logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy sterowania silników 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria medyczna, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 4330

Status zajęć: wybierany dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Balawender

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z algorytmami i strategiami sterowania współczesnych silników spalinowych. Zapoznanie ze strukturą, budową i oprogramowaniem mikroprocesorowych sterowników silników. Zapoznanie się z badaniami prowadzonymi z wykorzystaniem prototypowych układów sterowania silników spalinowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla sem. 3 specjalności Pojazdy Samochodowe

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Mysłowski J. Rozruch silników samochodowych z zapłonem samoczynnym. WNT, Warszawa. 1996
2 Serdecki W.(red.) Badania układów silników spalinowych: laboratorium. Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań. 2000
3 Zimmermann W., Schmidgall R. Magistrale danych w pojazdach. Protokoły i standardy. WKiŁ, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ, Warszawa. 2002
2 Praca zbiorowa Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym. Informatory techniczne Bosch. WKiŁ, Warszawa. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Periodyki branżowe .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na sem. 3 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy Elektrotechniki i Elektroniki; Silniki Spalinowe (wymagania w zakresie modułu). Wymagana jest także znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, automatyki i informatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Informatyka (Wymagana umiejętność obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows 7)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą algorytmów i strategii sterowania współczesnych silników spalinowych. Zna prototypy układów sterowania silnikami spalinowymi i sposoby ich badań. wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W09+
K_W10+
K_K01+
K_K03+
P7S_KO
P7S_WG
02 Potrafi omówić system sterowania silnikiem z uwzględnieniem algorytmów sterowania i sygnałami w nim występujących. Bierze udział w badaniach prototypowych układów sterowania silnikami spalinowymi. laboratorium zaliczenie cz. ustna K_U06+
K_U08+
P7S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Strategie sterowania wtryskiem paliwa i zapłonem w silnikach ZI W01-W02 MEK01
3 TK02 Strategie sterowania w silnikach ZS W03-W04 MEK01
3 TK03 Sterowniki, układy wykonawcze w silnikach ZI i ZS W05-W11 MEK01
3 TK04 Transmisja danych między układami elektronicznymi W12-W13 MEK01
3 TK05 Procedury awaryjne sterowania silnikiem W14-W15 MEK01
3 TK06 Analiza zależności pomiędzy sygnałami wejściowymi i wyjściowymi sterownika. Badanie charakterystyk rozruchowych układu sterowania silnika. Badanie wpływu temperatury silnika na podstawowe charakterystyki układu sterującego. Badanie charakterystyk kąta wyprzedzenia zapłonu w różnych fazach pracy silnika. Sterowanie prędkością biegu wolnego. Badanie wpływu uszkodzeń czujników na proces sterowania silnikiem. L01-L15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena weryfikująca efekt MEK-01wystawiana jest na podstawie egzaminu pisemnego i ustnego. Za każde z 5 pytań egzaminacyjnych można uzyskać 1 pkt. Ilość punktów odpowiada odpowiednio ocenie (< 2,6 pkt. = 2,0; 2,6 - 3,2 pkt = 3,0, 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0, 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,8 = 5,0).
Laboratorium Ocena weryfikująca efekt MEK - 02 wystawiana jest na podstawie odpowiedzi ustnej podczas zajęć. Lista pytań wraz z punktacją jest udostępniana na stronie domowej prowadzącego. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest także oddanie kompletu sprawozdań.
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen weryfikujących efekty kształcenia MEK-01 i MEK - 02, daje ocenę końcową < 2,6 = 2,0; 2,6 - 3,2 = 3,0; 3,3 - 3,7 = 3,5; 3,8 - 4,2 = 4,0; 4,3 - 4,7 = 4,5; > 4,7 = 5.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
2 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
3 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
4 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
7 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
8 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
13 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
14 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
15 K. Balawender Prototypowe układy sterowania stosowane podczas badań silników spalinowych i ich elementów 2019
16 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019
17 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019