logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy zarządzania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Przedsiębiorczości, Zarządzania i Ekoinnowacyjności

Kod zajęć: 4834

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W21 C18 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Leszek Woźniak

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Sylwia Dziedzic

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. Agata Warmińska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zasadniczym celem jest zapoznanie studentów z formami prowadzenia działalności gospodarczej i specyfiką decyzji podejmowanych w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, przedstawienie podstawowych modeli organizacji i wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi jej elementami, a także kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się podstawowym aparatem pojęciowym z zakresu zarządzania do opisu i analizy struktur organizacyjnych i procesów zachodzących w różnego rodzaju organizacjach oraz w ich otoczeniu z uwzględnieniem mechanizmów rynkowych. Istotne jest także wskazanie podstawowych metod oceny ekonomicznej działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na otoczenie.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł nakierowany jest na przygotowanie studenta do uczestniczenia w procesie zarządzania organizacjami

Materiały dydaktyczne: Najnowsze publikacje z tego zakresu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Griffin R. W. Podstawy zarządzania organizacjami Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 2018
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Koźmiński A. K., Piotrowski W. 1. Zarządzanie. Teoria i praktyka Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2007
2 Zakrzewska-Bielawska A. (red.) Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2012
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dołhasz M. Podstawy zarządzania:koncepcje, strategie,zastosowanie. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę z zakresu wpływu otoczenia na organizację i zna rolę przywództwa w zarządzaniu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi zidentyfikować podstawowe instytucje tworzące otoczenie organizacji.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi samodzielnie rozwiązywać zadania wymagające inicjatywy i przedsiębiorczości, jest przygotowany do samodzielnego doskonalenia umiejetności

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna genezę i ewolucję nauk o zarządzaniu oraz wynikające z niej różne podejścia do zarządzania (nurty i szkoły zarządzania) wykład interaktywny, wykład problemowy/konwersacja, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku egzamin cz. pisemna K_W01++
P6S_WG
02 Prawidłowo identyfikuje różnego rodzaju modele organizacji i opisuje ich elementy uwzględniając także więzi organizacji z otoczeniem. wykład interaktywny, wykład problemowy/konwersacja, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku egzamin cz. pisemna K_W08++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WK
03 Poprawnie klasyfikuje struktury organizacyjne i potrafi opisać i ocenić występujące w nich więzi wykład interaktywny, wykład problemowy/konwersacja, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku obserwacja wykonawstwa, kolokwium K_W08++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WK
04 Klasyfikuje, omawia i analizuje podstawowe style kierowania opisując ich wpływ na procesy w organizacji wykład interaktywny, wykład problemowy/konwersacja, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku egzamin cz. pisemna K_U03+
P6S_UK
P6S_UW
05 Jest przygotowany do przeprowadzania krytycznej analizy różnych elementów organizacji i zachodzących w niej procesów oraz proponowania zmian. wykład interaktywny, wykład problemowy/konwersacja, dyskusja, burza mózgów, studium przypadku kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U03++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zarządzanie jako dyscyplina naukowa. W01, W02,W03, C01 MEK01
1 TK02 Przedsiębiorstwo i jego otoczenie jako obiekt zarządzania. W04 ,W05, W06, C02 MEK02 MEK03
1 TK03 Funkcje zarządzania. W07, W08, W09, W10, W11, C03, C04, C05 MEK03 MEK04
1 TK04 Współczesne problemy zarządzania. W12, W13, W14, W15, C06 MEK02 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 21.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 16.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin cz. pisemna
Ćwiczenia/Lektorat kolokwium cz. pisemna
Ocena końcowa Średnia ocen z poszczególnych form zajęć.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Bąk; S. Dziedzic Optymalizacja dostaw w wybranym przedsiębiorstwie transportowym 2023
2 A. Biały; S. Dziedzic Analiza jakości transportu miejskiego na przykładzie miasta Rzeszów 2023
3 J. Bała; S. Dziedzic Analiza zależności między transportem drogowym a infrastrukturą transportu drogowego na przykładzie województwa podkarpackiego 2023
4 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
5 P. Borkowska; S. Dziedzic Analiza rynku KEP jako dostawcy usług kurierskich dla wybranego przedsiębiorstwa 2023
6 S. Dziedzic; A. Warmińska; D. Wyrwa Perspectives of the analysis of organisation’s context in the light of the ISO 9001:2015 standard and the subject literature 2023
7 S. Dziedzic; M. Wojtala Przegląd aktywów inwestycyjnych na podstawie literatury przedmiotu 2023
8 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Electricity Production and Consumption Perspectives in the Opinion of the Youth of South-Eastern Poland 2022
9 A. Badora; K. Kud; L. Woźniak; M. Woźniak Renewable Energy Sources as the Future of the Energy Sector and Climate in Poland—Truth or Myth in the Opinion of the Society 2022
10 J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska Socially Responsible Management of Human Resources in SMEs during the COVID-19 Pandemic 2022
11 A. Warmińska Operating strategies of SMEs in Poland and The COVID-19 crisis 2021
12 G. Woźniak; L. Woźniak Eco-innovations as a factor of sustainable development of agriculture and food processing 2021
13 J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska The Impact of the Covid-19 Pandemic on Taking up Socially Responsible Actions 2021
14 L. Woźniak Eco-innovation management as an instrument of sustainable development 2021
15 L. Woźniak Współczesne zagrożenia życia lub jakości życia na Ziemi. Suwerenność i bezpieczeństwo żywnościowe 2021
16 A. Warmińska The entrepreneurial process of discovery in regional development management 2020
17 A. Badora; L. Woźniak Produkty nowej generacji. Wybrane zagadnienia 2019
18 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Biogospodarka wspomagająca ekoinnowacje 2019
19 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Gospodarka obiegu zamkniętego wspomagająca ekoinnowacje 2019
20 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Inteligentne miasta wspomagające ekoinnowacje 2019
21 A. Badora; S. Dziedzic; G. Ostasz; L. Woźniak Nowoczesne koncepcje zarządzania wspomagające ekoinnowacje 2019
22 A. Warmińska Funkcje spółdzielnych grup producentów rolnych 2019
23 A. Warmińska Zarządzanie czasem a prokrastynacja 2019
24 J. Brzoskowska-Czerepiuk; K. Dziedzic; E. Woźniak; L. Woźniak Inteligentna specjalizacja wspomagająca ekoinnowacje 2019