logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie obiektów przemysłowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 44

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P30 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. arch. Igor Labuda

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. prof. PRz Anna Martyka

Terminy konsultacji koordynatora: Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków przemysłowych ze skomplikowanym programem funkcjonalno-użytkowym oraz ich otoczenia.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków przemysłowych wraz z otoczeniem. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu ze szczególnym uwzględnieniem technologii produkcji i skomplikowanych powiązań funkcjonalno-przestrzennych. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków przemysłowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne i procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stonie internetowej Zakładu Projektowania Architektonicznego

Inne: Czaopisma: Architektus, Architektura i biznes, Archivolta, Budownictwo i Architektura

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Giedion S. Czas, przestrzeń, architektura. Arkady, Warszawa. 1972
2 Marzyński S. Podstawy projektowania architektury Arkady, Warszawa. 1969
3 Niezabitowska E. Architektura i przemysł. Nowe spojrzenie "Śląsk", Katowice. 1997
4 Gasidło K., Gorgoń J. Modelowe przekształcenia terenów poprzemysłowych i zdegradowanych UNDP POL, Katowice. 1999
5 Prokopska A. Analiza metodologiczna wybranych brył architektonicznych Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej Nr 236, Budownictwo i Inżynieria Środowiska, z. 41. 2007
6 Prokopska A. Uwarunkowania architektoniczne w projektowaniu form, przemysłowych urządzeń technologicznych na przykładzie huty cynku, Politechnika Gdańska, Gdańsk. 1988
7 Prokopska A. Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2012
8 Prokopska a. Morfologia dzieła architektonicznego Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2002
9 Prokopska A. Zastosowanie metody analizy morfologicznej w projektowaniu architektonicznym na przykładzie twórczoś Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1997
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Pachowski J. Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym, Pracownia Projektowa Janusz Pachowski Izabelin k/Warszawy. 2002
2 Michalak H. Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja Arkady, Warszawa. 2009
3 Szparkowski Z. Architektura współczesnej fabryki Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1999
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny, Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa, Teoria i projektowanie architektoniczne – usługi

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno- przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i usługowych o niskim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków przemysłowych (o wysokim stopniu skomplikowania funkcjonalno-przestrzennego) oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej. projekt zespołowy, wykład prezentacja projektu K_W32+++
K_U18+++
T1A_W03++
T1A_W05++
InzA2W07+++
InzA3W08++
InzA5U13+++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16+++
02 Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków przemysłowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej. wykład egzamin cz. pisemna K_W32+++
K_W48+++
T1A_W03+++
T1A_W05++
InzA2W07++
InzA3W08++
03 Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa. dyskusja dydaktyczna, projekt zespołowy prezentacja projektu, egzamin cz. pisemna K_W32+
K_K03++
K_K12+
T1A_W03+++
T1A_W05++
InzA2W07++
InzA3W08++
T1A_K01++
InzA1K02++
T1A_K05+++
T1A_K07++
04 Ma świadomość znaczenia obiektów przemysłowych dla gospodarki oraz ich wpływu na środowisko i krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta. wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna K_K02+++
K_K03++
K_K12++
T1A_K01++
InzA1K02+++
T1A_K05+++
T1A_K07+++
05 Potrafi pracować w zespole projektowym. projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_K03++
T1A_K01+++
InzA1K02++
T1A_K05++
06 Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych. projekt zespołowy, wykład obserwacja wykonawstwa K_U18+
K_K03+++
K_K12++
InzA5U13++
InzA6U14++
InzA7U15+++
InzA8U16++
T1A_K01+++
InzA1K02+
T1A_K05++
T1A_K07++
07 Potrafi analizować i oceniać istniejące obiekty przemysłowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych. wykład, dyskusja dydaktyczna egzamin cz. pisemna K_W32++
K_U18+
K_K03++
K_K12+++
T1A_W03+++
T1A_W05++
InzA2W07+++
InzA3W08++
InzA5U13+++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16++
T1A_K01++
InzA1K02+++
T1A_K05++
T1A_K07++
08 Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu projektowania obiektów przemysłowych. wykład, dyskusja dydaktyczna egzamin cz. pisemna K_W48+++
K_K02+
K_K03++
T1A_W03++
T1A_W05+++
T1A_K01+
InzA1K02+
T1A_K05++
T1A_K07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Industrializacja jako etap poprzedzający. W01 MEK04 MEK08
6 TK02 Rozwój przemysłu XX wieku. W02-W03 MEK04 MEK06
6 TK03 Problemy projektowe i ekologiczne obiektów przemysłowych (Nowa Huta w Krakowie) XX wieku. W04 MEK04 MEK07
6 TK04 Degradacja środowiska zwiazana z technologiami XX wieku. W05 MEK04 MEK08
6 TK05 Rozwój technologiczny i naukowy w końcu XX w. i przemiany architektury przemysłowej. W06-W07 MEK02 MEK04
6 TK06 Problemy społeczne i architektoniczne (Górny Śląsk) obszarów (środowisk) poprzemysłowych. W08 MEK04
6 TK07 Typy i rodzaje współczesnego przemysłu. W09 MEK04 MEK06 MEK08
6 TK08 Konstrukcje przemysłowe i architektura przemysłowa. W10-W11 MEK02 MEK04 MEK07
6 TK09 Przemysł w mieście. W12-W13 MEK04 MEK08
6 TK10 Lofty jako problem architektury obszarów poprzemysłowych. W14-W15 MEK04 MEK06 MEK08
6 TK11 Prace przedprojektowe ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych. P01-P02 MEK04
6 TK12 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku przemysłowego (fabryka mebli) z częścią ekspozycyjną i funkcją towarzyszącą. P03-P20 MEK01 MEK05 MEK06
6 TK13 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku przemysłowego (fabryka mebli) z częścią ekspozycyjną i funkcją towarzyszącą - dopracowanie techniczne i konstrukcyjne. P21-P24 MEK01 MEK03 MEK05 MEK06
6 TK14 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku fabryki mebli z częścią ekspozycyjną i funkcją towarzyszącą - opracowanie detalu architektonicznego. P25-P26 MEK01 MEK03 MEK06
6 TK15 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku fabryki mebli z częścią ekspozycyjną i funkcją towarzyszącą - opracowanie graficzne projektu i prezentacji projektu. P27-P28 MEK02 MEK03 MEK05 MEK06
6 TK16 Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja. P29-P30 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 60.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z egzaminu pisemnego.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena sumująca jako średnia ważona oceny z egzaminu (0,5 oceny końcowej) i oceny z projektu (0,5 oceny końcowej).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Program_TiPOP_sem_VI.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Martyka A Model of Functional-Spatial Transformation of Medieval Urban Structure. The Example of Krosno in the Subcarpathia in Poland 2024
2 A. Martyka Development Directions of Small Historic Cities in the Subcarpathia 2024
3 A. Martyka; N. Przesmycka Modelowanie i planowanie rozwoju miast: studium przypadku Lublina w kontekście wyzwań urbanistyki XXI wieku 2024
4 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
5 A. Martyka Dziedzictwo urbanistyczne średniowiecznych małych miast Podkarpacia - morfologia, zrównoważenie, integracja 2023
6 A. Martyka Modelowa interpretacja struktury przestrzennej miasta a polityka przestrzenna. Przykład Rzeszowa 2023
7 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru czerwonego na przykładzie fresków w kościele w Czchowie i obrazów Rothko 2023
8 A. Martyka; A. Rościecha-Kanownik Muzeum koloru niebieskiego w dziełach Giotta i Yves\'a Kleina 2023
9 A. Martyka; G. Stojak Przestrzenie muzealne w strukturze miasta 2023
10 D. Jopek; A. Martyka Potencjał średniowiecznego układu przestrzennego w rozwoju zdegradowanego miasta. Przykład Dębowca, Jaślisk i Osieku Jasielskiego 2023
11 J. Figurska-Dudek; A. Martyka The forest as a key element for sustainable development and improved quality of life in cities – selected problems and examples 2023
12 W. Małek; A. Martyka Architecture for autism: therapeutic and educational centre for children in Zamość, Poland 2023
13 Z. Chmura; A. Martyka Bridging the gap between children and seniors: the architectural design of intergenerational spaces in Grodzisko Dolne, Poland 2023
14 A. Martyka Problemy adaptacji budynków do współczesnych funkcji na przykładzie Muzeum Pamięci Mieszkańców Ziemi Oświęcimskiej 2022
15 A. Martyka Spatial integration level of housing complex with the city structure. Case of Rzeszów 2022
16 A. Martyka; A. Tur The \'Design Museum\' concept in Rzeszów: combining social expectations and Innovative design in the creation of an educational space 2022
17 D. Jopek; A. Martyka Region, miasto, miasteczko: nowe impulsy rozwojowe 2022
18 D. Jopek; A. Martyka; I. Skrzypczak Analysis of the Sustainable Development Index in the Communes of the Podkarpackie Voivodeship: A Polish Case Study 2022
19 I. Labuda Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej 2022
20 I. Labuda Absorber energii kinetycznej 2022
21 A. Martyka Dziecko w mieście w czasie wolnym: wybrane problemy 2021
22 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
23 A. Martyka Initiatives of built environment education and the popularisation of architecture in Poland 2020
24 A. Martyka Ruiny zamku w Czchowie – analiza prac konserwatorskich i budowlanych 2020
25 A. Martyka The truth of architecture as an expression of courage 2020
26 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Powszechna edukacja architektoniczna: ewolucja idei i doświadczenia zagraniczne 2020
27 A. Martyka; D. Wantuch-Matla Ulica i plac 2020
28 A. Martyka The second life of a shooting range-the conservation and adaptation of the historic shooting range at Wola Justowska in Krakow for its new function 2019
29 M. Gosztyła; M. Janda; E. Jaracz; T. Jaworski; J. Malczewska; A. Martyka; A. Mikrut; M. Szarata; Z. Zuziak Węzły i Korytarze Rozwoju Funkcji Metropolitalnych Rzeszowa 2019