logo
Karta przedmiotu
logo

Materiały do napraw i modernizacji konstrukcji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Inżynierii Materiałowej i Technologii Budownictwa

Kod zajęć: 4518

Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 P15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Konkol

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: zdobycie wiedzy w zakresie przyczyn i objawów powstawania uszkodzeń konstrukcji oraz możliwych materiałów i metodach napraw.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot przekazuje wiedzę z zakresu metod i materiałów do napraw konstrukcji

Materiały dydaktyczne: do pobrania ze strony http://januszkonkol.sd.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 L. Czarnecki, P.H. Emmons Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych Polski Cement, Kraków. 2002
2 pod red. M. Kamiński, J. Jasiczak, W. Buczkowski, T. Błaszczyński Współczesne metody naprawcze w obiektach budowlanych DWE. 2009
3 G. Fagerlund Trwałość konstrukcji betonowych Arkady, Warszawa . 1997
4 PN-EN 206:2014 .
5 Masłowski., D. Spiżewska Wzmocnienia konstrukcji budowlanych Arkady, Warszawa. 2000
6 A. Zybura, M. Jasiński, A. Piekarczyk Diagnostyka konstrukcji żelbetowych. Badania korozji zbrojenia i właściwości ochronnych betonu. cz. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2011
7 Ł. Drobiec, R. Jasiński, A. Piekarczyk Diagnostyka konstrukcji żelbetowych. Metodologia, badania polowe, badania laboratoryjne betonu i sta cz. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Mitzel, W. Stachurski, J. Suwalski Awarie konstrukcji betonowych i murowych Arkady, Warszawa . 1982
Literatura do samodzielnego studiowania
1 W. Kurdowski Chemia cementu i betonu PWN, Polski Cement, Kraków . 2010
2 Z. Giergiczny, J. Małolepszy, J. Szwabowski, J. Śliwiński Cementy z dodatkami mineralnymi w technologii betonów nowej generacji Górażdże Cement, Opole. 2002
3 W. Nocuń-Wczelik Pył krzemionkowy - właściwości i zastosowanie w betonie Polski Cement, Kraków . 2005
4 Materiały pokonferencyjne z konferencji "Awarie budowlane". .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki oraz technologii betonu,

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu technologii betonu i konstrukcji żelbetowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Zna podstawowe wiadomości o betonie i stali.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Posiada wiedzę na temat materiałów stosowanych do napraw konstrukcji. Zna metody napraw i sposoby ochrony konstrukcji żelbetowych. wykład kolokwium K_W07+
K_W17+++
K_K01+
P7S_KO
P7S_UO
P7S_WG
02 Posiada umiejętność identyfikacji uszkodzeń i określenia przyczyn ich powstania, doboru materiałów do napraw i modernizacji konstrukcji budowlanych. projekt zespołowy, ćwiczenia problemowe referat indywidulany, prezentacja projektu K_W13+
K_W17+++
K_U05+
K_U20+
K_K01+
K_K04+
P7S_KO
P7S_UO
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Przyczyny i objawy powstawania uszkodzeń. Mechanizm destrukcji. Destrukcja betonu i żelbetu, wpływ wilgoci, temperatury, obciążeń mechanicznych. Przykłady i analiza błędów wykonania konstrukcji, przykłady awarii, katastrof i uszkodzeń konstrukcji. Diagnostyka stanu konstrukcji - algorytm oceny oraz sposoby i metody napraw. Materiały do napraw, ich dobór oraz etapy naprawy. Wzmacnianie konstrukcji (bierne i czynne). Ochrona konstrukcji. W01-W15 MEK01
3 TK02 Przygotowanie indywidualnego referatu tematycznego. Opracowanie dokumentacji oceny stanu technicznego wybranego obiektu. Przeprowadzenie analizy uszkodzeń oraz opracowanie zaleceń dotyczących napraw w zakresie zastosowanego materiału i techniki. L01-L08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium zaliczeniowe z wykładów
Projekt/Seminarium Ocena ustalona na podstawie frekwencji, oceny z przygotowanej indywidualnie prezentacji oraz oceny z pracy zespołowej nad postawionym problemem.
Ocena końcowa średnia z części wykładowej i projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Efficient, Fine-Grained Fly Ash Concrete Based on Metal and Basalt Fibers 2023
2 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; E. Sočo; B. Tchórzewska-Cieślak; M. Zdeb Mechanism of Biofilm Formation on Installation Materials and Its Impact on the Quality of Tap Water 2022
3 L. Dvorkin; A. Huts; J. Konkol; V. Marchuk Effectiveness of Polymer Additives in Concrete for 3D Concrete Printing Using Fly Ash 2022
4 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; A. Skwarczyńska-Wojsa; M. Zdeb Optimization of Quantitative Analysis of Biofilm Cell from Pipe Materials 2021
5 W. Iskra-Kozak; J. Konkol The Impact of Nano-Al2O3 on the Physical and Strength Properties as Well as on the Morphology of Cement Composite Crack Surfaces in the Early and Later Maturation Age 2021
6 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
7 J. Konkol A Fractal Model of Cracking of Cement Matrix Composites 2020
8 J. Konkol; M. Pietras Zeolit jako dodatek do zapraw i betonów 2020
9 W. Iskra-Kozak; J. Konkol; M. Pietras Wykorzystanie zeolitów naturalnych jako dodatku do zapraw i betonów 2020
10 A. Domoń; J. Konkol; D. Papciak; B. Tchórzewska-Cieślak; A. Wojtuś; J. Żywiec The Impact of the Quality of Tap Water and the Properties of Installation Materials on the Formation of Biofilms 2019
11 J. Konkol Fracture Toughness and Fracture Surface Morphology of Concretes Modified with Selected Additives of Pozzolanic Properties 2019