logo
Karta przedmiotu
logo

Informatyka w zarządzaniu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki w Zarządzaniu

Kod zajęć: 4815

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Janusz Świerzowicz

Terminy konsultacji koordynatora: 28.10.2023 13:00 -13:45 L16B 29.10.2023 13:00 -13:45 L16B 19.11.2023 16:15 -17:00 L16B 2.12.2023 1615 -17:00 L16B

semestr 3: mgr Bartosz Bukała

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Nabycie umiejętności wyboru i wykorzystania współczesnych systemów informacyjno-komunikacyjnych w zarządzaniu. Umiejętność: analizy dziedziny zarządzania, klasyfikacji informatycznych systemów zarządzania, utworzenia modeli organizacji i informatycznego systemu zarządzania, przygotowania komponentów systemu informatycznego zarządzania wraz z dokumentacją projektową i użytkową, korzystania z globalnego systemu dystrybucji oprogramowania dla modelowania, projektowania i programowania.

Ogólne informacje o zajęciach: Należy do grupy modułów obowiązkowych semestru 3.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych w chmurze obliczeniowej

Inne: Instrukcje korzystania z chmury Pionier, Office 365 i Microsoft Azure

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Januszewski A. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania Tom 1.,2 Wydawnictwo Naukowe PWN. 2008
2 Jakieła J., Litwin P. Bazy danych : przewodnik architekta informacji Politechnika Rzeszowska. 2011
3 Jurek, J. Wdrożenia informatycznych systemów zarządzania PWN. 2016
4 Kisielnicki J. Zarządzanie i informatyka Placet. 2014
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Sacha K. Inżynieria oprogramowania Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010
2 Kisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. Zintegrowane systemy informatyczne: dobre praktyki wdrożeń systemów klasy ERP PWN. 2012
3 Zdonek, I. , Owczarek T., Zdunek D. Podstawy systemów informatycznych zarządzania z wykorzystaniem MS Access Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2014

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodnie z regulaminem studiów wyższych na PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna problematykę zarządzania w organizacjach na poziomie elementarnym.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi obsługiwać programy automatyzacji prac biurowych. Potrafi obsługiwać studenckie konto poczty elektronicznej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada umiejętność współpracy w grupie i samokształcenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna pojęcia podstawowe dotyczące informatycznych systemów zarządzania. laboratorium problemowe/ projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna obserwacja wykonawstwa K_W01+++
K_U02+
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
02 Zna metodyki tworzenia komponentów i wdrażania informatycznych systemów zarządzania. laboratorium problemowe/ projekt zespołowy test pisemny, raport pisemny K_W04+
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 Umie wykorzystać narzędzia informatyczne dla planowania przedsięwzięcia, modelowania organizacji i systemów informatycznych zarządzania laboratorium problemowe/ projekt zespołowy, demonstracja test pisemny obserwacja wykonawstwa, raport pisemny K_W04++
K_U06+++
P6S_UK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 Jest przygotowany do zespołowego tworzenia i obsługi elementów systemów informatycznych dla zarządzania laboratorium problemowe/ projekt zespołowy, pokaz test pisemny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_U06+++
K_K01++
P6S_KK
P6S_UK
P6S_UW
05 Samodzielnie wybiera i wykorzystuje narzędzie informatyczne do realizacji zadania związanego z kierunkiem studiów. laboratorium problemowe/ pokaz obserwacja wykonawstwa K_W01+
K_U05+++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zajęcia organizacyjne. Szkolenie BHP. Omówienie programu zajęć i warunków zaliczenia laboratorium. Przykład systemu informatycznego zarządzania dystrybucją oprogramowania. Konfiguracja uczelnianej poczty studenckiej. Zasady przygotowania sprawozdania. L01 MEK01
3 TK02 Oprogramowanie do modelowania systemów i wizualizacji informacji. Podstawy tworzenia prostych diagramów. Przegląd szablonów. Elementy sieci działań. Modelowania algorytmów i sieci działań. Modelowanie sieci działań zakładania kont w chmurach obliczeniowych. L02 MEK01 MEK02
3 TK03 Zakładanie kont w chmurach obliczeniowych. Przegląd usług w chmurach. Tworzenie i udostępnianie folderów. Zarządzanie zasobami informacyjnymi przedsiębiorstwa w chmurze. L03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK04 Środowiska informatyczne zarządzania projektami. Demonstracje przykładowych zadań, harmonogramów, diagramów Gantta, diagramów sieciowych. Tworzenie nowego projektu, tworzenie zadań, łączenie zadań, tworzenie hierarchii zadań. L04 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK05 Przypisywania zasobów do zadań, tworzenie raportów. Integracja z programem wizualizacji i arkuszem kalkulacyjnym. Przygotowanie harmonogramu projektu wdrażania systemu informatycznego dla zarządzania. L05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK06 Kolokwium 1. Sprawozdanie z ćwiczeń cz.1. Analiza opisowa firmy w ujęciu systemowym. Studium przypadku. L06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK07 Model działania firmy w ujęciu systemowym. Określenie celów firmy zgodnie z zasadą SMART. Komponenty zasobów informacyjnych firmy. Określenie zadań systemu informacyjnego dla zarządzania. L07 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK08 Określenie i charakterystyka użytkowników systemu informacyjnego. Analiza wymagań funkcjonalnych i jakościowych . Modelowanie diagramu hierarchii funkcji. Modelowanie struktury organizacyjnej firmy, rozkładu pomieszczeń. L08 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK09 Identyfikacja komponentów diagramów. Modelowanie diagramu kontekstowego oraz diagramów przepływu danych (DPD). Modelowanie: infrastruktury informatycznej, mapy funkcjonalności witryny internetowej, bazy danych. L09 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK10 Integracja modelu struktury organizacyjnej z arkuszem kalkulacyjnym. Tworzenie bazy danych. Importowanie danych z arkusza kalkulacyjnego do bazy danych. Modyfikacja tabel. Projektowanie i obsługa tabel. Tworzenie relacji. L10 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK11 Projektowanie i obsługa kwerend w bazie danych dla zarządzania firmą. Projektowanie i obsługa formularzy. Projektowanie i obsługa raportów. Projektowanie i obsługa struktury nawigacyjnej. L11-L12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK12 Zintegrowane systemy informatyczne dla zarządzania. Przegląd rozwiązań. Analiza funkcjonalności. Ćwiczenia praktyczne. Prezentacja sprawozdań. Kolokwium końcowe. L13-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 6.00 godz./sem.
Inne: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest uczestnictwo i aktywność w zajęciach laboratoryjnych. Studenci są zobowiązani do: - zapoznania się ze szczegółową instrukcją ćwiczenia i zalecaną literaturą, - zaliczenia sprawdzianu wejściowego przed realizacją wybranych ćwiczeń i zaplanowanych kolokwiów, - przygotowania sprawozdania z realizacji ćwiczenia zgodnie ze scenariuszem ćwiczenia, - opracowania wniosków z realizacji ćwiczenia, - przesłania sprawozdania na adres prowadzącego w formie elektronicznej lub do folderu udostepnionego prowadzącemu zajęcia, - przygotowania końcowej wersji sprawozdania w formie elektronicznej i wydruku. - Dopuszcza się jedną nieobecność nieusprawiedliwioną na zajęciach, ale student ma samodzielnie nadrobić materiał realizowany na laboratorium, - każda dodatkowa nieobecność (poza jedną dozwoloną) obniża ocenę końcową o 0,5 stopnia; - opóźnienie o tydzień przesłania sprawozdania skutkuje obniżeniem oceny sprawozdania z danego ćwiczenia o 0,5 stopnia. W ocenie końcowej uwzględnia się także aktywność studenta na zajęciach, stopień jego przygotowania do zajęć oraz samodzielną pracę z oprogramowaniem zainstalowanym na własnym komputerze lub w usłudze chmurowe (udokumentowane zrzutem ekranu).
Ocena końcowa Średnia ważona z pozytywnych ocen z kolokwiów (waga 20% i 30%), sprawozdań (waga 30%) oraz dodatkowych ocen aktywności i pracy studenta na zajęciach (waga 10%) i udokumentowanej pracy w domu (waga 10%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak