Cykl kształcenia: 2019/2020
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 43
Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P45 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka
Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki
Imię i nazwisko koordynatora 2: mgr inż. arch. Karolina Kozłowska
semestr 3: dr inż. arch. Magdalena Szpytma
semestr 3: mgr inż. arch. Anna Pomykała
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania domów wielorodzinnych wraz z otoczeniem.
Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania urbanistycznego w zakresie zabudowywielorodzinnej. W ramach modułu istnieją treści do wyboru: wybór elementu, zjawiska lub lokalizacji wykorzystywanych w projekcie
Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe
Inne: Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Murator, Domus, Baumaister
1 | Włodarczyk J., Strabel W. | Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego | ARCH-URBS. Katowice. | 1991 |
2 | Adamczewska-Wejchert H. | Kształtowanie zespołów mieszkaniowych | Arkady. | |
3 | Grandiean E. | Ergonomia mieszkania | Arkady. | 1978 |
4 | Sumień A. | Ekologiczne miasta, osiedla, budynki | Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . | 1991 |
5 | Grudziński A., Płachcińska A. | Propozycje standardu mieszkaniowego w społecznej zabudowie czynszowe | Instytut Gospodarki Mieszkaniowej. | 1994 |
6 | Mieszkowski Z. | Mieszkania. Elementy i zespoły | Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. | 1980 |
7 | Grandjean E. [Tł. z j. niem.]. | Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu | Warszawa, Arkady, . | 1978 |
8 | Peters P., Rosner R. | Małe zespoły mieszkaniowe | Arkady, Warszawa. | 1983 |
9 | Kuldschun H. | Budownictwo dla upośledzonych fizycznie | Warszawa, Arkady, . | 1980 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 2004 |
2 | Korzeniewski W. | Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego | Arkady, Warszawa. | 1981 |
3 | Rybka A., Dudek J. | Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2012 |
4 | Twarowski M. | Słońce w architekturze | Warszawa, Arkady. | 1996 |
1 | Schneider G. | Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego: wybrane zagadnienia | Wydawnictwo Politechniki Krakowskie. | 2004 |
2 | Jaranowska K. | Adaptacja mieszkań dla inwalidów | Warszawa, Wydawn. Spółdzielcze,. | 1983 |
3 | Morin E. | Przestrzeń i wyobraźnia | Warszawa,. | 1975 |
4 | Fikus M. | Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych | Poznań, PP. | 1991 |
5 | Albert Ferré, Tihamér Hazarja Salij | Total housing : alternatives to urban sprawl. | ACTAR Publishers. | 2010 |
6 | red. Zbigniew Bać | Psychologia organizacji przestrzeni środowiska mieszkaniowego = Psychology of the housing environmen | org.Szkoła Naukowa Habitat - Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej ; Sekcja Architektury Ko. | 2004 |
7 | Jacobo Krauel, Amber Ockrassa, Carles Broto | New concepts in housing | Barcelona : Carles Broto i Comerma. | 2006 |
Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę w zakresie projektowania domów jednorodzinnych, architektury krajobrazu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego różnych form zabudowy wielorodzinnej | wykład | egzamin |
K_W28+++ |
P6S_WG |
02 | Potrafi zaprojektować budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z otoczeniem. | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U16+++ |
P6S_UW |
03 | Posiada umiejętność krytycznej analizy architektury różnych typów domów wielorodzinnych | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U16+++ |
P6S_UW |
04 | Potrafi dokonać oceny formalnej budynku wielorodzinnego, jego elewacji i bryły | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_K03+++ K_K06+ |
P6S_UO P6S_UU |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01, P01, P02,P03,P04,P05,P06 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK02 | W02, W03, P07, P08, P09,P10,P11,P12 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK03 | W04, W05, P13,P14, P15, P16, P17, P18 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
3 | TK04 | W06, W07, P19, P20, P21, P22,P23,P24 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
3 | TK05 | W08, W09, P25, P26, P27, P28,P29,P30 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK06 | W10, P31, P32, P33, P34 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK07 | W11, P35, P36,P37,P38 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK08 | W12, W13, P39, P40,P41 | MEK01 MEK02 | |
3 | TK09 | W14, W15, P42, P43, P44,P45 | MEK01 MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
40.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
3.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
12.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin |
Projekt/Seminarium | Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne |
Ocena końcowa | Ocena z egzaminu, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | K. Kozłowska | Poczucie bezpieczeństwa w przestrzeni miejskiej w kontekście zasad zrównoważonego rozwoju | 2022 |
2 | R. Mazur; A. Rybka | Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej | 2022 |
3 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
4 | A. Brudnicka; A. Rybka | Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design | 2020 |
5 | A. Gigato; K. Kozłowska; P. Peinado; S. Rybka | Problem-based learning as a mean for restoring social functions to groups alienated from urban space | 2020 |
6 | M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz | How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States | 2020 |
7 | A. Brudnicka; A. Rybka | Creating a Smart City – Supporting Management of Regional | 2019 |
8 | A. Brudnicka; A. Rybka | Information management in architecture – off-grid capable complex | 2019 |
9 | A. Brudnicka; A. Rybka | Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych | 2019 |
10 | G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka | Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow | 2019 |
11 | R. Mazur; A. Rybka | Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji | 2019 |