logo
Karta przedmiotu
logo

Wspomaganie komputerowe eksploatacji pojazdów

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 4246

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W6 L9 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Balawender

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 10:30 - 12:00 Czwartek 12:15 - 13:45

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie z oprogramowaniem i sprzętem komputerowym do wspomagania eksploatacji pojazdów oraz podstawami prowadzenia badań naukowych w tym zakresie.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. specjalności Diagnostyka i Eksploatacja Pojazdów Samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Technika komputerowa w systemach transportowych Zeszyt „Transport” nr 61. Ofic. Wydaw. Politech. Warsz.. 2007
2 Instrukcja obsługi programu “Menadżer Pojazdów”. http://www.softwareprojekt.com.pl/download/Instrukcja%20obslugi%20MP.pdf.
3 Instrukcja obsługi programu “Tachospeed”. http://tachospeed.pl/pliki/Instrukcja_obslugi_programu_Tachospeed.pdf.
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Instrukcja obsługi programu “Menadżer Pojazdów”. http://www.softwareprojekt.com.pl/download/Instrukcja%20obslugi%20MP.pdf.
2 Instrukcja obsługi programu “Tachospeed”. http://tachospeed.pl/pliki/Instrukcja_obslugi_programu_Tachospeed.pdf.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Periodyki branżowe .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na sem. 7 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Prawo transportowe; Środki transportu samochodowego (wymagania w zakresie modułów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Informatyka (Wymagana umiejętność obsługi komputera i systemu operacyjnego Windows 7)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Potrafi planować i nadzorować zadania obsługowe dla zapewnienia niezawodnej eksploatacji maszyn i urządzeń. Zna przepisy odnoszące się do czasu pracy kierowców. Potrafi przeprowadzić badania naukowe z użyciem urządzeń do symulacji ruchu drogowego. wykład zaliczenie cz. ustna K_W13+
K_W14+
K_U01+
K_U02+
K_K01+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W07+
T1A_W10+
T1A_W11+
T1A_U01+
T1A_U03+
T1A_U04+
T1A_U05+
T1A_U06+
T1A_U07+
T1A_U12+
T1A_K01+
02 Ma umiejętność posługiwania się programem Menadżer Pojazdów i Tachospeed w stopniu podstawowym. Zna podstawy obsługi urządzeń do symulacji ruchu drogowego. laboratorium raport pisemny, obserwacja wykonawstwa, zaliczenie cz. ustna K_U05+
K_U15+
K_K04+
T1A_U01+
T1A_U02+
T1A_U07+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_U12+
T1A_U13+
T1A_U14+
T1A_U15+
T1A_U16+
T1A_K03+
T1A_K04+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Bazy danych w eksploatacji pojazdów. Tworzenie nowej bazy danych, modyfikowanie i usuwanie informacji o firmach. Zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami w dostępie do bazy danych. Konfiguracja pracy systemu komputerowego. Ewidencja kierowców, pojazdów i innych środków w firmie transportowej. Ewidencja przejazdów, kosztów, zleceń. Rozliczanie czasu pracy pojazdów. Analiza zużycia paliwa i innych materiałów eksploatacyjnych. Ewidencja stanów magazynowych. Sprawdzanie terminów i innych zdarzeń. W01-W4 MEK01
7 TK02 Ewidencja czasu pracy kierowców. Analiza tarcz i kart tachografów. Podstawy prowadzenie badań naukowych z użyciem symulatorów. W05-W06 MEK01
7 TK03 Konfiguracja systemu komputerowego. Podstawy pracy z oprogramowaniem bazodanowym. Konfiguracja sieci. Zapoznanie z programem „MENADŻER POJAZDÓW”. Konfiguracja programu. Tworzenie, edycja i usuwanie informacji o firmie z bazy danych. Tworzenie ewidencji kierowców i pojazdów. Ewidencja kart drogowych i paliwowych. Analiza kosztów w firmie transportowej. Raporty programu „MENADŻER POJAZDÓW”. L01-L06 MEK02
7 TK04 Ewidencja czasu pracy kierowców. Analiza tarcz i kart tachografów. Symulatory jazdy. L07-L09 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 6.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena wystawiana jest na podstawie odpowiedzi ustnej
Laboratorium Ocena jest średnią ocen z dwóch raportów z laboratorium. W czasie oddawania raportów student udziela odpowiedzi ustnej, która ma wpływ na ocenę z raportu
Ocena końcowa Ocena jest średnią ważona z ocen z wykładu i laboratorium (0,25 wykład i 0,75 laboratorium)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
2 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
3 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
4 K. Balawender; A. Jaworski; P. Woś Sterowanie wtryskiwaczami wodoru w silniku przepływowym 2022
5 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
6 K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests 2021
7 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
8 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
9 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
10 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
13 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
14 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
15 K. Balawender Prototypowe układy sterowania stosowane podczas badań silników spalinowych i ich elementów 2019
16 K. Balawender; A. Jaworski Wpływ dodatku gazu HHO na wybrane parametry eksploatacyjne silnika o zi o małej pojemności 2019
17 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019