Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Budownictwo
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego
Kod zajęć: 4512
Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jerzy Szyszka
Terminy konsultacji koordynatora: https://jerzyszyszka.v.prz.edu.pl/konsultacje
Główny cel kształcenia: Zdobycie podstawowej wiedzy o systemach słonecznych w budownictwie oraz umiejętności w zakresie doboru odpowiednich rozwiązań i szacowania ich efektywności energetycznej.
Ogólne informacje o zajęciach: Student rozszerza wiedzę na temat budownictwa zrównoważonego. Elementem ograniczenia ingerencji w środowisko naturalne jest możliwość wykorzystania energii Słońca w budownictwie. Student poznaje systemy oparte na konwersji promieniowania słonecznego oraz zdobywa umiejętność szacowania potencjalnych zysków energetycznych.
1 | Dorota Chwieduk | Energetyka słoneczna budynku | Arkady. | 2011 |
2 | Włodzimierz Smolec | Fototermiczna konwersja energii słonecznej | PWN. | 2000 |
3 | Witold M. Lewandowski | Proekologiczne źródła energii odnawialnej | Wydawnictwa Naqukowo Techniczne NT. | 2002 |
4 | Stefan Wiśniewski, Tomasz S. Wiśniewski | Wymiana ciepła | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. | 1997 |
5 | Roman Domański | Magazynowanie energii cieplnej | PWN. | 1990 |
6 | Zbysław Pluta | Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2000 |
7 | Grzegorz Wiśniewski, stanisław Gołębiowski, Marian Gryciuk | Kolektory słoneczne, poradnik wykorzystania energii | COIB. | 2001 |
1 | Zbysław Pluta | Słoneczne instalacje energetyczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2003 |
2 | Dariusz Gawin (Redakcja) | Komputerowa symulacja procesów wymiany masy i energii w budynku. Przykłady zastosowań. | Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. | 1998 |
3 | Starakiewicz A., Szyszka J.; Fizyka budowli w zadaniach | Fizyka budowli w zadaniach | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2005 |
1 | Leszek Laskowski | Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2008 |
2 | Krystyna Kotarska, Zygmunt Kotarski | Ogrzewanie energią słoneczną | Wydawnictwo Czasopism i Książek technicznych NOT-SIGMA. | 1989 |
3 | J.C. Mc Veight | Sun Power | Pergamon Press. | 1979 |
4 | William Beckman, Sanford A. Klein, John A. Duffie | Solar heating design by the f-CHART method | John Wiley & Sons, Inc.. | 1977 |
Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki, fizyki oraz fizyki budowli.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki budowli.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Zna podstawowe zasady obliczania przepływu ciepła przez przegrody budowlane. Posiada umiejętność pracy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma świadomość wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko i zasad ochrony środowiska w budownictwie. | wykład | kolokwium |
K_K01+ K_K04++ K_K07+ |
P7S_KO P7S_KR P7S_UO |
02 | Zna podstawowe metody fizyki budowli dotyczące migracji ciepła ,zasady wykorzystania energii z niekonwencjonalnych źródeł ciepła i szacowania ich efektywności energetycznej. | wykład, projekty | kolokwium, test pisemny |
K_W06++ K_W08+ |
P7S_WG |
03 | Posiada umiejętność stosowania arkusza kalkulacyjnego wspomagających analizę i projektowanie wybranych systemów wykorzystujących energię słoneczną | projekt indywidualny | prezentacja projektu, test pisemny |
K_U08+++ |
P7S_UW |
04 | Posiada umiejętność szacowania efektywności energetycznej systemów wykorzystujących energię słoneczną | projekt indywidualny | prezentacja projektu, test pisemny |
K_U05++ K_U08+++ |
P7S_UW |
05 | Zna podstawowe systemy słoneczne wykorzystywane w budownictwie. | wykład | kolokwium |
K_W13++ K_W14++ |
P7S_WG |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
2 | TK02 | W01-W02 | MEK02 | |
2 | TK03 | W02-W07 | MEK04 MEK05 | |
2 | TK04 | P01-P07 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | P01-P07 | MEK03 MEK04 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Przygotowanie do kolokwium:
3.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
5.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 2) | Przygotowanie do zaliczenia:
5.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem. Inne: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Odpowiedź ustna lub pisemna z zakresu materiału omawianego podczas wykładów |
Projekt/Seminarium | Odpowiedź ustna lub pisemna z zakresu dotyczącego projektu i zagadnień omawianych na zajęciach projektowych |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest obliczana jako średnia arytmetyczna ocen z części wykładowej i projektowej. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Podczas zaliczenia można korzystać z kalkulatora i dostarczonych przez prowadzącego danych wymaganych do wykonania ewentualnych obliczeń.
1 | P. Bevilacqua; R. Bruno; S. Gallo; J. Szyszka | A validated multi-physic model for the optimization of an innovative Trombe Wall for winter use | 2024 |
2 | J. Szyszka | Koncepcja interaktywnej ściany Trombe\'a | 2023 |
3 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania | 2023 |
4 | J. Szyszka | From Direct Solar Gain to Trombe Wall: An Overview on Past, Present and Future Developments | 2022 |
5 | J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
6 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2022 |
7 | P. Bevilacqua; R. Bruno; D. Cirone; A. Rollo; J. Szyszka | Summer and winter performance of an innovative concept of Trombe wall for residential buildings | 2022 |
8 | P. Bevilaqua; R. Bruno; J. Szyszka | A statistical analysis of an innovative concept of Trombe Wall by experimental tests | 2022 |
9 | J. Szyszka | Ściana słonecznie aktywna | 2021 |
10 | B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania | 2020 |
11 | J. Szyszka | Experimental Evaluation of the Heat Balance of an Interactive Glass Wall in A Heating Season | 2020 |
12 | J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna transparentna dla budownictwa | 2020 |
13 | J. Szyszka | Przegrody kolektorowo-akumulacyjne | 2020 |
14 | P. Bevilacqua; R. Bruno; J. Szyszka | An Innovative Trombe Wall for Winter Use: The Thermo-Diode Trombe Wall | 2020 |
15 | J. Szyszka | Badanie poprawy bilansu okna przez instalację dodatkowego okna wewnętrznego | 2019 |
16 | J. Szyszka | Interaktywna przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2019 |
17 | L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka | Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" | 2019 |
18 | L. Lichołai; J. Szyszka | Przegroda kolektorowo-akumulacyjna | 2019 |