Główny cel kształcenia:
Zdobycie umiejętności projektowania budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z zagospodarowaniem terenu w jego najbliższym otoczeniu.
Ogólne informacje o zajęciach:
Moduł kształci w umiejętności projektowania architektonicznego budynku mieszkalnego wielorodzinnego w realnym kontekście urbanistycznym.
Materiały dydaktyczne:
prezentacje do wykładów, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne:
Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Domus.
1 | Włodarczyk J., Strabel W. | Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego | ARCH-URBS. Katowice. | 1991 |
2 | Adamczewska-Wejchert H. | Kształtowanie zespołów mieszkaniowych | Arkady. | - |
3 | Grandiean E. | Ergonomia mieszkania | Arkady. | 1978 |
4 | Sumień A. | Ekologiczne miasta, osiedla, budynki | Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . | 1991 |
5 | Grudziński A., Płachcińska A. | Propozycje standardu mieszkaniowego w społecznej zabudowie czynszowej | Instytut Gospodarki Mieszkaniowej. | 1994 |
6 | Mieszkowski Z. | Mieszkania. Elementy i zespoły | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1980 |
7 | Grandjean E. | Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu | Warszawa, Arkady. | 1978 |
8 | Peters P., Rosner R. | Małe zespoły mieszkaniowe | Arkady, Warszawa. | 1983 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2004 |
2 | Korzeniewski W. | Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego | Arkady, Warszawa. | 1981 |
3 | Rybka A., Dudek J. | Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2012 |
4 | Twarowski M. | Słońce w architekturze | Warszawa, Arkady. | 1996 |
1 | Schneider G. | Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego: wybrane zagadnienia | Wydawnictwo Politechniki Krakowskie. | 2004 |
2 | Jaranowska K. | Adaptacja mieszkań dla inwalidów | Warszawa, Wydawn. Spółdzielcze. | 1983 |
3 | Morin E. | Przestrzeń i wyobraźnia | Warszawa. | 1975 |
4 | Fikus M. | Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych | PP, Poznań. | 1991 |
5 | Zbigniew Bać | Psychologia organizacji przestrzeni środowiska mieszkaniowego | Szkoła Naukowa Habitat - Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej; Sekcja Architektury Ko. | 2004 |
6 | Jacobo Krauel, Amber Ockrassa, Carles Broto | New concepts in housing | Carles Broto i Comerma, Barcelona. | 2006 |
Wymagania formalne:
Statut studenta Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunku Architektura.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Student ma wiedzę w zakresie projektowania domów jednorodzinnych, architektury krajobrazu i terenów zielonych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
MEK01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W04++ K-W07++ K-W09+++ K-W12++ K-W13+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | egzamin cz. pisemna |
K-W02+++ K-W03+++ K-W05+++ K-W07++ K-W13+++ K-W14+++ |
P6S-WG P6S-WK |
MEK03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U02+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK06 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ K-U04+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK07 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U03+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK08 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K-U01+++ |
P6S-UK P6S-UO P6S-UU P6S-UW |
MEK09 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K01++ |
P6S-KO P6S-KR |
MEK10 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K-K02+++ K-K03+++ |
P6S-KK P6S-KO |
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, W02, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK02 | W03, W04; P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK03 | W05, W06, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK08 | |
3 | TK04 | W07, W08, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 | |
3 | TK05 | W09-W11, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
3 | TK06 | W12, W13, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 | |
3 | TK07 | W14, W15, P01-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
3 | TK08 | P01-P03 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK10 | |
3 | TK09 | P04-P23 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 | |
3 | TK10 | P24-P30 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
60.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
12.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin |
Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne |
Ocena końcowa | Ocena z egzaminu, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Dudek | Możliwości rewitalizacji miejscowości uzdrowiskowych na przykładzie Polańczyka i Horyńca-Zdroju | 2023 |
2 | K. Kozłowska | Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju | 2022 |
3 | R. Mazur; A. Rybka | Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej | 2022 |
4 | J. Dudek; J. Jacukiewicz | \"SOS Wioski Dziecięce\" - szansa dla sierot i miast | 2021 |
5 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
6 | A. Brudnicka; A. Rybka | Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design | 2020 |
7 | A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka | Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space | 2020 |
8 | M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz | How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States | 2020 |