Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 42
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P45 / 4 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. Igor Labuda
semestr 4: dr inż. arch. Cezary Szpytma
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków usługowych z rozbudowanym programem funkcjonalno-użytkowym.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków usługowych z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych ich lokalizacji. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków usługowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne oraz procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.
Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach internetowych pracowników
Inne: Czaopisma: Architektura Murator, A&B, Archivolta
1 | Zumthor P. | Myślenie architekturą | Karakter. | 2010 |
2 | Prokopska A. | Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2012 |
3 | Gehl J. | Miasta dla ludzi | RAM. | 2017 |
4 | Gehl J. | Życie między budynkami | RAM. | 2013 |
5 | K. Michael Hays | Architecture Theory Since 1968 | MIT Press. | 1998 |
6 | Lynch K. | Obraz miasta | Archivolta. | 2011 |
7 | Rasmussen S. E. | Odczuwanie architektury | Murator. | 1999 |
1 | Prokopska A. | Metodologoa projektowania architektonicznego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
2 | Pachowski J. | Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym | Pracownia Projektowa Janusz Pachowski, Izabelin k/Warszawy. | 2002 |
3 | Michalak H. | Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja | Arkady, Warszawa. | 2009 |
4 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | tekst obowiązujący. | ||
5 | Ustawa - Prawo budowlane | tekst obowiązujący. | ||
6 | Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego | tekst obowiązujący. |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa . | 2000 |
Wymagania formalne: Student zarejestrowany na 4 semestr
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego i budynków mieszkalnych
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego wstępnego i budynków mieszkalnych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim | wykład | kolokwium |
K_W01++ K_W02+++ K_W03+++ K_W04++ K_W05++ K_W06++ K_W07++ K_W09+++ K_W10++ K_W12++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | kolokwium |
K_W02+++ K_W03+++ K_W05+++ K_W13+++ K_W14+++ |
P6S_WG P6S_WK |
03 | A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
04 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01++ K_K04++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
09 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01-05 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK02 | W02, W03, W06 | MEK01 MEK02 MEK08 MEK09 | |
4 | TK03 | W08, W09 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK04 | W10, W11 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK05 | W12, W13 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
4 | TK06 | W14, W15 | MEK01 MEK02 | |
4 | TK07 | P01-P03 | MEK04 | |
4 | TK08 | P04-P30 | MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
4 | TK09 | P31-P42 | MEK03 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 | |
4 | TK10 | P43-P45 | MEK06 MEK08 | |
4 | TK11 | W01 | MEK02 MEK07 MEK08 MEK09 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
30.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa (100%) = ocena z kolokwium zaliczeniowego (30%) + ocena projektu semestralnego (70%) |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese | An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate | 2024 |
2 | I. Labuda | Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej | 2022 |
3 | I. Labuda | Absorber energii kinetycznej | 2022 |
4 | J. Dźwierzyńska; I. Labuda | Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces | 2021 |