logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 43

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P45 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Magdalena Szpytma

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

semestr 3: mgr inż. arch. Anna Pomykała

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania domów wielorodzinnych wraz z otoczeniem.

Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania urbanistycznego w zakresie zabudowywielorodzinnej

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Czasopisma branżowe - Architektura, A&B, Archivolta, Detail, Murator, Domus, Baumaister

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Włodarczyk J., Strabel W. Specjalne formy budownictwa mieszkaniowego ARCH-URBS. Katowice. 1991
2 Adamczewska-Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych Arkady.
3 Grandiean E. Ergonomia mieszkania Arkady. 1978
4 Sumień A. Ekologiczne miasta, osiedla, budynki Instytut Gospodarki Przestrzennej i. Komunalnej, Warszawa . 1991
5 Grudziński A., Płachcińska A. Propozycje standardu mieszkaniowego w społecznej zabudowie czynszowe Instytut Gospodarki Mieszkaniowej. 1994
6 Mieszkowski Z. Mieszkania. Elementy i zespoły Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej. 1980
7 Grandjean E. [Tł. z j. niem.]. Ergonomia mieszkania. Aspekty fizjologiczne i psychologiczne w projektowaniu Warszawa, Arkady, . 1978
8 Peters P., Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe Arkady, Warszawa. 1983
9 Kuldschun H. Budownictwo dla upośledzonych fizycznie Warszawa, Arkady, . 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 2004
2 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa. 1981
3 Rybka A., Dudek J. Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2012
4 Twarowski M. Słońce w architekturze Warszawa, Arkady. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Schneider G. Kształtowanie zdrowego środowiska mieszkaniowego: wybrane zagadnienia Wydawnictwo Politechniki Krakowskie. 2004
2 Jaranowska K. Adaptacja mieszkań dla inwalidów Warszawa, Wydawn. Spółdzielcze,. 1983
3 Morin E. Przestrzeń i wyobraźnia Warszawa,. 1975
4 Fikus M. Przestrzeń w autorskich zapisach graficznych Poznań, PP. 1991
5 Albert Ferré, Tihamér Hazarja Salij Total housing : alternatives to urban sprawl. ACTAR Publishers. 2010
6 red. Zbigniew Bać Psychologia organizacji przestrzeni środowiska mieszkaniowego = Psychology of the housing environmen org.Szkoła Naukowa Habitat - Wydział Architektury Politechniki Wrocławskiej ; Sekcja Architektury Ko. 2004
7 Jacobo Krauel, Amber Ockrassa, Carles Broto New concepts in housing Barcelona : Carles Broto i Comerma. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚA, kierunek Architektura.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student ma wiedzę w zakresie projektowania domów jednorodzinnych, architektury krajobrazu.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego różnych form zabudowy wielorodzinnej wykład egzamin K_W28+++
T1A_W03+++
T1A_W04+++
InzA2W07++
InzA3W08+
02 Potrafi zaprojektować budynek mieszkalny wielorodzinny wraz z otoczeniem. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U16+++
InzA5U13+
InzA6U14+++
InzA7U15+++
InzA8U16+++
03 Posiada umiejętność krytycznej analizy architektury różnych typów domów wielorodzinnych projekt indywidualny prezentacja projektu K_U16+++
InzA5U13+++
InzA6U14++
InzA7U15+
InzA8U16+
04 Potrafi dokonać oceny formalnej budynku wielorodzinnego, jego elewacji i bryły projekt indywidualny prezentacja projektu K_K03+++
K_K06+
T1A_K01+++
InzA1K02++
T1A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Podstawowe definicje dotyczące zabudowy wielorodzinnej oraz elementów zagospodarowania działki. Architektura mieszkaniowa Zabudowa mieszkaniowa w rozwoju historycznym. W01, P01, P02,P03,P04,P05,P06 MEK01 MEK02
3 TK02 Tereny mieszkaniowe w strukturze miasta. Warunki lokalizacji. Rodzaje zabudowy wielorodzinnej, otoczenie mieszkania, tarasy, loggie i balkony. Podstawy konstruowania programu potrzeb powierzchniowych. W02, W03, P07, P08, P09,P10,P11,P12 MEK01 MEK02
3 TK03 Aktualne wymagania dotyczące kształtowania zabudowy, oświetlenia, nasłonecznienia - linijka słońca, zagadnień funkcjonalnych i powiązania komunikacyjne. Nowe tendencje w kształtowaniu miejskiej zabudowy mieszkaniowej. W04, W05, P13,P14, P15, P16, P17, P18 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
3 TK04 Rodzina w mieszkaniu: od prywatności do intymności. Otoczenie mieszkania - relacje z przestrzenią publiczną. Kształtowanie mieszkań różnej wielkości i dla zróżnicowanych potrzeb użytkowników. Rozwiązywanie przestrzeni prywatnych i wspólnych W06, W07, P19, P20, P21, P22,P23,P24 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK05 Instalacje, konstrukcje, technologie w budownictwie mieszkaniowym. Zagadnienia techniczne i obsługi komunikacyjnej zabudowy mieszkaniowej W08, W09, P25, P26, P27, P28,P29,P30 MEK01 MEK02
3 TK06 Problemy kontekstu miejsca: kulturowe i przyrodnicze W10, P31, P32, P33, P34 MEK01 MEK02
3 TK07 Przystosowanie mieszkań i budynków mieszkalnych dla osób niepełnosprawnych. W11, P35, P36,P37,P38 MEK01 MEK02
3 TK08 Oszczędność energii w budownictwie mieszkaniowym - zagadnieniami ograniczenia zużycia energii w budynkach mieszkalnych - architektura energooszczędna. W12, W13, P39, P40,P41 MEK01 MEK02
3 TK09 Zasady kształtowania struktury funkcjonalnej i przestrzennej budynków wielorodzinnych w powiązaniu z uwarunkowaniami konstrukcji. Schematy konstrukcyjne. Prezentacja współczesnych tendencji kształtowania zabudowy wielorodzinnej oraz technologii wznoszenia, infrastruktury technicznej obiektów mieszkalnych i wyposażenia domów mieszkalnych wielorodzinnej. W14, W15, P42, P43, P44,P45 MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 3) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 12.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena z egzaminu, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
2 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
3 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
4 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
5 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
8 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
9 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
10 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
11 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
12 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
13 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
14 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
15 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
16 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019
17 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
18 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019