logo
Karta przedmiotu
logo

Odnawialne źródła energii

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2016/2017

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Energetyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Gospodarka energetyczma, Technologie energetyczne

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Energoelektroniki i Elektroenergetyki

Kod zajęć: 431

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L30 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr inż. Henryk Wachta

Terminy konsultacji koordynatora: środa, 10-12

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Krzysztof Baran

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr hab. inż. prof. PRz Lúbomir Beňa

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi odnawialnych źródeł energii.

Ogólne informacje o zajęciach: Proste pasywne systemy wykorzystania energii słonecznej. Proste aktywne systemy wykorzystania energii słonecznej - kolektory słoneczne, systemy fotowoltaiczne. Turbiny wiatrowe. Farmy wiatrowe. Energia wody. Hydroenergetyka. Elektrownie wodne. Energia geotermalna, energia z biomasy i biogazu, biopaliwa, energia odpadowa, pompy ciepła.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W. Proekologiczne odnawialne źródła energii. WNT, Warszawa. 2007
2 Cieśliński J, Mikielewicz J.: Niekonwencjonalne źródła energii, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej,. 1996
3 Klugmann-Radziemska E. Fotowoltaika w teorii i praktyce Wydawnictwo BTC, Legionowo. 2010
4 Jarzębski Z.M. Energia słoneczna, konwersja fotowoltaiczna PWN, Warszawa. 1990
5 Jastrzębska G. Odnawialne źródła energii i pojazdy proekologiczne WNT, Warszawa. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Wiśniewski G. Kolektory słoneczne.Poradnik wykorzystania energii słonecznej Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Podstawy algebry i programowania komputerów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza i umiejętności z matematyki i fizyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi rozwiązywać równania matematyczne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Podstawowe umiejętności współpracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma podstawową wiedzę na temat zasad oraz parametrów związanych z oświetleniem pomieszczeń przy użyciu światła dziennego. laboratorium sprawdzian pisemny K_W05+++
K_U01++
K_U17++
T1A_W03
T1A_W05
T1A_U09
InzA_U02
T1A_U16
InzA_U08
02 zna podstawowe rodzaje energii odnawialnej oraz potrafi scharakteryzować urządzenia do jej uzyskania wykład egzamin cz. pisemna K_W05+
K_W28+++
K_K02+
T1A_W03
T1A_W05
T1A_K02
InzA_K01
03 zna budowę i zasadę działania prostych systemów pozyskujących energię ze źródeł odnawialnych wykład egzamin cz. pisemna K_W05++
K_W28+++
K_K02++
T1A_W03
T1A_W05
T1A_K02
InzA_K01

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 energia geotermalna, energia z biomasy i biogazu, biopaliwa, energia odpadowa, pompy ciepła wykład MEK02
3 TK02 1. Wpływ położenia Słońca na nieboskłonie oraz rozmieszczenia okien względem kierunku świata na warunki oświetleniowe wewnątrz pomieszczeń. 2. Wpływ miejsca lokalizacji okna na warunki oświetleniowe we wnętrzu. 3. Wpływ wielkości okien na warunki oświetleniowe we wnętrzu. 4. Wpływ współczynnika przepuszczania okien na warunki oświetleniowe we wnętrzu. 5. Wpływ ilości okien na warunki oświetleniowe we wnętrzu. 6. Wpływ współczynnika zanieczyszczenia okien na warunki oświetleniowe we wnętrzu. 7. Wpływ konstrukcji okien na warunki oświetleniowe we wnętrzu. 8. Wpływ promieniowania odbitego (współczynnik odbicia światła od ścian) na warunki oświetleniowe we wnętrzu. laboratorium MEK01
3 TK03 proste pasywne systemy słoneczne, ogniwa fotowoltaiczne, moduły fotowoltaiczne, proste systemy fotowoltaiczne, proste systemy kolektorów słonecznych. Turbiny wiatrowe. Proste farmy wiatrowe. Energia wody. Elektrownie wodne. wykład MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 3.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład ocena z egzaminu pisemnego
Laboratorium sprawdzian pisemny, sprawozdanie z laboratorium
Ocena końcowa Średnia ważona z ocen z wykładu oraz laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie