logo
Karta przedmiotu
logo

Merchandising

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Marketingu

Kod zajęć: 4822

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 3. Nowoczesny marketing

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W18 C12 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr Agnieszka Zielińska

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. prof. PRz Lucyna Witek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znajomość i umiejętność praktycznego stosowania zasad dotyczących organizowania struktur handlowych, rozumienie problematyki współczesnego merchandisingu (z uwzględnieniem specyficznych cech różnych rodzajów punktów sprzedaży oraz zróżnicowanych grup asortymentowych)

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów wybieralnych w semestrze piątym

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 B. Borusiak Merchandising Wyd. AE w Poznaniu, Poznań. 2005
2 T. Morgan Merchandising. Projektowanie przestrzeni sklepu Wyd. Arkady, Warszawa. 2011
3 L. Witek Merchandising w małych i dużych firmach handlowych Wyd. C.H. Beck, Warszawa. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 L.Witek Merchandising w małych i dużych firmach handlowych Wyd. C.H.Beck, Warszawa . 2007
2 B.Borusiak Merchandiisng Wyd. AE, Poznań. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W.Urbański Merchandising w polskich sklepach Biblioteka Eksperta Sprzedaży, Warszawa. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem studiów wyższych na PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych zagadnień związanych z prowadzeniem działań marketingowych przez zróżnicowane podmioty rynkowe

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność dokonania opisu funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej i zachowań konkurencyjnych podmiotów rynkowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do pracy indywidualnej oraz realizowania zadań w grupie

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada umiejętność praktycznego stosowania zasad dotyczących organizowania struktur handlowych wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/projekt zespołowy zaliczenie pisemne z wykładu, prezentacja ustna projektu K_W03+
K_U02++
K_U11++
P6S_UO
P6S_UW
P6S_WG
02 Rozumie problematykę współczesnego merchandisingu (z uwzględnieniem zarówno merchandisingu producenta, jak i merchandisingu handlowego) wykład/wykład multimedialny, ćwiczenia/projekt zespołowy zaliczenie pisemne z wykładów, prezentacja ustna projektu K_W03++
K_W06++
K_U11++
P6S_UO
P6S_WG
P6S_WK
03 Zna specyfikę prowadzenia działań merchandisingowych dla wybranych grup asortymentowych wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/ projekt zespołowy, realizacja zleconego zadania prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U05++
K_U11+++
K_K02+
P6S_KO
P6S_UO
P6S_UW
04 Zna zagadnienia dotyczące kreowania odpowiedniej atmosfery w obiektach handlowych (przez oddziaływanie na wszystkie zmysły klientów). wykład/wykład multimedialny ćwiczenia/projekt zespołowy, realizacja zleconego zadania zaliczenie pisemne z wykładu, prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_W05++
K_K04++
P6S_KR
P6S_WG
P6S_WK
05 Posiada umiejętność współpracy w grupie w kontekście aranżowania obiektów handlowych ćwiczenia/projekt zespołowy prezentacja projektu K_W05++
K_U11++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UO
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Istota i rola merchandisingu w przedsiębiorstwie handlowym W01, C01 MEK02
5 TK02 Zachowanie klienta w punkcie sprzedaży detalicznej W02, C02 MEK01 MEK02
5 TK03 Zagospodarowanie przestrzeni sprzedażowej. Sterowanie ruchem nabywców W03, W04, C02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK04 Eksponowanie towarów na półkach sklepowych W05, W06, W07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK05 Kreowanie korzystnej atmosfery w obiektach handlowych W08, W09, W10, C03, C04 MEK01 MEK02 MEK04
5 TK06 Promocja w miejscu sprzedaży W11, W12, MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
5 TK07 Aranżacja witryn sklepowych W13, W14, C5, C6 MEK02 MEK04
5 TK08 Merchandising w małym sklepie. Merchandising producenta. Najczęściej popełniane błędy i szybkie działania zaradcze W15, W16, C7, C8 MEK01 MEK03 MEK04
5 TK09 Merchandising wybranych produktów. Perspektywy merchandisingu W17, C9 MEK01 MEK05
5 TK10 Efektywność i kontrola w merchandisingu. Zaliczenie przedmiotu W18, C10, C11, C12 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z pisemnego zaliczenia z wykładów
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z zaprezentowanego projektu zespołowego i aktywności na zajęciach
Ocena końcowa Ocena końcowa jako średnia arytmetyczna ocen z wykładu i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behaviour Gap: The Effect of Past Behaviour on Green Food Product Purchase Intentions among Individual Consumers 2024
2 A. Andrejovska; A. Korombel; W. Kuźniar; L. Witek Green marketing: perceived green purchase control and its role in explaining green purchase intentions: the emerging market perspectiv 2023
3 G. Kędzia; I. Staniec; L. Witek Towards sustainable purchase: the effect of social responsibility, innovativeness and knowledge of natural cosmetics purchasing consumers’ intentions 2023
4 K. Chudy-Laskowska; B. Kusz; D. Kusz; P. Ostyńska; A. Walenia; L. Witek The Effect of COVID-19 on Food Consumers’ Channel Purchasing Behaviors: An Empirical Study from Poland 2023
5 A. Zielińska Niestandardowe formy promocji wydarzeń sportowych 2021
6 L. Witek Ekoetykietowanie i jego rola w rozwoju zachowań nabywczych na rynku produktów ekologicznych 2021
7 L. Witek Niespójność między postawami a zachowaniem nabywców na rynku produktów ekologicznych 2021
8 L. Witek Winiarstwo organiczne 2021
9 W. Kuźniar; L. Witek Green Purchase Behavior: The Effectiveness of Sociodemographic Variables for Explaining Green Purchases in Emerging Market 2021
10 W. Kuźniar; T. Surmacz; B. Wierzbiński; L. Witek The Role of the Ecological Awareness and the Influence on Food Preferences in Shaping Pro-Ecological Behavior of Young Consumers 2021
11 L. Witek Green Marketing: The Environmentally-Friendly Attributes of Products and Decision to Purchase 2020
12 K. Szalonka; L. Witek Ocena satysfakcji pracowników handlu detalicznego w kontekście koncepcji Work-Life Balance 2019
13 L. Witek Attitude-Behaviour Gap Among Polish Consumers Regarding Green Purchases 2019
14 L. Witek Zachowania nabywców wobec produktów ekologicznych: determinanty, model i implikacje dla marketingu 2019