logo
Karta przedmiotu
logo

Prognozowanie i symulacje

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Metod Ilościowych

Kod zajęć: 4840

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 L12 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Marek Sobolewski

semestr 5: dr Paweł Hydzik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności analizy, modelowania i prognozowania wybranych zjawisk gospodarczych i społecznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych piątego semestru

Materiały dydaktyczne: Materiały pomocnicze do zajęć laboratoryjnych

Inne: Elektroniczne bazy danych społeczno-gospodarczych w ujęciu przekrojowym i czasowym

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hydzik P., Sobolewski M. Komputerowa analiza danych społeczno-gospodarczych Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. 2009
2 Dittmann P. Prognozowanie w zarządzaniu przedsiębiorstwem Woltres Kluwer Polska, Kraków. 2009
3 Aczel D.A. Statystyka w zarządzaniu PWN, Warszawa. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hydzik P., Sobolewski M. Komputerowa analiza danych społeczno-gospodarczych Wyd. Politechniki Rzeszowskiej. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Cieślak M. Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowanie. PWN Warszawa. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów Politechniki Rzeszowskiej.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość statystyki opisowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera w zakresie podstawowych metod analizy danych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien rozumieć zasadnicze związki i relacje jakie zachodzą w gospodarce rynkowej zarówno w skali makro- jak i mikroekonomii.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada umiejętność prezentacji i analizy zmienności zjawisk społeczno-gospodarczych w czasie za pomocą wybranych metod opisu tabelarycznego i graficznego. Umie wyznaczać indeksy dynamiki o stałej i zmiennej podstawie. laboratorium, wykład kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W03+
K_U06++
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
02 Potrafi dokonać prognozy na podstawie liniowych i nieliniowych modeli tendencji rozwojowych za pomocą programu STATISTICA. laboratorium, wykład kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U04++
K_U06+++
P6S_UK
P6S_UW
03 Zna metody i cel analiz sezonowości zjawisk czasowych. Potrafi wyznaczać i interpretować multiplikatywne i addytywne wskaźniki sezonowości za pomocą programu STATISTICA. laboratorium, wykład kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W03+
K_U06+++
K_K02+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
04 Potrafi skonstruować model prognostyczny z wykorzystaniem metody wskaźnikowej i metody trendów jednoimiennych okresów. laboratorium, wykład kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U04+++
K_U06+
P6S_UK
P6S_UW
05 Potrafi skonstruować w arkuszu programu Excel model demograficzny i przeprowadzić symulację procesów ludnościowych przy różnych danych i założeniach wejściowych. laboratorium, projekt indywidualny, wykład prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W03+
K_U04+++
K_U06+++
K_K02+++
P6S_KO
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
06 Zna i potrafi wykorzystać w praktyce adaptacyjne metody prognozowania szeregów czasowych oraz modele wyrównywania wykładniczego za pomocą programu STATISTICA. laboratorium, wykład kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U04+++
P6S_UW
07 Zna metodę regresji logistycznej i potrafi ją zastosować do prognozowania wybranych zjawisk opisywanych za pomocą zmiennej dychotomicznej wykorzystując narzędzia programu STATISTICA. laboratorium, wykład kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U04++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Podstawowe pojęcia związane z prognozowaniem i symulacjami. W1 MEK01
5 TK02 Przygotowanie danych czasowych w arkuszach programu STATISTICA i Excel. L1 MEK01
5 TK03 Prezentacja danych czasowych w formie graficznej. Wyznaczanie indeksów dynamiki. L3-4, W2-3 MEK02
5 TK04 Modele tendencji rozwojowej - wykorzystanie graficznych technik dopasowania trendów w programie STATISTICA. L5, W3 MEK02
5 TK05 Prognozowanie w oparciu o modele regresji liniowej. Modele pozornie nieliniowe. L6, W4 MEK02 MEK06
5 TK06 Analiza sezonowości zjawisk czasowych. L7, W5 MEK03
5 TK07 Modele regresji ze zmiennymi wskaźnikowymi - uwzględnienie efektu sezonowości w prognozowaniu. W6 MEK04
5 TK08 Trendy jednoimiennych okresów. W6 MEK01
5 TK09 Model demograficzny w prognozowaniu zjawisk społeczno-gospodarczych. Implementacja w arkuszu programu Excel. L8-9, W7 MEK05
5 TK10 Modele wyrównywania wykładniczego w prognozowaniu szeregów czasowych. L10, W8 MEK06
5 TK11 Prognozowanie zmiennej dychotomicznej za pomocą modeli regresji logistycznej. L11, W9 MEK07
5 TK12 Kolokwium zaliczeniowe L12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego w formie praktycznej.
Laboratorium Wejściówki, kolokwia, projekt z prognozy demograficznej oraz aktywność na zajęciach.
Ocena końcowa Średnia ważona oceny z laboratorium i egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Wszystkie materiały w formie pisemnej: własne notatki, podręczniki, materiały pomocnicze

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 E. Barnaś; I. Basiuha; L. Pakharenko; E. Porada; J. Skręt-Magierło; M. Sobolewski Selected environmental factors in mothers of newborns subjected to the therapeutic hypothermia – a case control study 2023
2 H. Fernandes; M. Gałczyk ; M. Sobolewski; A. Zalewska A Pilot Cross-Sectional Study on the Level of Depression and Physical Activity among Students in Poland and Portugal in the Second Year of the COVID-19 Pandemic 2023
3 H. Fernandes; M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska Internet Addiction and Physical Activity among Polish and Portuguese Students in the Final Year of the COVID-19 Pandemic 2023
4 J. Chilińska; J. Hermanowicz; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski; K. Tomaszewska Subjective assessment of occupational stress and mental health of nurses during the Covid-19 pandemic period 2023
5 M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska Assessment of Dyspnoea, Physical Activity, and Back Pain Levels in Students at Medical Universities after the COVID-19 Pandemic in Poland 2023
6 M. Sobolewski; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka Comparison of Several Anthropometric Indices Related to Body Fat in Predicting Cardiorespiratory Fitness in School-Aged Children—A Single-Center Cross-Sectional Study 2023
7 Z. Barabasz; K. Niewczas-Czarna; E. Nizioł-Babiarz; M. Sobolewski; K. Warchoł; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka An Investigation of the Utility of Waist Circumference Predicting Cardiorespiratory Fitness in School Children: A Cross-Sectional Study 2023
8 B. Kowalewska; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski The Impact of Stress-Coping Strategies and the Severity of Psoriasis on Self-Esteem, Illness Acceptance and Life Satisfaction 2022
9 G. Bejda; J. Chilińska; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak-Bejda; A. Moczydłowska; M. Sobolewski; A. Ślifirczyk; N. Waszkiewicz The Influence of the COVID-19 Pandemic on Women’s Feelings during a Hospital Stay 2022
10 J. Hermanowicz; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; A. Shpakou; M. Sobolewski Strategies for Coping With Stress Used by Nurses in Poland and Belarus During the COVID-19 Pandemic 2022
11 M. Cybulski; A. Gniadek; E. Krajewska-Kulak; W. Niczyporuk; M. Orzechowska; M. Sobolewski Comparative Analysis of the Incidence of Selected Sexually Transmitted Viral Infections in Poland in 2010–2015: A Retrospective Cohort Study 2022
12 M. Cybulski; D. Kaczerska; M. Kozakiewicz; E. Krajewska-Kułak; P. Siermontowski; M. Sobolewski; K. Van Damme-Ostapowicz Analysis of the Increase of Vascular Cell Adhesion Molecule-1 (VCAM-1) Expression and the Effect of Exposure in a Hyperbaric Chamber on VCAM-1 in Human Blood Serum: A Cross-Sectional Study 2022
13 P. Basiukiewicz; M. Sobolewski Interwencje niefarmaceutyczne oraz funkcjonowanie służby zdrowia w Polsce w trakcie kryzysu zdrowotnego w 2020 i 2021 roku 2022
14 Z. Barabasz; M. Sobolewski; E. Zadarko; M. Zadarko-Domaradzka A Non-Exercise Model for Predicting Cardiovascular Risks among Apparently Healthy Male Office Workers—Cross-Sectional Analysis: A Pilot Study 2022
15 B. Jankowiak; B. Kowalewska; E. Krajewska-Kułak; R. Milewski; M. Sobolewski Skin-Disease Specific and Generic Psychometric Measures in Patients with Psoriasis 2021
16 D. Bazaliński; Z. Chmiel; I. Sałacińska; M. Sobolewski; P. Więch Body Composition and Selected Nutritional Indicators in Healthy Adults—A Cross-Sectional Study 2021
17 I. Białokoz-Kalinowska ; M. Gałczyk ; M. Sobolewski; A. Zalewska Depression as Compared to Level of Physical Activity and Internet Addiction among Polish Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic 2021
18 I. Białokoz-Kalinowska ; M. Gałczyk; M. Sobolewski; A. Zalewska Chronic Back Condition and the Level of Physical Activity as Well as Internet Addiction among Physiotherapy Students during the COVID-19 Pandemic in Poland 2021
19 K. Dereń ; E. Łuszczki; A. Mazur ; O. Nyankovska; S. Nyankovskyy ; M. Sobolewski; J. Wyszyńska; M. Yatsula Secular Trends of Underweight, Overweight, and Obesity in Children and Adolescents from Ukraine 2021
20 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski Relationships Between Sleep Problems and Stress Coping Strategies Adopted by Nurses Including Socio-Occupational Factors 2021
21 M. Cybulski; M. Galczyk; E. Krajewska-Kulak; M. Sobolewski; K. Van Damme-Ostapowicz; A. Zalewska Life satisfaction and depressive symptoms of mentally active older adults in Poland: a cross-sectional study 2021
22 P. Hydzik; M. Nycz; M. Sobolewski An Estimation of the Number of Lost Airport Passenger Services as a Result of the Covid-19 Pandemic in Poland 2021
23 A. Migała-Warchoł; M. Sobolewski The Influence of the Economic Situation on the Socio-Economic Development in the European Union Countries by Means of the Modified HDI Index 2020
24 G. Lew; M. Sobolewski; G. Zimon An Influence of Group Purchasing Organizations on Financial Security of SMEs Operating in the Renewable Energy Sector—Case for Poland 2020
25 K. Dereń; E. Łuszczki; A. Mazur; O. Nyankovska; S. Nyankovskyy; M. Sobolewski; J. Wyszyńska Assessment of the Impact of Parental BMI on the Incidence of Overweight and Obesity in Children from Ukraine 2020
26 K. Dereń; E. Łuszczki; A. Mazur; S. Nyankovskyy; M. Sobolewski; J. Wyszyńska; M. Yatsula Assessment of body mass index in a pediatric population aged 7–17 from Ukraine according to various international criteria–A cross sectional study 2020
27 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski The Effect of Subjective Perception of Work in Relation to Occupational and Demographic Factors on the Mental Health of Polish Nurses 2020
28 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski Working Excessively and Burnout Among Nurses in the Context of Sick Leaves 2020
29 E. BARNAŚ; E. Bartosiewicz; A. Drozdowska; K. Gutkowski; R. Raś; A. Skręt; J. SKRĘT-MAGIERŁO; M. Sobolewski Preoperative colonoscopy in patients with a supposed primary ovarian cancer 2019
30 G. Bejda; A. Guzowski; M. Jasiński; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak- Bejda; M. Lech; M. Sobolewski; N. Waszkiewicz Life orientation and mental health in professionally active nurses in the context of their contact with the death of a close relative 2019
31 G. Bejda; A. Guzowski; M. Jasiński; E. Krajewska-Kułak; A. Kułak- Bejda; M. Lech; M. Sobolewski; N. Waszkiewicz Styles of coping with stress and emotions due to the death of a close friend or reltive among professonally active nurses 2019
32 J. Chilińska; M. Cybulski; A. Guzowski; K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; W. Kułak; J. Lewko; C. Łukaszuk; P. Sengupta; M. Sobolewski Trust in Nurse Scale Developed on the Basis of the Standardized Trust in Physician Scale by Anderson and Dedrick 2019
33 K. Kowalczuk; E. Krajewska-Kułak; M. Sobolewski Factors Determining Work Arduousness Levels among Nurses: Using the Example of Surgical, Medical Treatment, and Emergency Wards 2019
34 P. Hydzik; M. Sobolewski; D. Wyrwa Atrakcyjność inwestycyjna a potencjał badawczo-rozwojowy i innowacyjny województwa podkarpackiego - analiza wskaźnikowa 2019