Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 4330
Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Balawender
Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z algorytmami i strategiami sterowania współczesnych silników spalinowych. Zapoznanie ze strukturą, budową i oprogramowaniem mikroprocesorowych sterowników silników. Zapoznanie się z badaniami prowadzonymi z wykorzystaniem prototypowych układów sterowania silników spalinowych.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla sem. 3 specjalności Pojazdy Samochodowe
1 | Mysłowski J. | Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym. | WNT, Warszawa. | 1996 |
2 | Serdecki W.(red.) | Badania układów silników spalinowych: laboratorium. | Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań. | 2000 |
3 | Zimmermann W., Schmidgall R. | Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy. | WKiŁ, Warszawa. | 2008 |
1 | Praca zbiorowa | Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły. Informatory techniczne Bosch. | WKiŁ, Warszawa. | 2002 |
2 | Praca zbiorowa | Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. Informatory techniczne Bosch. | WKiŁ, Warszawa. | 2004 |
1 | Periodyki branżowe | . |
Wymagania formalne: Rejestracja na sem. 3 specjalności
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki; Silniki Spalinowe (wymagania w zakresie modułu). Wymagana jest także znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, automatyki i informatyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Informatyka (Wymagana umiejętność obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows 7)
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą algorytmów i strategii sterowania współczesnych silników spalinowych. Zna prototypy układów sterowania silnikami spalinowymi i sposoby ich badań. | wykład | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W09+ K_W10+ K_K01+ K_K03+ |
P7S_KO P7S_WG |
02 | Potrafi omówić system sterowania silnikiem z uwzględnieniem algorytmów sterowania i sygnałami w nim występujących. Bierze udział w badaniach prototypowych układów sterowania silnikami spalinowymi. | laboratorium | zaliczenie cz. ustna |
K_U06+ K_U08+ |
P7S_UW |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W02 | MEK01 | |
3 | TK02 | W03-W04 | MEK01 | |
3 | TK03 | W05-W11 | MEK01 | |
3 | TK04 | W12-W13 | MEK01 | |
3 | TK05 | W14-W15 | MEK01 | |
3 | TK06 | L01-L15 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena weryfikująca efekt MEK-01wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. Za każde z 5 pytań egzaminacyjnych można uzyskać 1 pkt. Ilość punktów odpowiada odpowiednio ocenie (< 2,6 pkt. = 2,0; 2,6 - 3,2 pkt = 3,0, 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0, 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,8 = 5,0). |
Laboratorium | Ocena weryfikująca efekt MEK - 02 wystawiana jest na podstawie odpowiedzi ustnej podczas zajęć. Lista pytań wraz z punktacją jest udostępniana na stronie domowej prowadzącego. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest także oddanie kompletu sprawozdań. |
Ocena końcowa | Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01 i MEK - 02, daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski | The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer | 2024 |
2 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś | Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio | 2024 |
3 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś | Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests | 2023 |
4 | K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś | Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym | 2022 |
5 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
6 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
7 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas | Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method | 2021 |
8 | K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś | Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym | 2020 |
9 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
10 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
11 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
12 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
13 | K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej | 2020 |
14 | K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak | Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels | 2020 |
15 | K. Balawender | Prototypowe układy sterowania stosowane podczas badań silników spalinowych i ich elementów | 2019 |
16 | K. Balawender; A. Jaworski | Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności | 2019 |
17 | K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda | Automated vehicles as the future of road transport | 2019 |