logo
Karta przedmiotu
logo

Kompozyty budowlane

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Inżynierii Materiałowej i Technologii Budownictwa

Kod zajęć: 4515

Status zajęć: wybierany dla specjalności A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W20 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Grzegorz Prokopski

Terminy konsultacji koordynatora: w dniach odbywania zajęć dydaktycznych.

semestr 2: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Konkol , termin konsultacji : w dniach odbywania zajęć dydaktycznych

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie wiedzy z zakresu istoty, właściwości i zastosowań podstawowych kompozytów budowlanych: metali, materiałów z matrycą cementową i polimerową niezbrojonych i zbrojonych włóknami.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu Kompozyty budowlane, przekazywana jest wiedza dotyczaca podstawowych materiałów kompozytowych, mających zastosowanie w budownictwie.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 German J. Podstawy mechaniki kompozytów włóknistych. skrypt Polit. Krakowskiej. 1996
2 Hyla I. Wybrane zagadnienia z inżynierii materiałów kompozytowych .
3 Prokopski G. Mechanika pękania betonów cementowych. Wyd. Polit. Rzeszowskiej, . 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hyla I. Kompozyty, ćwiczenia laboratoryjne. .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ashby M.F. Materiały inżynierskie. Kształtowanie struktury i właściwości, dobór materiałów. Tom 2, WNT Warszawa . 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Wiedza dotycząca podstawowych kompozytów stosowanych w budownictwie.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość właściwości podstawowych materiałów inżynierskich.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Znajomość właściwości materiałów stosowanych w budownictwie (na podstawie wiedzy pozyskanej we wcześniejszej fazie studiów).

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Wiedza podstawowa dotycząca materiałów inżynierskich stosowanych w budownictwie, w rozumieniu ich jako kompozytów.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie aktualnie stosowanych materiałów, elementów budowlanych, procesów i technologii ich wytwarzania oraz zasad stosowania wykład egzamin część pisemna K_W007+
K_K003++
T2A_W03+
T2A_W04+
T2A_W05++
T2A_W07++
T2A_K01+
T2A_K07++
02 Potrafi pracować samodzielnie, jak również współpracować z innymi zespołami nad określonymi zadaniami. laboratorium problemowe sprawdzian pisemny K_U005+
K_K001++
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U07+
T2A_U11+
T2A_U17+
T2A_U18+
T2A_K01++
T2A_K07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 I. Klasyfikacja materiałów inżynierskich - Metale i ich stopy, stale i żeliwa, podział stali - Inne stopy metali: brązy, mosiądze, stopy aluminium, stopy niklu - Spawalność stali - Materiały ceramiczne i szkła, ich podział i właściwości - Odporność na pękanie materiałów ceramicznych - Polimery, ich podział i właściwości - Polimery komórkowe (polimery spieniane, pianki) - Polimerowe odpady poużytkowe II. Kompozyty i ich właściwości. Podział kompozytów. - Kompozyty włókniste. Rodzaje stosowanych włókien: azbestowe, szklane, węglowe – ich charakterystyka - Kevlar, zastosowania kevlaru - Wiskery - Wpływ włókien na właściwości kompozytów - Laminaty - Matryca w kompozytach - Przykłady kompozytów: - Kompozyty szklano-polimerowe, - Kompozyty włókniste o matrycy metalowej - Kompozyty z włóknami i matrycą ceramiczną - Kompozyty agregatowe, beton, klasyfikacje betonów - Współczesne betony cementowe ich skład i właściwości: (beton wysokowartościowy BWW, beton bardzo wysokowartościowy BBWW, beton ultrawysokowartościowy BUWW, lekkie betony wysokowartościowe LBWW, betony samozagęszczalne BWWS) - Plastyfikatory i superplastyfikatory - Przykłady zastosowań betonów nowej generacji W01, W02 L01, L02, MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 35.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 35.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena na podstawie kolokwium z wykladu.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie oddanych sprawozdań i kolokwium zaliczeniowego.
Ocena końcowa Średnia z ocen z kolokwium zaliczeniowego z wykładu i zaliczenia ćwiczen laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Wszelkich, które uzna za przydatne.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie