logo
Karta przedmiotu
logo

Budownictwo heliogrzewcze

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie, B Drogi i Mosty

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 4512

Status zajęć: wybierany dla specjalności A Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 P30 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jerzy Szyszka

Terminy konsultacji koordynatora: https://jerzyszyszka.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie wiedzy o systemach słonecznych w budownictwie oraz umiejętności w zakresie doboru odpowiednich rozwiązań i szacowania ich efektywności energetycznej.

Ogólne informacje o zajęciach: Student rozszerza wiedzę na temat budownictwa zrównoważonego. Elementem ograniczenia ingerencji w środowisko naturalne jest możliwość wykorzystania energii Słońca w budownictwie. Student poznaje systemy oparte na konwersji promieniowania słonecznego oraz zdobywa umiejętność szacowania potencjalnych zysków energetycznych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dorota Chwieduk Energetyka słoneczna budynku Arkady. 2011
2 Włodzimierz Smolec Fototermiczna konwersja energii słonecznej PWN. 2000
3 Witold M. Lewandowski Proekologiczne źródła energii odnawialnej Wydawnictwa Naqukowo Techniczne NT. 2002
4 Stefan Wiśniewski, Tomasz S. Wiśniewski Wymiana ciepła Wydawnictwa Naukowo-Techniczne. 1997
5 Roman Domański Magazynowanie energii cieplnej PWN. 1990
6 Zbysław Pluta Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2000
7 Piotr Klem (Red) Budownictwo ogólne t.2. Fizyka budowli Arkady. 2005
8 Grzegorz Wiśniewski, stanisław Gołębiowski, Marian Gryciuk Kolektory słoneczne, poradnik wykorzystania energii COIB. 2001
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Zbysław Pluta Słoneczne instalacje energetyczne Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2003
2 Sławomir Grabarczyk Fizyka budowli. Komputerowe wspomaganie projektowania budownictwa energooszczędnego Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2005
3 Józef Cisło, Danuta Jasińska, Adam Ujma Fizyka budowli cz.I. Wymiana energii i masy przez przegrody budowlane. Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej. 1989
4 Dariusz gawin, Elżbieta Kossecka (Red) Komputerowa fizyka budowli. Typowy rok meteorologiczny do symulacji procesów wymiany ciepła i masy w Drukarnia Wydawnictw Naukowych w Łodzi. 2002
5 Dariusz Gawin (Redakcja) Komputerowa symulacja procesów wymiany masy i energii w budynku. Przykłady zastosowań. Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej. 1998
6 Starakiewicz A., Szyszka J.; Fizyka budowli w zadaniach Fizyka budowli w zadaniach Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Leszek Laskowski Ochrona cieplna i charakterystyka energetyczna budynku Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2008
2 Krystyna Kotarska, Zygmunt Kotarski Ogrzewanie energią słoneczną Wydawnictwo Czasopism i Książek technicznych NOT-SIGMA. 1989
3 J.C. Mc Veight Sun Power Pergamon Press. 1979
4 William Beckman, Sanford A. Klein, John A. Duffie Solar heating design by the f-CHART method John Wiley & Sons, Inc.. 1977

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu matematyki, fizyki oraz fizyki budowli.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z zakresu fizyki budowli.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi korzystać z norm przedmiotowych. Zna podstawowe zasady obliczania przepływu ciepła przez przegrody budowlane. Posiada umiejętność pracy z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi pracować samodzielnie oraz w grupie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko i zasad ochrony środowiska w budownictwie. Zna podstawowe systemy słoneczne wykorzystywane w budownictwie. wykład kolokwium K_W013++
K_K004++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_W07+
T2A_K01++
T2A_K07+++
02 Zna metody fizyki budowli dotyczące migracji ciepła ,zasady wykorzystania energii z niekonwencjonalnych źródeł ciepła i szacowania ich efektywności energetycznej. wykład, projekty kolokwium, test pisemny K_W006++
K_W008+
T2A_W03+++
T2A_W04+++
T2A_W05+
T2A_W07++
03 Posiada umiejętność stosowania arkusza kalkulacyjnego wspomagających analizę i projektowanie wybranych systemów wykorzystujących energie słoneczną projekt indywidualny prezentacja projektu, test pisemny K_W008+
K_U008+++
T2A_W03++
T2A_W04+++
T2A_W05+++
T2A_W07+
T2A_U01+
T2A_U02+
T2A_U07++
T2A_U17+++
T2A_U18+++
04 Posiada umiejętność szacowania efektywności energetycznej systemów wykorzystujących energię słoneczną projekt indywidualny prezentacja projektu, test pisemny K_W014+
K_U005+
K_U008+++
T2A_W03+++
T2A_W04++
T2A_W05+++
T2A_W07++
T2A_U01+
T2A_U02++
T2A_U07+++
T2A_U17+++
T2A_U18++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Geneza budownictwa heliogrzewczego, Potencjał promieniowania słonecznego w Polsce, Składowe promieniowania sonecznego Modele matematyczne promieniowania słonecznego Wyznaczanie kąta padania promieniowania słonecznego W01-W04 MEK01
2 TK02 Bilans energetyczny budynku. Przepływ ciepła przez przegrody budowlaną. W05-W06 MEK02
2 TK03 Systematyka systemów słonecznych wykorzystywanych w budownictwie Systemy oparte na fototermicznej konwersji, przegrody kolektorowo-akumulacyjne, kolektory słoneczne, system zysków bezpośrednich Fotoelektryczna konwersja - ogniwa PV, Pompy ciepła, Magazyny ciepła, Metody szacowania efektywności energetycznej systemów słonecznych W07-W15 MEK04
2 TK04 Obliczanie bilansu energetycznego przegrody budowlanej. Szacowanie efektywności energetycznej słonecznych systemów pasywnych. P01-P08 MEK02 MEK03
2 TK05 Obliczanie zysków energetycznych dla wybranych słonecznych systemów aktywnych . Dobór powierzchni kolektorów słonecznych. Określanie optymalnego kąta nachylenia kolektora dla kryterium maksymalnej absorpcji promieniowania słonecznego. P09-P15 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład test
Projekt/Seminarium Obrona projektów, kolokwium zaliczeniowe
Ocena końcowa Ocene końcowa jest obliczana jako średnia arytmetyczna ocen z części wykładowej i projektowej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Podczas zaliczenia można korzystać z kalkulatora i dostarczonych przez prowadzącego danych wymaganych do wykonania ewentualnych obliczeń.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie