logo
Karta przedmiotu
logo

Wizualizacja, prezentacja danych i raportowanie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2022/2023

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Ekologia produkcji, Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Zintegrowane systemy wytwarzania

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 4557

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Marcin Olech

Terminy konsultacji koordynatora: molech.v.prz.edu.pl: Wtorek: 12.15 - 13.45 Czwartek: 08.45 - 10.15

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest przedstawienie studentom wybranych metod wizualizacji oraz prezentacji danych. W ramach prezentowanych treści kształcenia skupiono się również na sposobach raportowania wyników z wykonanych analiz w celu wsparcia procesu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. Kwestie te są uznawane za szczególnie istotne w sytuacji dysponowania dużymi zbiorami danych, co jest charakterystyczne dla funkcjonujących obecnie przedsiębiorstw. W procesie kształcenia skupiono się również na przedstawieniu odpowiednich narzędzi informatycznych wspierających proces wizualizacji, prezentacji oraz raportowania danych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest obowiązkowy na specjalności "Analityka biznesowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem". Moduł omawia wybrane metody wizualizacji oraz prezentacji danych wykorzystujących dane przechowywane w systemach bazodanowych oraz plikach. Dobór odpowiednich metod wizualizacji oraz narzędzi informatycznych, umożliwia tworzenie i publikowanie produktów analiz w postaci raportów, stanowiących wsparcie dla ich użytkowników końcowych, którymi najczęściej są decydenci różnego szczebla. Z uwagi na popularność, treści prezentowane w ramach modułu kształcenia oparte są na rozwiązaniach firmy Microsoft takich jak: Microsoft Power Excel i Microsoft Power BI.

Materiały dydaktyczne: Publikowane na stronie internetowej prowadzącego zajęcia: molech.v.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Knaflic, C. N. Storytelling danych : poradnik wizualizacji danych dla profesjonalistów Helion, Gliwice. 2019
2 Kirk, A. Data Visualisation. A Handbook for Data Driven Design SAGE Publications Ltd., Londyn. 2019
3 Weissman, J. Presenting to Win: The Art of Telling Your Story Pearson FT Press, New Jersey. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Escobar M., Puls K. Master Your Data with Excel and Power BI Independent Publishers Group, Chicago. 2021
2 Sparrow W., Foulkes L. Learn Power Query Packt Publishing Ltd., Birmingham. 2020
3 Alexander M. Microsoft Excel Power Pivot & Power Query For Dummies John Wiley & Sons, Inc, Hoboken. 2022
4 Allington, M. Supercharge Excel. When You Learn to Write DAX for Power Pivot Independent Publishers Group, Chicago. 2018
5 Deckler G. Learn Power BI Packt Publishing Ltd., Birmingham. 2019
6 Knight D., Pearson M., Schacht B., Ostrowsky E. Microsoft Power BI Quick Start Guide Packt Publishing Ltd., Birmingham. 2020
7 Ohmann A., Floyd M. Creating Data Stories with Tableau Public - Illustrate your data in a more interactive and interesting way using Tableau Public Pack Publishing Ltd., Birmingham. 2015
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ferrari, A. Power BI i Power Pivot dla Excela: analiza danych Helion, Gliwice. 2020
2 Raviv G. Power Query w Excelu i Power BI: zbieranie i przekształcanie danych Helion, Gliwice. 2020

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na co najmniej 3. semestrze studiów II stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać podstawową wiedzę w zakresie prezentacji danych oraz relacyjnych systemów bazodanowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien posiadać umiejętności w zakresie obsługi oprogramowania: Microsoft Excel

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać umiejętności związane z samodzielnym poszerzaniem swojej wiedzy i doskonaleniem umiejętności zawodowych.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy, wizualizacji i prezentacji danych. Zna zalety i ograniczenia wybranych metod analizy i wizualizacji danych oraz sytuacje, w których mogą być stosowane. Student wykazuje się umiejętnością poprawnego wnioskowania na podstawie przeprowadzonych analiz i opracowanych wizualizacji wyników analiz. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W02+
K_W09+
K_U19++
P7S_UW
P7S_WG
02 Student potrafi przekształcić dane źródłowe do postaci użytecznych informacji na podstawie wykonanych analiz oraz wizualizacji danych, a następnie opracować raport ułatwiające decydentom zrealizowanie procesu decyzyjnego. laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W02+
K_W09++
K_U19+++
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Spotkanie organizacyjne. Instalacja i konfiguracja wymaganego oprogramowania. L01 MEK02
3 TK02 Wprowadzenie do Microsoft Excel Power BI - podstawy pracy w Microsoft Power Query L02 MEK02
3 TK03 Transformacje danych w pakiecie Power Query L03 MEK02
3 TK04 Wprowadzenie do narzędzia Power Pivot L04 MEK02
3 TK05 Wykorzystanie języka DAX w narzędziu Power Pivot L05 MEK02
3 TK06 Wprowadzenie do Microsoft Power BI L07 MEK02
3 TK07 Wizualizacja danych w Microsoft Power BI - wizualizacje podstawowe L08 MEK02
3 TK08 Wizualizacja danych w Microsoft Power BI - wizualizacje zaawansowane L09 MEK02
3 TK09 Import danych do Microsoft Power BI - praca z różnymi danymi wejściowymi L10 MEK02
3 TK10 Kolokwium zaliczeniowe - Power Query, Power Pivot L06 MEK02
3 TK11 Model danych w Microsoft Power BI - tworzenie miar i KPI L11 MEK02
3 TK12 Wprowadzenie do analizy, wizualizacji i prezentacji danych. W01 MEK01
3 TK13 Proces projektowania wizualizacji - definiowanie założeń, praca z danymi. W02 MEK01
3 TK14 Proces projektowania wizualizacji - kryteria oceny wizualizacji, zalety proces projektowania wizualizacji. W03 MEK01
3 TK15 Dobór formy wizualizacji do potrzeb odbiorcy W04 MEK01
3 TK16 Dobór formy wizualizacji do potrzeb odbiorcy - dobre i złe praktyki w wizualizacji i prezentacji danych W05 MEK01
3 TK17 Narracja w analizie i wizualizacji danych W06 MEK01
3 TK18 Raporty biznesowe W07 MEK01
3 TK19 Kolokwium zaliczeniowe - wykład W08 MEK01
3 TK20 Tworzenie raportów biznesowych z wykorzystaniem narzędzi firmy Microsoft - spotkanie 1/2 L12 MEK02
3 TK21 Tworzenie raportów biznesowych z wykorzystaniem narzędzi firmy Microsoft - spotkanie 2/2 L13 MEK02
3 TK22 Tworzenie wizualizacji w Tableau Public - podstawy pracy L14 MEK02
3 TK23 Kolokwium zaliczeniowe - Microsoft Power BI L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK1). W ramach kolokwium sformułowane zostają 3 pytania dotyczące przedstawianych treści. Poprawna odpowiedź na zadane pytanie pozwala uzyskać 3 punkty. Odpowiedź częściowo poprawna pozwala uzyskać odpowiednio mniejszą liczbę punktów. Punkty zdobyte przez studenta na zaliczeniu są sumowane i przeliczane na wartość procentową. Student uzyskuje ocenę w zależności od uzyskanego wyniku procentowego zgodnie z ustalonymi wymaganiami: 90 - 100 % - ocena: 5.0 (bdb); 80- 89 % - ocena: 4.5 (+db); 70 - 79 % - ocena: 4.0 (db); 60 - 69 % - ocena: 3.5 (dst+); 40 - 59 % - ocena: 3.0 (dst).
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym części laboratoryjnej sprawdzana jest realizacja drugiego efektu modułowego (MEK2). W trakcie semestru realizowane są dwa kolokwium zaliczeniowe. W ramach każdego kolokwium sformułowane zostają 3 zadania o charakterze praktycznym do rozwiązania przy komputerze, dotyczące prezentowanych na zajęciach laboratoryjnych treści. Poprawna realizacja zadania praktycznego pozwala uzyskać 3 punkty. Częściowa realizacja zadania praktycznego pozwala uzyskać odpowiednio mniejszą liczbę punktów. Punkty zdobyte przez studenta na zaliczeniu są sumowane i przeliczane na wartość procentową. Student uzyskuje ocenę z danego kolokwium w zależności od uzyskanego wyniku procentowego zgodnie z ustalonymi wymaganiami: 90 - 100 % - ocena: 5.0 (bdb); 80- 89 % - ocena: 4.5 (+db); 70 - 79 % - ocena: 4.0 (db); 60 - 69 % - ocena: 3.5 (dst+); 40 - 59 % - ocena: 3.0 (dst).
Ocena końcowa Ocena końcowa studenta jest obliczana jako średnia arytmetyczna z trzech ocen cząstkowych zdobytych podczas realizacji kolokwiów zaliczeniowych. Przyjmuje się dokładność 0.25 przy zaokrąglaniu ocen do dopuszczalnych w regulaminie studiów wartości.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
WPDiR_Lab_K1.pdf
WPDiR_Lab_K2.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 M. Olech; M. Rataj Directions in Fuzzy Relation Equations: Conclusions from the Current State of the Art 2022
2 J. Litwin; M. Olech; A. Szymusik Applying Python’s Time Series Forecasting Method in Microsoft Excel-Integration as a Business Process Supporting Tool for Small Enterprises 2021
3 J. Jakieła; M. Olech; M. Rataj Crossing the Chasm-from Business Models to Software Architecture 2020