logo
Karta przedmiotu
logo

Historia gospodarcza

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: 1. Zarządzanie finansami, 2. Zarządzanie jakością, 3. Nowoczesny marketing, 4. Zarządzanie projektami, 5. Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Nauk Humanistycznych i Społecznych

Kod zajęć: 4814

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W9 C9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. Grzegorz Ostasz

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Krzysztof Surowiec

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem jest zapoznanie studentów z przekrojowymi problemami historii gospodarczej, teorią i myślą ekonomiczną, doktrynami ekonomicznymi, zmianami społeczno-gospodarczymi oraz kwestiami postępu technicznego i technologicznego.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł prezentuje: ekonomiczne prawidłowości w rozwoju świata. Przebieg procesów gospodarczych; skutki społeczne. Ewolucja procesów tworzenia i podziału dochodu społecznego. Historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata. Dorobek gospodarczo-społeczny przedkapitalistycznych systemów ekonomicznych. Geneza i ewolucja systemu kapitalistycznego. Przedstawienie przebiegu koniunktury oraz przemian branżowych.

Materiały dydaktyczne: rzutnik

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Cameron R., Neal L. Historia gospodarcza świata Wyd. Książka i Wiedza. 2007
2 Skodlarski J. Zarys historii gospodarczej Polski do 1945 roku Polskie Wydawnictwo Naukowe. 2005
3 Woziński J. Historia kapitalizmu PROHIBITA . 2017
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Szpak J. Historia gospodarcza powszechna Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2007
2 Duda J., Orłowski R. Gospodarka Polska w dziejowym rozwoju Europy (do 1939 roku) Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. 1999
3 Morawski W. Dzieje gospodarcze Polski Difin, Warszawa. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Basta J., Kaliński J., Zamoyski G. Wstęp do historii gospodarczej XX wieku Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania w Rzeszowie. 2002
2 Jezierski A., Leszczyńska C. Historia gospodarcza Polski Key Text, Warszawa. 2001

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z regulaminem PRz.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Mają podstawową wiedzę z zakresu historii i ekonomii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiadają umiejętność samokształcenia.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumieją potrzebę uczenia się przez całe życie, znają poziom swojej wiedzy i umiejętności.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 zna podstawowe determinanty, mechanizmy oraz prawidłowości funkcjonowania systemów gospodarczych i rynkowych na przestrzeni dziejów wykład, wykład problemowy, zaliczenie cz. pisemna, test pisemny K_W01++
K_W05++
P6S_WG
P6S_WK
02 zna historyczne przyczyny nierównomiernego rozwoju gospodarczego współczesnego świata wykład, wykład problemowy zaliczenie cz. pisemna, test pisemny K_W01++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
03 potrafi analizować przebieg procesów gospodarczych i społecznych ery industrialnej i postindustrialnej ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach K_U12++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UU
04 potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązania zagadnień ekonomicznych dotyczących rozwoju działów gospodarki podczas zajęć ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania, projekt indywidualny, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach K_W05++
K_U02++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
05 jest aktywny w pracy w grupie nad rozwiązaniem zagadnień gospodarczych wskazanych przez prowadzącego zajęcia ćwiczenia problemowe, realizacja zleconego zadania aktywność na zajęciach, obserwacja wykonawstwa K_U02++
K_K02++
P6S_KO
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Przedmiot, teoria i problemy historii gospodarczej. Rozwój gospodarczy świata w okresie starożytności i średniowiecza: ludność, rolnictwo, miasto, rzemiosło, handel, komunikacja, banki, kredyt. Polska gospodarka w okresie średniowiecza. Myśl ekonomiczna starożytności i średniowiecza. W01-W02; C01-C02 MEK01 MEK04 MEK05
1 TK02 Czasy nowożytne: geneza kapitalizmu, eksploracja i odkrycia geograficzne, rewolucja handlowa, rewolucja cen, zmiany w produkcji przemysłowej, postęp w rolnictwie, główne procesy polityczne i gospodarcze, początki industrializmu, handel światowy, merkantylizm i fizjokratyzm. W dobie dualizmu gospodarczego: geneza i efekty ekonomiczno – społeczne folwarcznego modelu produkcji; kryzys gospodarki pańszczyźnianej. Myśl ekonomiczna ery nowożytnej. W03-W04; C03-C04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
1 TK03 Ugruntowanie kapitalizmu w XIX wieku: doktryna liberalna, rewolucje przemysłowe w Europie i Stanach Zjednoczonych, zmiany w transporcie, idee polityczne a gospodarka, gospodarka światowa, monopole i mocarstwa. Przemiany gospodarcze ziem polskich pod zaborami: industrializacja i przewrót techniczny; przebieg i skutki uwłaszczenia na wsi polska myśl ekonomiczna XIX wieku. Myśl ekonomiczna XIX w. W05-W06; C05-C06 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK04 Gospodarka polska i światowa w pierwszej połowie XX wieku: sytuacja po pierwszej wojnie światowej, rekonwersja i wzrost gospodarczy 1924-1928 (handel, rolnictwo, przemysł, kredyt, banki, giełda), wielki kryzys gospodarczy 1929-1933, gospodarka kierowana i interwencjonizm, II wojna światowa i gospodarki państw walczących. W07-W08; C07-C08 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK05 Modele gospodarcze po drugiej wojnie światowej. Polska: od gospodarki centralnie planowanej do wolnorynkowej; transformacja, starania integracyjne z UE. Myśl ekonomiczna XX wieku. W09, C09 MEK01 MEK02 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 4.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 1.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie cz. pisemna, test pisemny
Ćwiczenia/Lektorat obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, aktywność na zajęciach
Ocena końcowa Średnia z zakresu wykładu i ćwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie