logo
Karta przedmiotu
logo

Zachowania organizacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 4856

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W12 C18 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Teresa Piecuch

Terminy konsultacji koordynatora: na stronie domowej

semestr 3: dr Iwona Oleniuch

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie i zrozumienie różnorodnych aspektów mających wpływ na funkcjonowanie ludzi w organizacjach oraz organizacji jako całości.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł dostarcza ogólnej wiedzy na temat zachowań ludzi w różnych formach zbiorowości ludzkich na różnych poziomach zachowań: indywidualnym, grupowym, całych organizacji. Omawia najważniejsze uwarunkowania wpływające na zachowania: pojedynczych jednostek, grup, całych organizacji.

Materiały dydaktyczne: prezentacje z wykładów, materiały zawarte na stronach www

Inne: aktualne artykuły z prasy fachowej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 S.P. Robbins, T. A. Judge Zasady zachowania w organizacji PWE, Warszawa. 2012
2 B. Kożusznik Zachowania człowieka w organizacji PWE, Warszawa. 2007
3 A. Potocki (red.) Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia Difin, Warszawa . 2005
4 K. Kmiotek, T. Piecuch Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady Difin. 2012
5 A. Buszko Uwarunkowania współczesnych zachowań w organizacji Difin, Warszawa. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Kmiotek, T. Piecuch Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady Difin. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 B. Majecka Zachowania organizacyjne przedsiębiorstw Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. 2002
2 K. Kmiotek, T. Piecuch Zachowania organizacyjne. Teoria i przykłady Difin, Warszawa. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Prz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada podstawową wiedzę na temat funkcjonowania współczesnych organizacji, wpływie organizacji na otoczenie i otoczenia na organizacje, a także roli i znaczenia człowieka w organizacjach.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi prawidłowo interpretować warunki funkcjonowania organizacji w otoczeniu, podejście do człowieka w organizacji, formułować wnioski dotyczące wpływu różnych aspektów na funkcjonowanie or

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi współpracować w grupie, rozdzielać zadania, przyjmować w niej różne role. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student zna specyfikę zachowań organizacyjnych na różnych poziomach (jednostkowym, grupowym, całych organizacji). wykład/wykład multimedialny, wykład problemowy, wykład informacyjny, obserwacja zachowań zaliczenie pisemne K_W05++
K_K03+
P6S_KR
P6S_WG
P6S_WK
02 Zna genezę nauki, jej związek z innymi naukami. wykład/wykład informacyjny ćwiczenia/ćwiczenia problemowe pisemne zaliczenie K_W01++
P6S_WG
03 Rozumie różnego rodzaju interakcje zachodzące między członkami organizacji, grupami oraz ich wpływ na zachowania całych organizacji. wykład/wykład multimedialny ćwiczenia problemowe/ćwiczenia problemowe, prezentacje studentów, obserwacja zachowań zaliczenie pisemne, prezentacja dokonań K_W07++
K_U11++
K_K02+++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_WG
04 Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji na temat zachowań ludzi w organizacjach, doskonali swoje umiejętności w tym względzie. ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, prezentacje studentów prezentacja dokonań K_U09++
K_U12+++
P6S_UK
P6S_UU
05 Potrafi wyjaśnić wpływ warunków wewnętrznych i otoczenia zewnętrznego na zachowania całych organizacji. wykład/wykład informacyjny, wykład multimedialny zaliczenie pisemne K_W01++
K_W07++
P6S_WG
06 Jest przedsiębiorczy, aktywny. Potrafi wykazać konieczność promowania zachowań przedsiębiorczych w organizacjach. ćwiczenia/ćwiczenia problemowe, samodzielne prezentacje studentów referat ustny K_U11++
K_K02+++
K_K03+
P6S_KO
P6S_KR
P6S_UO
07 Potrafi wymienić i omówić zjawiska wpływające negatywnie na zachowania jednostek, grup i całych organizacji. wykład/wykład informacyjny, wykład problemowy zaliczenie pisemne K_W01++
K_W07+++
K_K01++
P6S_KK
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Istota i znaczenie zachowań organizacyjnych, przedmiot nauki, geneza nauki, interdyscyplinarny charakter nauki. W01, W02, C02 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Uwarunkowania mające wpływ na indywidualne zachowania ludzi - osobowość, percepcja, postawy, zachowania (w tym zachowania przedsiębiorcze), uczenie się, emocje, inteligencja, itp. W02, W03, W04, C03, C04 MEK01 MEK03 MEK04 MEK06
3 TK03 Uwarunkowania mające wpływ na zachowania zespołów i grup w organizacjach - np. synergia, efekt myślenia grupowego, współdziałanie, konflikty, negocjacje, zmiana, itp. W05, C05, C06 MEK01 MEK03 MEK06 MEK07
3 TK04 Uwarunkowania mające wpływ na zachowania całych organizacji - wewnętrzne wynikające z organizacji i zewnętrzne wynikające z otoczenia - np. konkurencja, różne formy współpracy, globalizacja. W06 MEK01 MEK03 MEK05 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Pisemny test (z pytaniami zamkniętymi i otwartymi) zawierający zagadnienia realizowane na wykładach.
Ćwiczenia/Lektorat Kartkówki obejmujące zagadnienia realizowane na ćwiczeniach, prezentacje przygotowywane przez studentów na zadane wcześniej tematy omawiane na ćwiczeniach, ocena pracy w grupach.
Ocena końcowa Pozytywna ocena z pisemnego zaliczenia obejmującego zagadnienia realizowane na wykładach i ćwiczeniach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Barwińska-Małajowicz ; M. Bosak-Sojka; K. Chudy-Laskowska; M. Knapkova; T. Piecuch; R. Pyrek Taxonomic analysis of unemployment in EU countries in the context of sustainable development 2023
2 A. Barwińska-Małajowicz ; T. Piecuch; R. Pyrek; K. Szczotka; J. Szymiczek Improving the Energy Efficiency of Public Utility Buildings in Poland through Thermomodernization and Renewable Energy Sources—A Case Study 2023
3 K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv 2023
4 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
5 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek; T. Piecuch Technologie kierowania zespołami ludzkimi 2022
6 K. Chudy-Laskowska; M. Czyżewska; K. Jezierska; T. Piecuch Entrepreneurial Competencies in Research Based on EntreComp Among Student Youth in Poland 2021
7 Y. Bilan; K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł People\'s Behavior, in the Context of Living Standards Changes and Sustainable Development, Exemplified by the Carpathian Euroregion 2021
8 J. Itrich-Drabarek; M. Lorek; J. Minkina; T. Piecuch Management of the police officers training system and the effectiveness of internal security 2020
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
10 T. Piecuch Kreatywność w funkcjonowaniu zespołów 2020
11 B. Piecuch; T. Piecuch Work-life balance w kontekście stresu i wypalenia zawodowego 2019
12 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch Koncepcja work-life balance w działalności przedsiębiorcy 2019
13 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł The living standard of the inhabitants of the Carpathian Euroregion 2019
14 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł The issue of entrepreneurship of young people - theoretical considerations and empirical research 2019
15 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł Towards inclusive economy – necessity or choice in the context of the material situation of people with disabilities 2019
16 T. Piecuch; E. Szczygieł Work-Life Balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji 2019