Główny cel kształcenia:
Zdobycie wiedzy i umiejętności projektowania urbanistycznego zespołów zabudowy jednorodzinnej.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci w wiedzy i umiejętności projektowania urbanistycznego i jego powiązań z planowaniem przestrzennym, ale też z architekturą budynków jednorodzinnych.
Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.
1 | Lorens P., Mironowicz I. | Wybrane teorie urbanistyki współczesnej | Akapit-DTP, Gdańsk. | 2013 |
2 | Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. | Wprowadzenie do projektowania urbanistycznego | Akapit-DTP, Gdańsk. | 2014 |
3 | Chmielewski J.M. | Teoria w projektowaniu urbanistycznym | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2001 |
4 | Wejchert K. | Elementy kompozycji urbanistycznej | Arkady. | 2008 |
5 | Wejchert K. | Przestrzeń wokół nas | Fibak Nova Press. | 1993 |
6 | Alexander Ch. | Język wzorców. Miasta, budynki, konstrukcja. | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | 2008 |
7 | Gehl J. | Życie między budynkami. Użytkowanie przestrzeni publicznych | RAM, Kraków. | 2013 |
8 | Ziobrowski Z. | Urbanistyczne wymiary miast | Instytut Rozwoju Miast, Kraków. | 2012 |
9 | Wantuch-Matla D. | Przestrzeń publiczna 2.0. Miasto u progu XXI wieku | Księży Młyn, Łódź. | 2016 |
10 | Lynch K. | Obraz miasta | Archivolta, Kraków. | 2011 |
11 | Gehl J. | Miasta dla ludzi | RAM, Kraków. | 2014 |
1 | Polska Norma PN-B-01027 | Rysunek budowlany, oznaczenia graficzne stosowane w projektach zagospodarowania działki lub terenu | PKN, Warszawa. | 2002 |
2 | Małgorzata Łuszczek, Urszula Ptasińska | Jak przetworzyć Miejsce. Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych. | Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków. | 2009 |
3 | Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie | Dz.U.2016.0.124. | 1999 |
4 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | Dz.U.2022.0.1225. | 2002 |
1 | Ostrowski W. | Urbanistyka współczesna | Arkady, Warszawa. | 1975 |
2 | Szponar A. | Fizjografia urbanistyczna | Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. | 2003 |
3 | Jałowiecki B., Szczepański M. | Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej | Scholar, Warszawa. | 2002 |
4 | Gzell S. | Wykłady o współczesnej urbanistyce | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2015 |
Wymagania formalne:
Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę na temat podstawowych pojęć z dziedziny kompozycji urbanistycznej oraz w zakresie projektowania domów jednorodzinnych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z komponowania przestrzeni urbanistycznej oraz metod projektowania domów jednorodzinnych. Potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania urbanistycznego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W07+++ K-W12+++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K03+++ |
P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, W02, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
3 | TK02 | W03, W04, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
3 | TK03 | W05-W08, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
3 | TK04 | W09, W10, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 | |
3 | TK05 | W11, W12, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
3 | TK06 | W13-W14, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
3 | TK07 | W15, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
3 | TK08 | P01-P03 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
3 | TK09 | P04-P23 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
3 | TK10 | P24-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
5.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
5.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin końcowy. |
Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: część oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,3 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,7 oceny końcowej) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie