logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Projektowanie urbanistyczne 1


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów:
Architektura
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć:
45
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W15 P30 / 4 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. arch. Joanna Dudek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zdobycie wiedzy i umiejętności projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy jednorodzinnej.

Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci w wiedzy i umiejętności projektowania urbanistycznego i jego powiązań z planowaniem przestrzennym, ale też z architekturą budynków jednorodzinnych.

Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne:
Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lorens P., Mironowicz I. Wybrane teorie urbanistyki współczesnej Akapit-DTP, Gdańsk. 2013
2 Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego Akapit-DTP, Gdańsk. 2014
3 Chmielewski J.M. Teoria w projektowaniu urbanistycznym Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2001
4 Wejchert K. Elementy kompozycji urbanistycznej Arkady. 2008
5 Wejchert K. Przestrzeń wokół nas Fibak Nova Press. 1993
6 Alexander Ch. Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 2008
7 Gehl J. Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych RAM, Kraków. 2013
8 Ziobrowski Z. Urbanistyczne wymiary miast Instytut Rozwoju Miast, Kraków. 2012
9 Wantuch-Matla D. Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku Księży Młyn, Łódź. 2016
10 Lynch K. Obraz miasta Archivolta, Kraków. 2011
11 Gehl J. Miasta dla ludzi RAM, Kraków. 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Polska Norma PN-B-01027 Rysunek budowlany, oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu PKN, Warszawa. 2002
2 Małgorzata Łuszczek, Urszula Ptasińska Jak przetworzyć Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków. 2009
3 Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie Dz.U.2016.0.124. 1999
4 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie Dz.U.2022.0.1225. 2002
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Ostrowski W. Urbanistyka współczesna Arkady, Warszawa. 1975
2 Szponar A. Fizjografia urbanistyczna Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. 2003
3 Jałowiecki B., Szczepański M. Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej Scholar, Warszawa. 2002
4 Gzell S. Wykłady o współczesnej urbanistyce Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2015

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę na temat podstawowych pojęć z dziedziny kompozycji urbanistycznej oraz w zakresie projektowania domów jednorodzinnych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z komponowania przestrzeni urbanistycznej oraz metod projektowania domów jednorodzinnych. Potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
MEK01 A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi wykład egzamin cz. pisemna K-W02+++
K-W03+++
K-W07+++
K-W12+++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład egzamin cz. pisemna K-W02+++
K-W03+++
K-W07+++
K-W12+++
K-W13+++
P6S-WG
P6S-WK
MEK03 A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U02+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U04+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U03+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K-U01+++
K-U02+++
P6S-UK
P6S-UO
P6S-UU
P6S-UW
MEK09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K-K03+++
P6S-KO

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zasady projektowania urbanistycznego. Elementy kompozycji urbanistycznej. Struktura miasta. Tkanka miejska. W01, W02, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK02 Przestrzenie publiczne w mieście - typy, funkcja, wytyczne projektowe. Wnętrze urbanistyczne - elementy składowe, typy. W03, W04, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK03 Historia miast. Współczesne koncepcje w projektowaniu miast. Miasto przyszłości. W05-W08, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04
3 TK04 Relacja między człowiekiem, a elementami kształtującymi przestrzeń publiczną. Wskaźniki urbanistyczne. W09, W10, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08
3 TK05 Transport w mieście - współczesne problemy transportowe, różne środki transportu, podstawowe parametry techniczne dróg, organizacja ruchu transportowego w mieście. W11, W12, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09
3 TK06 Ulica w mieście - cechy, klasyfikacja, funkcja. Współczesne tendencje projektowe w kształtowaniu i modyfikacji ciągów komunikacyjnych. W13-W14, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09
3 TK07 Zespoły zabudowy jednorodzinnej - uwarunkowania, elementy uzupełniające jak usługi, zieleń i przestrzenie życia społecznego, modernizacja urbanistyczna osiedli. W15, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09
3 TK08 Prace przedprojektowe - ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych. P01-P03 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09
3 TK09 Prace nad projektem - poszukiwanie koncepcji urbanistycznej zespołu zabudowy jednorodzinnej. Wartości kompozycyjne obszarów mieszkaniowych i ich znaczenie w strukturze przestrzennej miasta. Problemy przebudowy i rewaloryzacji obszarów mieszkaniowych. P04-P23 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09
3 TK10 Prace nad projektem - wybór formy prezentacji koncepcji zespołu zabudowy jednorodzinnej i dopracowanie graficzne projektu. P24-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin końcowy.
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: część oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,7 oceny końcowej)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie