logo
Karta przedmiotu
logo

Leadership - przywództwo

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Zarządzania Przedsiębiorstwem

Kod zajęć: 4816

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 5. Zarządzanie międzynarodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W9 C9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Teresa Piecuch

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zrozumienie celu i metod sprawowania przywództwa w organizacji

Ogólne informacje o zajęciach: kształcenie postaw myślenia koncepcyjnego w kształtowaniu roli przywódczej w firmie

Materiały dydaktyczne: dostępne artykuły z czasopism, źródła internetowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Drucker P.F. Myśli przewodnie Druckera MT Biznes, Warszawa. 2002
2 Stoner J.A., Freeman E.R., Gilbert D.R. Kierowanie PWE, Warszawa. 2011
3 Avery G. C. Przywództwo w organizacji. Paradygmaty i studia przypadków PWE, Warszawa. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Avery G.C. Przwództwo w organizacji. paradygmaty i studia przypadków, PWE, Warszawa . 2009
2 Kanarski L. Przywództwo we współczesnych organizacjach Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Mark T. Mistrzowskie zarządzanie ludźmi. Tworzenie skutecznego zespołu poprzez motywowanie, wspieranie i pr Wolters Kluwer Polska, Warszawa. 2010
2 Blanchard K., Ridge G. Przywództwo wyższego stopnia : Blanchard o przywództwie i tworzeniu fektywnych organizcji / Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa. 2016

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: znajomość zasad kierowania i przywództwa organizacyjnego

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu zarządzania i kierowania

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykorzystania wiedzy z zakresy kierowania i przywództwa w zarządzaniu firmą

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność przeniesienia zdobytej wiedzy do warunków rynkowych zarzadzania firmą

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna zasady i metody sprawowania przywództwa w organizacji wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W04+++
K_U01++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 Potrafi ocenić wpływ osobowości na rezultaty sprawowania przywództwa. Zna pozytywne, ale i negatywne aspekty przywództwa. wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_W05+
K_U11++
K_K04++
P6S_KR
P6S_UO
P6S_WG
P6S_WK
03 potrafi podejmować decyzje oraz wykazuje logiczne zrozumienie procesów decyzyjnych wykład, wykład problemowy zaliczenie cz. pisemna K_W06+++
K_U09+
P6S_UK
P6S_WG
P6S_WK
04 Rozumie znaczenie władzy, jej źródeł w procesie przywództwa oraz wpływ na podwładnych wykład, ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. pisemna K_U11++
K_K02+
P6S_KO
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 1. Cechy osobowościowe przywódcy. C01 MEK02 MEK03
5 TK02 2. Rodzaje władzy i przywództwa. Źródła władzy i ich znaczenie w procesie przywództwa W01, W02, C02 MEK01 MEK04
5 TK03 3. Relacje przywódcy z podwładnymi. W02, C03 MEK01
5 TK04 4. Kierowanie na różnych stopniach hierarchii w organizacji. W04 MEK03
5 TK05 5. Przewodzenie grupom. C04, W05 MEK03
5 TK06 6. Społeczna i ekologiczna odpowiedzialność przywódcy. C05 MEK02
5 TK07 7. Przywództwo w dobie globalizacji. W06, C06 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 3.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład aktywne uczestniczenie w wykładach
Ćwiczenia/Lektorat aktywne uczestniczenie w ćwiczeniach, praca pisemna
Ocena końcowa praca pisemna

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Barwińska-Małajowicz ; M. Bosak-Sojka; K. Chudy-Laskowska; M. Knapkova; T. Piecuch; R. Pyrek Taxonomic analysis of unemployment in EU countries in the context of sustainable development 2023
2 A. Barwińska-Małajowicz ; T. Piecuch; R. Pyrek; K. Szczotka; J. Szymiczek Improving the Energy Efficiency of Public Utility Buildings in Poland through Thermomodernization and Renewable Energy Sources—A Case Study 2023
3 K. Chudy-Laskowska; M. Hajduk-Stelmachowicz; T. Piecuch; E. Szczygieł Between Comfort and Challenge: Entrepreneurial Attitudes and Behaviors of Students from Poland and Ukraine on the Example of Students of Economics and Management from Rzeszów and Lviv 2023
4 O. Buckiūnienė; A. Karwatka; A. Molter; T. Piecuch; J. Stec-Rusiecka; A. Warmińska; B. Ziółkowski Gamification in management education 2023
5 T. Bal-Woźniak; K. Kmiotek; T. Piecuch Technologie kierowania zespołami ludzkimi 2022
6 K. Chudy-Laskowska; M. Czyżewska; K. Jezierska; T. Piecuch Entrepreneurial Competencies in Research Based on EntreComp Among Student Youth in Poland 2021
7 Y. Bilan; K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł People\'s Behavior, in the Context of Living Standards Changes and Sustainable Development, Exemplified by the Carpathian Euroregion 2021
8 J. Itrich-Drabarek; M. Lorek; J. Minkina; T. Piecuch Management of the police officers training system and the effectiveness of internal security 2020
9 K. Chudy-Laskowska; M. Jankowska-Mihułowicz; T. Piecuch Conditions of corruptive behavior- the example of Poland and Ukraine 2020
10 T. Piecuch Kreatywność w funkcjonowaniu zespołów 2020
11 B. Piecuch; T. Piecuch Work-life balance w kontekście stresu i wypalenia zawodowego 2019
12 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch Koncepcja work-life balance w działalności przedsiębiorcy 2019
13 K. Chudy-Laskowska; T. Piecuch; E. Szczygieł The living standard of the inhabitants of the Carpathian Euroregion 2019
14 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł The issue of entrepreneurship of young people - theoretical considerations and empirical research 2019
15 O. Lozinski; T. Piecuch; E. Szczygieł Towards inclusive economy – necessity or choice in the context of the material situation of people with disabilities 2019
16 T. Piecuch; E. Szczygieł Work-Life Balance w teorii i praktyce funkcjonowania współczesnych organizacji 2019