Cykl kształcenia: 2020/2021
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 44
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P60 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 6: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
semestr 6: dr inż. arch. Monika Szopińska-Mularz
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych oraz ich otoczenia.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć projektowych studenci opracują koncepcje architektoniczną budynku o głównej funkcji przemysłowej. W trakcie zajęć wykładowych studenci zapoznają się z aktualnie obowiązującymi normami i warunkami technicznymi oraz wybraną problematyką architektury przemysłowej, a także zagadnieniami związanymi z funkcją przemysłową w strukturze zurbanizowanej.
Materiały dydaktyczne: Program funkcjonalny i zakres projektu wydany na pierwszych zajęciach projektowych
Inne: Czasopisma: Architektura i Biznes, Architektura Murator
1 | Rykwert, Joseph | Pokusa miejsca. Przeszłość i przyszłość miast | Międzynarodowe Centrum Kultury Kraków . | 2013 |
2 | Niezabitowska E. | Architektura i przemysł. Nowe spojrzenie | "Śląsk", Katowice. | 1997 |
3 | Mazur K. | Specjalne strefy ekonomiczne jako nowe obszary przemysłowe | Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. | 2004 |
4 | Szparkowski Z. | Architektura współczesnej fabryki | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 1999 |
1 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | . | ||
2 | Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów | . | ||
3 | Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy | . |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład, projekt | projekt, prezentacja projektu i egzamin w formie testu |
K_W02+++ K_W03+++ K_W07+++ K_W09+++ K_W12++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład i projekt | projekt, prezentacja projektu i egzamin w formie testu |
K_W02+++ K_W03+++ K_W05+++ K_W13+++ K_W14+++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa, projekt, prezentacja projektu |
K_K01++ K_K04++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | projekt, prezentacja projektu |
K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | P01-P12 | MEK04 MEK06 | |
6 | TK02 | P13-P51 | MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
6 | TK03 | P52-P60 | MEK05 MEK06 MEK07 MEK09 | |
6 | TK04 | W01-W04 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK05 | W05-W06 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK06 | W07-08 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK07 | W09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
6 | TK08 | W10-W11 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
6 | TK09 | W12 | MEK01 MEK05 | |
6 | TK10 | W13-W15 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
60.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, przeglądów, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu i projektu. Brane pod uwagę są również obecności na zajęciach oraz postawa studenta. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_POP_sem_VI.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
4 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
5 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
6 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
7 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
8 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
10 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
11 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
12 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
13 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
14 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
15 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
16 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
17 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
18 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
19 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
20 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
21 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
22 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
23 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
24 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |