logo
Karta przedmiotu
logo

Energie odnawialne w budownictwie

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Drogi i Mosty BUD, Drogi i Mosty BUM, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ, Konstrukcje Budowlane Inżynierskie KBI

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 4511

Status zajęć: wybierany dla specjalności Konstrukcje Budowlane Inżynierskie BZ

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W25 C30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Lech Lichołai

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Przemysław Miąsik

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy na temat współczesnych źródeł energii odnawialnych oraz umiejętność zastosowania rozwiązań energetycznych w budownictwie wykorzystujących źródła energii odnawialnych

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie się z zagadnieniami odnawialnych źródeł energii. Poznanie nowoczesnych technologii w zakresie odnawialnych źródeł energii. Poznanie podstaw praktycznego zastosowania i wymiarowania systemów energetycznych w budownictwie.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W.M. Proekologiczne źródła energii odnawialnej WNT Warszawa. 2002
2 Mikoś J. Budownictwo ekologiczne Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2000
3 Smolec W. Fototermiczna konwersja energii słonecznej PWN, Warszawa. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Klugmann-Radziemska E. Odnawialne źródła energii. Przykłady obliczeniowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs z podstaw fizyki budowli i technologii energooszczędnych.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza o możliwości zastosowania technologii energooszczędnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność korzystania z technologii informacyjnych, zasobów internetu oraz norm przedmiotowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma świadomość potrzeby zrównoważonego rozwoju w budownictwie i konieczności stosowania odnawialnych źródeł energii w budownictwie. Wykład Weryfikacja wiedzy w formie ustnych odpowiedzi K_K04++
T2A_K01+
T2A_K02+
T2A_K07++
02 Ma poszerzoną wiedzę na temat wpływu realizacji odnawialnych źródeł energii na inwestycje budowlane oraz na środowisko. Wykład Weryfikacja wiedzy w formie ustnych odpowiedzi K_W06++
K_W13++
T2A_W03++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_W07+
03 Zna zasady wykorzystania energii z niekonwencjonalnych źródeł i szacowania ich efektywności energetycznej. ćwiczenia przygotowanie i przedstawienie prezentacji wraz z ustnymi odpowiedziami na pytania K_U08++
T2A_U01++
T2A_U02++
T2A_U07++
T2A_U17++
T2A_U18++
04 Korzysta z zaawansowanych narzędzi specjalistycznych i oprogramowania wspomagającego pracę projektanta do wymiarowania systemów energetycznych. ćwiczenia przygotowanie i przedstawienie prezentacji wraz z ustnymi odpowiedziami na pytania K_U05+++
K_U08++
T2A_U01++
T2A_U02++
T2A_U07++
T2A_U17++
T2A_U18++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Rodzaje źródeł energii, strategia rozwoju sektora energetycznego. W01-W08 MEK01
2 TK02 Charakterystyka poszczególnych źródeł energii odnawialnych, energia promieniowania słonecznego, energia wiatru, energia wody, energia geotermalna, energia biomasy i biogazu. W09-W24 MEK01 MEK02
2 TK03 Inne rodzaje energii odnawialnych, perspektywy wykorzystania źródeł energii. W25-W30 MEK01 MEK02
2 TK04 Praktyczne znaczenie zagadnień energetycznych w budownictwie. C01-C04 MEK01
2 TK05 Zastosowanie poszczególnych źródeł energii odnawialnych w różnych obiektach budowlanych, wymiarowanie systemów energetycznych, znajdujących zastosowanie w budownictwie. C05-C24 MEK03 MEK04
2 TK06 Zagadnienia dotyczące teraźniejszego i przyszłościowego zastosowania energetyki odnawialnej w budownictwie. C25-C30 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne.
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie pisemne.
Ocena końcowa Zaliczenie pisemne obejmujące sprawdzenie wiedzy uzyskanej podczas wykładów i ćwiczeń.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 Z. Blikharskyy; D. Katunský; P. Koszelnik; L. Lichołai; P. Nazarko Proceedings of CEE 2023: Civil and Environmental Engineering and Architecture 2024
2 D. Katunský; L. Lichołai; M. Musiał Modern Thermal Energy Storage Systems Dedicated to Autonomous Buildings 2023
3 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; D. Mikušová; A. Żelazna The Effects of Using a Trombe Wall Modified with a Phase Change Material, from the Perspective of a Building’s Life Cycle 2023
4 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna dla budownictwa i jej układ sterowania 2023
5 L. Lichołai; M. Musiał; A. Pękala Analysis of the Thermal Performance of Isothermal Composite Heat Accumulators Containing Organic Phase-Change Material 2023
6 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2022
7 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz The Influence of Glazing on the Functioning of a Trombe Wall Containing a Phase Change Material 2021
8 J. Krasoń; P. Miąsik Thermal Efficiency of Trombe Wall in the South Facade of a Frame Building 2021
9 L. Lichołai; M. Musiał The Impact of a Mobile Shading System and a Phase-Change Heat Store on the Thermal Functioning of a Transparent Building Partition 2021
10 . Brigolini Silva; B. Dębska; L. Lichołai Effects of waste glass as aggregate on the properties of resin composites 2020
11 . Brigolini Silva; M. Caetano; B. Dębska; L. Lichołai Assessment of the Mechanical Parameters of Resin Composites with the Addition of Various Types of Fibres 2020
12 B. Dębska; J. Konkol; L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda budowlana izolacyjno-akumulacyjna i sposób jej wytwarzania 2020
13 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Application of Taguchi method for the design of cement mortars containing waste materials 2020
14 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai The evaluation of possible utilization of waste glass in sustainable mortars 2020
15 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Methods for Determining Mold Development and Condensation on the Surface of Building Barriers 2020
16 L. Lichołai; M. Musiał Experimental Analysis of the Function of a Window with a Phase Change Heat Accumulator 2020
17 B. Dębska; B. Dębska; L. Lichołai Evaluation of the Utility of Using Classification Algorithms when Designing New Polymer Composites 2019
18 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Assessment of the applicability of a phasechange material in horizontal building partitions 2019
19 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai Designing Cement Mortars Modified with Cork and Rubber Waste Using Theory of the Experiment 2019
20 B. Dębska; J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the Thermal Characteristics of a Composite Ceramic Product Filled with Phase Change Material 2019
21 B. Dębska; L. Lichołai; P. Miąsik Assessment of the Applicability of Sustainable Epoxy Composites Containing Waste Rubber Aggregates in Buildings 2019
22 J. Krasoń; L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Analysis of the thermal characteristics of anti-icing driveway plates 2019
23 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Całoroczny Mobilny Dom na Kołach\". 2019
24 L. Lichołai; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Uruchomienie produkcji innowacyjnych bram dla małych hangarów lotniczych i obiektów przemysłowych\" . 2019
25 L. Lichołai; A. Starakiewicz; J. Szyszka Opinia o innowacyjności projektu \"Pustak izolowany pianką poliuretanową\" 2019
26 L. Lichołai; J. Szyszka Przegroda kolektorowo-akumulacyjna 2019
27 L. Lichołai; P. Miąsik; A. Starakiewicz Opinia o innowacyjności projektu „Drzwi aluminiowe zewnętrzne PASSIV ZERO+\" 2019