logo
Karta przedmiotu
logo

Strategie konkurencji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 4851

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5. Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W9 C18 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Strojny

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Teresa Bal-Woźniak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z mechanizmami konkurencji i kształcenie umiejętności analizy i oceny pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa oraz podstaw budowania skutecznych strategii konkurowania na rynkach.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje istotę i narzędzia "konstruowania" strategii konkurencji wybranych przedsiębiorstw na wybranych rynkach

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Sowa K. Strategie konkurencji korporacji ponadnarodowych Difin, Warszawa. 2006.
2 Pierścionek Z. Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2007.
3 Porter M.E. Strategia konkurencji: metody analizy sektorów i konkurentów MT Biznes, Warszawa. 2006.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Adamkiewicz-Drwiłło H. Konkurencyjność przedsiębiorstw w świetle uwarunkowań współczesnej gospodarki Dom Organizatora, Toruń. 2010.
2 Stankiewicz M.J. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji Dom Organizatora, Toruń. 2005.
3 Obłój K. Strategie organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej PWE, Warszawa. 2001.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kaplan R.S., Norton D.P. Mapy strategii w biznesie. Jak przełożyć wartości na mierzalne wyniki GWP, Gdańsk. 2011.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawowe metody zarządzania strategicznego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Poprawnie identyfikuje podstawowe mechanizmy i procesy rynkowe, ze szczególnym uwzględnieniem zjawiska konkurencji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi współpracować z innymi, przy rozwiązywaniu zadań wymagających inicjatywy i przedsiębiorczości, w szczególności w zakresie strategii konkurencji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi prawidłowo wskazać źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa wykład, ćwiczenia, ćwiczenia problemowe, praca projektowa, warsztaty prezentowanie kolejnych problemów projektowych, obserwacja wykonawstwa K_W03+++
K_K03+++
P6S_KR
P6S_WG
02 Zna zasadnicze powiązania przedsiębiorstwa z otoczeniem i ich wpływ na jego funkcjonowanie wykład, ćwiczenia, ćwiczenia problemowe, praca projektowa, warsztaty prezentowanie kolejnych problemów projektowych, obserwacja wykonawstwa K_W06+++
K_W09+++
K_U08+++
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK
03 Potrafi zaprojektować strategię skutecznie wyróżniającą przedsiębiorstwo w ocenie klientów wykład interaktywny, ćwiczenia, ćwiczenia problemowe, praca projektowa, warsztaty prezentowanie kolejnych problemów projektowych, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U05++
K_K04+++
P6S_KR
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Istota konkurencji i czynniki na nią wpływające W01 MEK02
6 TK02 Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw W02 MEK01
6 TK03 Bazowe strategie konkurencji M. Portera i omówienie założeń projektowych W03-W04 MEK01
6 TK04 Zachowania konkurencyjne przedsiębiorstw W05-W06 MEK02
6 TK05 Wybrane strategie w zależności od charakterystyki sektora W07 MEK02
6 TK06 Metody analizy i oceny pozycji konkurencyjnej firmy W08-W09 MEK01
6 TK07 Pojęcia wstępne: istota i znaczenie konkurencji w gospodarowaniu C01-C02 MEK02
6 TK08 Przegląd czynników determinujących konkurencyjność przedsiębiorstw, w tym korporacji transnarodowych C03-C04 MEK01
6 TK09 Czynniki sukcesu wybranych przedsiębiorstw, w tym korporacji transnarodowych, prezentacje projektów C05-C10 MEK03
6 TK10 Analiza wpływu otoczenia na zachowania konkurencyjne przedsiębiorstwa - prezentacje projektów C11-C14 MEK03
6 TK11 Elementy strategii konkurencji wybranego przedsiębiorstwa, prezentacje projektów C15-C18 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Uczestnictwo w interaktywnych wykładach potwierdzone jakością wypowiedzi (na kartkach) sprawdzających umiejętności robienia użytku z treści wykładowych.
Ćwiczenia/Lektorat Prezentacja w trzech częściach, zespołowego projektu strategii konkurencji wybranego przedsiębiorstwa (korporacji transnarodowej na specjalizacji: zarządzanie międzynarodowe)
Ocena końcowa Podstawą zaliczenia przedmiotu jest średnia ocen, a w przypadku ich braku kolokwium zaliczające z całości wykładów i ćwiczeń w oparciu o podaną literaturę przedmiotu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie