logo
Karta przedmiotu
logo

Eksploatacja silników spalinowych 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 4333

Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 1 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie procesów zachodzących podczas eksploatacji silników spalinowych. Wprowadzenie do użytkowania silników. Poznanie zasad prawidłowej eksploatacji układów silnika spalinowego. Poznanie przyczyn uszkodzeń silników spalinowych. Umiejętność oceny zużycia i analizy uszkodzeń w tłokowych silnikach spalinowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów trzeciego semestru.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Legutko A. Podstawy eksploatacji maszyn Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. 1999
2 Hebda M. Eksploatacja samochodów Instytut Technologii Eksploatacji. 2007
3 Kaźmierczak A. Tarcie i zużycie zespołu tłok-pierścienie-cylinder Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2005
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kaźmierczak A. Tarcie i zużycie zespołu tłok-pierścienie-cylinder Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Adamiec P., Dziubiński J., Filipczyk J. Technologia napraw pojazdów samochodowych Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2002
2 Cypko J., Cypko E. Podstawy technologii i organizacji naprawy pojazdów mechanicznych WKŁ. 1982

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów kierunku Mechanika i Budowa Maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagana jest wiedza na poziomie inżynierskim z zakresu eksploatacji silników spalinowych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębiona wiedzę w zakresie procesów tribologicznych i mechanizmów zużyciowych elementów silników spalinowych. Zna zasady prawidłowej eksploatacji silników spalinowych. wykład Zaliczenie pisemne w formie testu pisemnego wielokrotnego wyboru, ocena prezentacji zespołowej na zadany temat K_W02+
K_W09+
K_U01+
P7S_UW
P7S_WG
02 Zna zasady weryfikacji głównych elementów silników spalinowych ze wskazaniem na metody pośrednie i bezpośrednie. Potrafi dokonać oceny zużycia elementów silnika spalinowego. Umie wskazać na główne przyczyny zużycia elementów silnika. Umie wskazać na metody zwiększające trwałość elementów silnika. projekt zespołowy sprawozdanie z projektu K_W09+
K_U04+
K_K02+
P7S_KO
P7S_UK
P7S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzanie do eksploatacji silników spalinowych. Procesy tribologiczne w węzłach ruchowych tłokowych silników spalinowych. Środki smarne w eksploatacji silnika - uwarunkowania optymalnych warunków smarowania hydrodynamicznego. Paliwa silnikowe w aspekcie eksploatacji silników, paliwa alternatywne. Analiza procesów zużywania metalowych elementów silnika. Analiza typowych usterek eksploatacyjnych silników ZI i ZS. Eksploatacja silników w aspekcie emisji toksycznych składników spalin. Wykorzystanie diagnostyki komputerowej w czynnościach obsługowych silników. W01-W08 MEK01
3 TK02 Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa układu korbowo-tłokowego silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa kadłuba i cylindrów silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa elementów głowicy silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa układu rozrządu silnika. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa elementów układu zasilania silnika ZS. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa elementów układu zasilania silnika ZI. Uszkodzenia, weryfikacja, naprawa i obsługa układu chłodzenia i układu olejenia silnika. Zaliczenie zadania projektowego. P01-P08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 10 pytań sprawdzana jest realizacja efektu modułowego: MEK01. Ocena z testu zaliczeniowego determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 5 brak zaliczenia; 6 dst; 7 +dst; 8 db; 9 +db; 10 bdb; Ocenę z zaliczenia stanowi ocena średnia z testu zaliczeniowego (50%) oraz z prezentacji na zadany temat z zakresu przedmiotu (50%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej oceny z testu i prezentacji na ocenę z zaliczenia: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Projekt/Seminarium Zespołowe zadania projektowe weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Ocenę z części projektowej stanowi ocena z pisemnego opracowania zadania projektowego.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę końcową stanowi ocena z zaliczenia (60%) oraz projektu (40%). Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
2 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
3 S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks 2024
4 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
5 A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine 2023
6 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
7 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
8 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions 2022
9 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
10 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
11 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method 2021
12 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
13 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
14 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
15 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
16 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
17 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
18 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
19 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
20 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives 2020
21 H. Kuszewski Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber 2019
22 H. Kuszewski Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends 2019
23 H. Kuszewski Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures 2019
24 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives 2019