logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie ekologiczne w budownictwie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 4516

Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W25 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: angielski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Joanna Figurska-Dudek

Terminy konsultacji koordynatora: - wtorek, tydz. A,B, godz. 11.15-13.00 (do 21.11.2022), P204, - środa, tydz. A,B, godz. 12.15-13.45 (do 21.11.2022), P204, - środa, tydz. A, godz. 14.00-15.30,

semestr 3: mgr inż. arch. Beata Raś-Grabowy , termin konsultacji wg rozkładu na stronie ZPAiGI

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: uzyskanie odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności w zakresie problematyki budownictwa ekologicznego/energooszczędnego

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot przekazuje informacje dotyczące podstawowych idei budowania z zastosowaniem współczesnych technologii budowlanych proekologicznych. Przekazytwane są ogólne informacje o budownictwie energooszczędnym: historia budownictwa energooszczędnego, zakres i cechy stosowanych współcześnie technologii budownictwa energooszczędnego i pasywnego, przykłady budowli z zastosowaniem technologii typu rekuperator, pompa ciepła, itd.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Niezabitowska E.(red.) Budynek inteligentny. Potrzeby użytkownika a standard budynku inteligentnego (tom I) Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2005
2 Prokopska A. Miejsce technologii ekologicznych w zrównoważonym rozwoju środowiska zbudowanego. Mat. konf. X Konf. Naukowo-Technicznej: Fizyka budowli w teorii i praktyce. Łódź
3 Prokopska A., Bondyra J. Możliwości kształtowania architektonicznego budynku z punktu widzenia: naświetlenia, funkcji i bilan Mat. XIII Konf. Naukowo-Technicznej: Fizyka budowli w teorii i praktyce, Łódź-Słok 14-17 czerwca. 2011
4 Brown L., Flavin Ch., Postel S. Na ratunek Ziemi. Jak budować gospodarkę światową w duchu ekorozwoju WSiP, Warszawa . 1994
5 Kalinowska A. Ekologia - wybór przyszłości Editions - Spotkania. 1994
6 Kozłowski S. Ekorozwój - wyzwanie XXI wieku PWN, Warszawa . 2000
7 Zbigniew Bać (red.) Habitaty pro-eko-logiczne Politechnika Wrocławska. 2010
8 Lewandowski Witold M., Klugmann-Radziemska E. Proekologiczne odnawialne źródła energii: kompendium Wydawnictwo Naukowe PWN. 2017
9 Niezabitowska E. (red.) Budynek inteligentny. Podstawowe systemy bezpieczeństwa w budynkach inteligentnych (tom II) Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2011
2 Norma PN-B-01027 Projekt zagospodarowania terenu – rysunek budowlany. Oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki PKN. 2002
3 Norma PN-70-B-01025 Rysunek budowlany - oznaczenia graficzne na rysunkach architektoniczno-budowlanych PKN. 2004
4 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. 2019 poz. 1065).
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Niezabitowska.E.(red.) Budynek inteligentny. Potrzeby użytkownika a standard budynku inteligentnego (tom I) Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2005
2 Niezabitowska E. (red.) Budynek inteligentny. Podstawowe systemy bezpieczeństwa w budynkach inteligentnych (tom II) Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Posiadanie wiedzy dotyczącej wznoszenia budowli oraz ich cech użytkowych i technicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych obiektów budowlanych w aspekcie ich konstrukcji, przeznaczenia i cech użykowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność logicznego kojarzenia faktów dotyczącxych poszczególnych etapów realizacji budowlii zastosowanych w nich technologii budowlanych i ekologicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejetność analizy różnorodnych cech budowli ze względu na ich przydatność i użyteczność społeczną.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Uzyskał wiedzę przekazywaną podczas wykładów oraz wynikającą z realizacji projektu. wykład, projekt indywidualny zaliczenie cz. ustna, sprawozdanie z projektu K_W07+
K_W13++
K_U05+
K_K03++
P7S_KK
P7S_UU
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Ogólne informacje o budownictwie energooszczędnym, wiadomości z historii budowania, podstawowe wiadomości o stosowanych współczesnie technologiach wznoszenia obiektów ekologicznych, zakres stosowania, cechy budowli ekologicznych. Przykłady budowli ocieplanych z zastosowaniem technologii typu rekuperator, pompa ciepła, itp. W01, W02, W03 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Inne: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie kolokwium.
Projekt/Seminarium Wykonanie, zaliczenie i obrona projektu.
Ocena końcowa Ocena z projektu - przy uwzględnieniu obecności.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
2 J. Figurska-Dudek Współczesny rozwój przestrzenny podkarpackich miasteczek o średniowiecznym rodowodzie na przykładzie Dukli 2022
3 J. Figurska-Dudek; A. Martyka Kaplica na cmentarzu z I wojny światowej na wzgórzu Pustki w Łużnej – odbudowa architektury drewnianej 2021
4 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy 2021
5 J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa 2021