logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 43

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P60 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Joanna Dudek

semestr 3: dr inż. arch. Magdalena Szpytma

semestr 3: mgr inż. arch. Łukasz Bajda

semestr 3: mgr inż. arch. Anna Pomykała

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z zagospodarowaniem terenu w jego najbliższym otoczeniu.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształci w umiejętności projektowania architektonicznego budynku mieszkalnego wielorodzinnego w realnym kontekście urbanistycznym.

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Włodarczyk J., Strabel W. Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego ARCH-URBS. Katowice. 1991
2 Adamczewska-Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych Arkady.
3 Grandiean E. Ergonomia mieszkania Arkady. 1978
4 Sumień A. Ekologiczne miasta, osiedla, budynki Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . 1991
5 Grudziński A., Płachcińska A. Propozycje standardu mieszkaniowego w społecznej zabudowie czynszowej Instytut Gospodarki Mieszkaniowej. 1994
6 Mieszkowski Z. Mieszkania. Elementy i zespoły Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1980
7 Grandjean E. Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu Warszawa, Arkady. 1978
8 Peters P., Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe Arkady, Warszawa. 1983
9 Kuldschun H. Budownictwo dla upośledzonych fizycznie Warszawa, Arkady. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2004
2 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa. 1981
3 Rybka A., Dudek J. Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
4 Twarowski M. Słońce w architekturze Warszawa, Arkady. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Schneider G. Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego: wybrane zagadnienia Wydawnictwo Politechniki Krakowskie. 2004
2 Jaranowska K. Adaptacja mieszkań dla inwalidów Warszawa, Wydawn. Spółdzielcze. 1983
3 Morin E. Przestrzeń i wyobraźnia Warszawa. 1975
4 Fikus M. Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych PP, Poznań. 1991
5 Albert Ferré, Tihamér Hazarja Salij Total housing : alternatives to urban sprawl. ACTAR Publishers. 2010
6 Zbigniew Bać Psychologia organizacji przestrzeni środowiska mieszkaniowego Szkoła Naukowa Habitat - Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej; Sekcja Architektury Ko. 2004
7 Jacobo Krauel, Amber Ockrassa, Carles Broto New concepts in housing Carles Broto i Comerma, Barcelona. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunku Architektura.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę w zakresie projektowania domów jednorodzinnych, architektury krajobrazu i terenów zielonych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W03+++
K_W04++
K_W07++
K_W09+++
K_W12++
K_W13+++
P6S_WG
P6S_WK
02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład egzamin cz. pisemna K_W02+++
K_W03+++
K_W05+++
K_W07++
K_W13+++
K_W14+++
P6S_WG
P6S_WK
03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K_K01++
P6S_KO
P6S_KR
10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K_K02+++
K_K03+++
P6S_KK
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna - rodzaje budynków mieszkalnych, typy zabudowy wielorodzinnej, podstawowe definicje dotyczące zabudowy wielorodzinnej oraz elementów zagospodarowania działki. Zabudowa mieszkaniowa w rozwoju historycznym. W01, W02, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK02 Bryła budynku mieszkaniowego wielorodzinnego - kontrast, symetria, asymetria, skala, proporcje, rytm, rola światła dziennego, kontekst itp. W03, W04; P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK03 Tereny mieszkaniowe w strukturze miasta. Otoczenie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej - etap przedprojektowy. Wybór i warunki lokalizacji budynków mieszkaniowych wielorodzinnych - przysłanianie, nasłonecznienie. Projekt zagospodarowania terenu - powiązania komunikacyjne, przestrzenie rekreacji, zieleń. W05, W06, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08
3 TK04 Elementy zewnętrzne budynku - liniowe, płaszczyznowe. Elewacja budynku: faktura i kolor materiałów wykończeniowych oraz rozmieszczenie, wielkość i kształt: okien, porte-fenêtre'ów, balkonów, loggii i tarasów. W07, W08, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07
3 TK05 Projektowanie mieszkań o różnej wielkości i przeznaczonych dla zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Wytyczne i zasady projektowe dla każdego z pomieszczeń. Otoczenie mieszkania - relacje z przestrzenią publiczną. Przystosowanie mieszkań i budynków mieszkalnych dla osób niepełnosprawnych. Elementy układu wewnętrznego budynku wykorzystywane wspólnie przez mieszkańców. W09-W11, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06
3 TK06 Zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna - konstrukcja, forma, funkcja. Zasady kształtowania struktury funkcjonalnej i przestrzennej budynków wielorodzinnych w powiązaniu z uwarunkowaniami ich konstrukcji. Budownictwo mieszkaniowe - instalacje budowlane, najważniejsze rodzaje układów konstrukcyjnych, przykładowe technologie budowlane, zagadnienia związane z ograniczeniem zużycia energii. W12, W13, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
3 TK07 Współczesne tendencje w kształtowaniu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. W14, W15, P01-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06
3 TK08 Prace przedprojektowe - ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno - przestrzennych. P01-P03 MEK01 MEK02 MEK04 MEK10
3 TK09 Prace nad projektem - poszukiwanie koncepcji architektonicznej budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Opracowanie rysunków technicznych budynku. P04-P23 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10
3 TK10 Prace nad projektem - wybór formy prezentacji koncepcji budynku mieszkaniowego wielorodzinnego i dopracowanie graficzne projektu. P24-P30 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 60.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Przygotowanie do konsultacji: 3.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 12.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena z egzaminu, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Dudek Możliwości rewitalizacji miejscowości uzdrowiskowych na przykładzie Polańczyka i Horyńca-Zdroju 2023
2 K. Kozłowska Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju 2022
3 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
4 J. Dudek; J. Jacukiewicz \"SOS Wioski Dziecięce\" - szansa dla sierot i miast 2021
5 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
6 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
7 A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space 2020
8 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
9 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
10 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
11 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
12 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
13 J. Dudek Design Guidelines for Creating a Vital Woonerf Street 2019
14 J. Dudek Mozliwość rewitalizacji miasteczek galicyjskich na przykładzie Czudca i Błażowej 2019
15 J. Dudek The Influence of “Third Places” on The Quality of the Public Domain 2019
16 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019