Cykl kształcenia: 2017/2018
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 44
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P30 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. Igor Labuda
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka
Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym oraz ich otoczenia.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu ze szczególnym uwzględnieniem technologii produkcji i skomplikowanych powiązań funkcjonalno-przestrzennych. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków przemysłowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne i procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.
Materiały dydaktyczne: Dostępne na stonie internetowej Zakładu Projektowania Architektonicznego
Inne: Czaopisma: Architektus, Architektura i biznes, Archivolta, Budownictwo i Architektura
1 | Giedion S. | Czas, przestrzeń, architektura. | Arkady, Warszawa. | 1972 |
2 | Marzyński S. | Podstawy projektowania architektury | Arkady, Warszawa. | 1969 |
3 | Niezabitowska E. | Architektura i przemysł. Nowe spojrzenie | "Śląsk", Katowice. | 1997 |
4 | Gasidło K., Gorgoń J. | Modelowe przekształcenia terenów poprzemysłowych i zdegradowanych | UNDP POL, Katowice. | 1999 |
5 | Prokopska A. | Analiza metodologiczna wybranych brył architektonicznych | Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej Nr 236, Budownictwo i Inżynieria Środowiska, z. 41. | 2007 |
6 | Prokopska A. | Uwarunkowania architektoniczne w projektowaniu form, przemysłowych urządzeń technologicznych | na przykładzie huty cynku, Politechnika Gdańska, Gdańsk. | 1988 |
7 | Prokopska A. | Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2012 |
8 | Prokopska a. | Morfologia dzieła architektonicznego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2002 |
9 | Prokopska A. | Zastosowanie metody analizy morfologicznej w projektowaniu architektonicznym na przykładzie twórczoś | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 1997 |
1 | Pachowski J. | Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym, Pracownia Projektowa Janusz Pachowski | Izabelin k/Warszawy. | 2002 |
2 | Michalak H. | Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja | Arkady, Warszawa. | 2009 |
3 | Szparkowski Z. | Architektura współczesnej fabryki | Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 1999 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2000 |
Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny, Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa, Teoria i projektowanie architektoniczne – usługi
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno- przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków przemysłowych (o wysokim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego) oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej. | projekt zespołowy, wykład | prezentacja projektu |
K_W32+++ K_U18+++ |
T1A_W03++ T1A_W05++ InzA2W07+++ InzA3W08++ InzA5U13+++ InzA6U14++ InzA7U15++ InzA8U16+++ |
02 | Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków przemysłowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W32+++ K_W48+++ |
T1A_W03+++ T1A_W05++ InzA2W07++ InzA3W08++ |
03 | Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa. | dyskusja dydaktyczna, projekt zespołowy | prezentacja projektu, egzamin cz. pisemna |
K_W32+ K_K03++ K_K12+ |
T1A_W03+++ T1A_W05++ InzA2W07++ InzA3W08++ T1A_K01++ InzA1K02++ T1A_K05+++ T1A_K07++ |
04 | Ma świadomość znaczenia obiektów przemysłowych dla gospodarki oraz ich wpływu na środowisko i krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta. | wykład, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna |
K_K02+++ K_K03++ K_K12++ |
T1A_K01++ InzA1K02+++ T1A_K05+++ T1A_K07+++ |
05 | Potrafi pracować w zespole projektowym. | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_K03++ |
T1A_K01+++ InzA1K02++ T1A_K05++ |
06 | Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych. | projekt zespołowy, wykład | obserwacja wykonawstwa |
K_U18+ K_K03+++ K_K12++ |
InzA5U13++ InzA6U14++ InzA7U15+++ InzA8U16++ T1A_K01+++ InzA1K02+ T1A_K05++ T1A_K07++ |
07 | Potrafi analizować i oceniać istniejące obiekty przemysłowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych. | wykład, dyskusja dydaktyczna | egzamin cz. pisemna |
K_W32++ K_U18+ K_K03++ K_K12+++ |
T1A_W03+++ T1A_W05++ InzA2W07+++ InzA3W08++ InzA5U13+++ InzA6U14++ InzA7U15++ InzA8U16++ T1A_K01++ InzA1K02+++ T1A_K05++ T1A_K07++ |
08 | Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania obiektów przemysłowych. | wykład, dyskusja dydaktyczna | egzamin cz. pisemna |
K_W48+++ K_K02+ K_K03++ |
T1A_W03++ T1A_W05+++ T1A_K01+ InzA1K02+ T1A_K05++ T1A_K07+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK04 MEK08 | |
6 | TK02 | W02-W03 | MEK04 MEK06 | |
6 | TK03 | W04 | MEK04 MEK07 | |
6 | TK04 | W05 | MEK04 MEK08 | |
6 | TK05 | W06-W07 | MEK02 MEK04 | |
6 | TK06 | W08 | MEK04 | |
6 | TK07 | W09 | MEK04 MEK06 MEK08 | |
6 | TK08 | W10-W11 | MEK02 MEK04 MEK07 | |
6 | TK09 | W12-W13 | MEK04 MEK08 | |
6 | TK10 | W14-W15 | MEK04 MEK06 MEK08 | |
6 | TK11 | P01-P02 | MEK04 | |
6 | TK12 | P03-P20 | MEK01 MEK05 MEK06 | |
6 | TK13 | P21-P24 | MEK01 MEK03 MEK05 MEK06 | |
6 | TK14 | P25-P26 | MEK01 MEK03 MEK06 | |
6 | TK15 | P27-P28 | MEK02 MEK03 MEK05 MEK06 | |
6 | TK16 | P29-P30 | MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
60.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z egzaminu pisemnego. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,5 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,5 oceny końcowej). |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_TiPOP_sem_VI.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Martyka | A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland | 2024 |
2 | A. Martyka | Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia | 2024 |
3 | A. Martyka; N. Przesmycka | Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku | 2024 |
4 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese | An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate | 2024 |
5 | A. Martyka | Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja | 2023 |
6 | A. Martyka | Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa | 2023 |
7 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko | 2023 |
8 | A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik | Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina | 2023 |
9 | A. Martyka; G. Stojak | Przestrzenie muzealne w strukturze miasta | 2023 |
10 | D. Jopek; A. Martyka | Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego | 2023 |
11 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka | The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples | 2023 |
12 | W. Małek; A. Martyka | Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland | 2023 |
13 | Z. Chmura; A. Martyka | Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland | 2023 |
14 | A. Martyka | Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej | 2022 |
15 | A. Martyka | Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów | 2022 |
16 | A. Martyka; A. Tur | The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space | 2022 |
17 | D. Jopek; A. Martyka | Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe | 2022 |
18 | D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak | Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study | 2022 |
19 | I. Labuda | Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej | 2022 |
20 | I. Labuda | Absorber energii kinetycznej | 2022 |
21 | A. Martyka | Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy | 2021 |
22 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda | Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces | 2021 |
23 | A. Martyka | Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland | 2020 |
24 | A. Martyka | Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych | 2020 |
25 | A. Martyka | The truth of architecture as an expression of courage | 2020 |
26 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne | 2020 |
27 | A. Martyka; D. Wantuch-Matla | Ulica i plac | 2020 |
28 | A. Martyka | The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function | 2019 |
29 | M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak | Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa | 2019 |