4 E. Siembab; M. Szydełko Logistyczna obsługa klientów jako element kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw transportowych 2023
5 J. Baran; M. Szydełko Ocena i doskonalenie polityki jakości wybranych przedsiębiorstw z branży TSL 2023
6 K. Baghizadeh ; N. Ebadi; L. Jum\'a; D. Zimon Using Four Metaheuristic Algorithms to Reduce Supplier Disruption Risk in a Mathematical Inventory Model for Supplying Spare Parts 2023
7 K. Lysenko-Ryba; B. Zatwarnicka-Madura; D. Zimon Polish students\' attitude to the importance and assessment of implementation of 17 SDGS - pilot study 2023
8 K. Moskal; M. Strzelczyk; M. Szydełko Trendy wpływające na rozwój e-commerce 2023
9 L. Falát; P. Madzík; D. Zimon Supply chain research overview from the early eighties to Covid era – Big data approach based on Latent Dirichlet Allocation 2023
10 M. Abas; Q. Ali; Q. Jan; A. Khan; K. Muhammad; D. Zimon Utilization of Biowaste for Sustainable Production of Coal Briquettes 2023
11 M. Abas; T. Habib; S. Noor; J. Woźniak; D. Zimon Application of multi-criteria decision-making methods in the selection of additive manufacturing materials for solid ankle foot orthoses 2023
12 M. Sabo; M. Szydełko Doskonalenie logistycznej obsługi indywidualnych klientów na przykładzie przedsiębiorstwa DHL Parcel Polska Sp. z o.o. 2023
13 M. Szydełko Ocena i doskonalenie wybranych procesów logistycznych 2023
14 M. Szydełko Strategie i kanały dystrybucji : wybrane problemy decyzyjne 2023
15 M. Szydełko; M. Woźny Measuring the quality of logistics services for individual customers using the SERVQUAL method with an exemplary company from the CEP industry 2023
16 P. Madzík; M. Urbaniak; D. Zimon Expectations of industrial enterprises towards suppliers related to management of quality, environment and occupational health and safety systems 2023
17 P. Madzik; M. Urbaniak; D. Zimon Expectations of manufacturing companies for suppliers regarding the improvement of their processes 2023
18 S. Eldin; T. Kong; A. Metwally; K. Sharma; S. Sharma; L. Tan; Z. Zhang; D. Zimon Scheduling and Controlling Production in an Internet of Things Environment for Industry 4.0: An Analysis and Systematic Review of Scientific Metrological Data 2023
19 W. Skarbek; M. Szydełko Elementy i pomiar zadowolenia klientów z logistycznej obsługi zamówień 2023
20 K. Lysenko-Ryba; P. Madzík; E. Šírová; D. Zimon Examination of aspects of pro-consumer refund system 2022
21 M. Abas; T. Habib; S. Noor; B. Salah; D. Zimon Parametric Investigation and Optimization to Study the Effect of Process Parameters on the Dimensional Deviation of Fused Deposition Modeling of 3D Printed Parts 2022
22 M. Ikram; L. Jum’a; P. Madzík; D. Zimon Towards a sustainability paradigm; the nexus between lean green practices, sustainability-oriented innovation and Triple Bottom Line 2022
23 M. Ikram; M. Irfan; J. Liang; D. Zimon Evaluating natural resources volatility in an emerging economy: The influence of solar energy development barriers 2022
24 M. Szydełko Ocena klasyfikacji i typologii benchmarkingu z wykorzystaniem warunków poprawności podziału logicznego pojęć 2022
25 P. Madzik; E. Šírová; M. Urbaniak; D. Zimon Risk factors in the assessment of suppliers 2022
26 P. Madzík; I. Prokopiuk; M. Urbaniak; D. Zimon Supply chain quality management (SCQM) literature review and model proposal in the era of Industry 4.0 2022
27 S. Dellana; M. Ikram; K. Lysenko-Ryba; P. Madzík; R. Sroufe; D. Zimon Environmental effects of ISO 9001 and ISO 14001 management system implementation in SSCM 2022
28 K. Baghizadeh ; L. Jum’a; D. Zimon Modeling and Optimization Sustainable Forest Supply Chain Considering Discount in Transportation System and Supplier Selection under Uncertainty 2021
29 K. Lysenko-Ryba; B. Zatwarnicka-Madura; D. Zimon The effect of lenient return policy on brand recognition 2021
30 K. Lysenko-Ryba; D. Zimon Customer Behavioral Reactions to Negative Experiences during the Product Return 2021
31 K. Osieczko; E. Płaczek; I. Prokopiuk; D. Zimon Factors that influence the expansion of electric delivery vehicles and trucks in EU countries 2021
32 M. Cabecinhas; P. Domingues; N. Granja; P. Sampaio; D. Zimon ISO 22000 Certification: Diffusion in Europe 2021
33 M. Ikram; L. Jum’a; D. Zimon A Relationship between Supply Chain Practices, Environmental Sustainability and Financial Performance: Evidence from Manufacturing Companies in Jordan 2021
34 M. Szydełko Facilitating factors for the establishment of benchmarking partnership in selected clusters 2021
35 M. Szydełko Partnerstwo w kanałach dystrybucji jako strategiczne wyzwanie współczesnej logistyki 2021
36 M. Szydełko Projektowanie kanałów i strategii dystrybucji na przykładzie przedsiębiorstwa z branży spożywczej 2021
37 M. Urbaniak; D. Zimon Implementation of standardized management systems and the requirements of production companies towards suppliers 2021
38 S. Hakak; M. Hashmi; M. Rashid; R. Singh; M. Swain; D. Zimon LoRa-LBO: An Experimental Analysis of LoRa Link Budget Optimization in Custom Build IoT Test Bed for Agriculture 4.0 2021
39 D. Bednarova; M. Malindzakova; D. Zimon Quality Planning for the Production of Trailers 2020
40 D. Zimon ISO 14001 and the creation of SSCM in the textile industry 2020
41 D. Zimon; G. Zimon Quality Management Systems and Working Capital SMEs in GPO—A Case of Poland 2020
42 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Purchasing Group on the Profitability of Companies Operating in the Renewable Energy Sector—The Case of Poland 2020
43 M. Ikram; A. Khan; R. Khan; C. Pruncu; B. Salah; D. Zimon A Sustainable Distribution Design for Multi-Quality Multiple-Cold-Chain Products: An Integrated Inspection Strategies Approach 2020
44 M. Szydełko Możliwości wykorzystania benchmarkingu na potrzeby klastrów energii w Polsce 2020
45 M. Szydełko The key limiting factors for the establishment of a benchmarking partnership in cluster enterprises 2020
46 M. Szydełko Uwarunkowania budowania partnerstwa benchmarkingowego przez przedsiebiorstwa tworzące klaster 2020
47 P. Domingues; D. Zimon Impact of implementation of ISO 22000 on food safety throughout the supply chain: Insights from Poland, Slovakia & Portugal 2020
48 P. Domingues; P. Madzik; D. Zimon Development of Key Processes along the Supply Chain by Implementing the ISO 22000 Standard 2020
49 P. Madzik; D. Zimon Standardized management systems and risk management in the supply chain 2020
50 P. Madzik; R. Sroufe; D. Zimon Management systems and improving supply chain processes: Perspectives of focal companies and logistics service providers 2020
51 P. Madzik; R. Sroufe; D. Zimon The Influence of ISO 9001 & ISO 14001 on Sustainable Supply Chain Management in the Textile Industry 2020
52 R. Sroufe; J. Tyan; D. Zimon Drivers of sustainable supply chain management: Practices to alignment with un sustainable development goals 2020
53 S. Dellana; D. Zimon A longitudinal exploratory study of ISO 9001 certification abandonment in small- and medium-sized enterprises 2020
54 T. Gajewska; G. Kaczor; P. Madzik; D. Zimon The impact of the level of customer satisfaction on the quality of e-commerce services 2020
55 A. Pacana; D. Zimon; G. Zimon Inżynierskie metody i narzędzia doskonalenia procesów logistycznych w przedsiębiorstwie 2019
56 A. Pacana; M. Szydełko; B. Trybus; J. Woźniak Prace Kół Naukowych Politechniki Rzeszowskiej w roku akademickim 2018/2019 2019
57 D. Zimon; G. Zimon An Assessment of the Influence of Nominalized Quality Management Systems on the Level of Receivables in Enterprises Operating in Branch Group Purhasing Organizations 2019
58 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Implementation of Standardized Quality Management Systems on Management of Liabilities in Group Purchasing Organizations 2019
59 D. Zimon; G. Zimon The Impact of Quality Management Systems on Financial Liquidity in Companies in Group Purchasing Organizations 2019
60 K. Chudy-Laskowska; J. Woźniak; D. Zimon Analysis of the influence of the selected aspects of organisation of a mass event upon the security of participants in it 2019
61 M. Malindzakova; D. Zimon Design Supply Cycle for Inventory Management 2019
62 M. Szydełko Partnerstwo benchmarkingowe przedsiębiorstw w klastrze jako kategoria relacji międzyorganizacyjnych 2019
63 M. Szydełko Relacje w sieci powiązań rad dyrektorów jako przesłanka benchmarkingu sieciowego 2019
64 P. Budaj; P. Madzik; D. Mikuláš; D. Zimon Application of the Kano Model for a Better Understanding of Customer Requirements in Higher Education—A Pilot Study 2019
65 P. Madzik; D. Zimon Impact of Implementing ISO 14001 Standard Requirements for Sustainable Supply Chain Management in the Textile Industry 2019
66 R. Sroufe; J. Tyan; D. Zimon Implementing Sustainable Supply Chain Management: Reactive, Cooperative, and Dynamic Models 2019