logo
Karta przedmiotu
logo

Diagnostyka autobusów i pojazdów przeznaczonych do przewozu materiałów niebezpiecznych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 4334

Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Woś

semestr 3: dr inż. Krzysztof Lew

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu Diagnostyki technicznej układów funkcjonalnych podwozia samochodu

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybierany dla studentów 3 sem. specjalności Pojazdy samochodowe.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Bocheński C. [red] Badania kontrolne samochodów WKiŁ, Warszawa. 2000
2 Sitek K. Diagnostyka samochodowa: układy odpowiedzialne za bezpieczeństwo jazdy Wyd. „AUTO”, Warszawa. 1999
3 Trzeciak K. Diagnostyka samochodów osobowych WKiŁ, Warszawa. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębioną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu drogowego oraz roli diagnostyki technicznej pojazdów, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa ruchu. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania z laboratorium K_W09+
K_U06+
K_U09+
K_K01+
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WG
02 Posiada znajomość procesu diagnozowania, metod diagnostycznych i zakresu diagnostyki w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego odpowiedzialnych układów funkcjonalnych podwozia pojazdów samochodowych. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania z laboratorium K_W09+
K_U06+
K_U09+
K_K01+
P7S_KO
P7S_UW
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Stan techniczny układów podwozia samochodu a bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podstawowe metody stanowiskowej diagnostyki układów napędowych. Szczegółowe badania stanu technicznego podzespołów i elementów w układzie napędowym. Diagnostyka układów kierowniczych. Diagnostyka układu zawieszenia kół. Badania geometrii zawieszenia. Analiza porównawcza metod diagnostyki zawieszenia. Diagnostyka układów jezdnych. Metody i procedury wyrównoważania kół jezdnych. Diagnostyka stanowiskowa układów hamulcowych z uruchamianiem hydraulicznych. Kryteria oceny zdatności układów hamulcowych. Kompleksowa diagnostyka podwozia na liniach diagnostycznych. Zastosowanie prób drogowych do oceny zdatności układów napędowych. Podstawy diagnostyki pokładowej OBD w zastosowaniu do układów podwozia. Tendencje rozwojowe w diagnostyce układów podwozia samochodów. W01,W02,W03,W04,W05,W06,W07 MEK01 MEK02
3 TK02 Diagnostyka sprzęgła i mechanicznych skrzynek biegów. Diagnostyka automatycznych skrzynek biegów. Diagnostyka wałów i mostów napędowych. Diagnostyka układu jezdnego. Diagnostyka układów kierowniczych. Diagnostyka układów hamulcowych z uruchamianiem hydraulicznym. Diagnostyka zawieszenia. Diagnostyczna ocena układu napędowego metodą prób drogowych. L01,L02,L03,L04,L05,L06,L07 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład a) warunkiem przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z laboratorium, b) egzamin odbywa się w formie testu pisemnego, c) o ocenie decyduje liczba poprawnie wskazanych odpowiedzi spośród 10 wybranych pytań: 9-10 ocena bdb, 7-8 ocena +db, 5-6 ocena db, 3-4 ocena +dst, 1-2 ocena dst.
Laboratorium c) zaliczenie laboratoriów następuje na podstawie frekwencji, pozytywnych ocen ze sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z części wykładowej i laboratoryjnej.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie