Cykl kształcenia: 2018/2019
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej
Kod zajęć: 42
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P45 / 5 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Aleksandra Prokopska
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Cezary Szpytma
semestr 4: dr inż. arch. Igor Labuda , termin konsultacji Termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki
Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków usługowych z rozbudowanym programem funkcjonalno-użytkowym.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków usługowych z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych ich lokalizacji. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków usługowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne oraz procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.
Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach internetowych pracowników
Inne: Czaopisma: Architektura Murator, A&B, Archivolta
1 | Zumthor P. | Myślenie architekturą | Karakter. | 2010 |
2 | Prokopska A. | Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2012 |
3 | Gehl J. | Miasta dla ludzi | RAM. | 2017 |
4 | Gehl J. | Życie między budynkami | RAM. | 2013 |
5 | K. Michael Hays | Architecture Theory Since 1968 | MIT Press. | 1998 |
6 | Lynch K. | Obraz miasta | Archivolta. | 2011 |
7 | Rasmussen S. E. | Odczuwanie architektury | Murator. | 1999 |
1 | Prokopska A. | Metodologoa projektowania architektonicznego | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. | 2015 |
2 | Pachowski J. | Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym | Pracownia Projektowa Janusz Pachowski, Izabelin k/Warszawy. | 2002 |
3 | Michalak H. | Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja | Arkady, Warszawa. | 2009 |
4 | Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie | tekst obowiązujący. | ||
5 | Ustawa - Prawo budowlane | tekst obowiązujący. | ||
6 | Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego | tekst obowiązujący. | ||
7 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa. | 1995 |
1 | Neufert E. | Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego | Arkady, Warszawa . | 2000 |
Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny, Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej wzbogaconej o elementy rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych | projekt zespołowy, wykład | prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna |
K_U17+++ K_K06++ |
InzA5U13++ InzA6U14++ InzA7U15++ InzA8U16+++ T1A_K05+++ |
02 | Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej . | wykład, projekt zespołowy | zaliczenie cz. pisemna |
K_W30+++ K_K03++ |
T1A_W03++ InzA2W07++ InzA3W08++ T1A_K01+ |
03 | Potrafi analizować i oceniać istniejące budynki usługowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych. | wykład | zaliczenie cz. pisemna |
K_W30++ K_U17++ K_K06++ |
T1A_W03++ InzA2W07++ InzA3W08++ InzA5U13+++ InzA6U14+ InzA7U15++ InzA8U16+ T1A_K05+++ |
04 | Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa. | projekt zespołowy, wykład | prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna |
K_W30++ K_U17+++ |
T1A_W03++ InzA2W07++ InzA3W08+ InzA5U13+++ InzA6U14++ InzA7U15+++ InzA8U16++ |
05 | Ma świadomość wpływu budynków usługowych na tkankę miejską oraz krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta. | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_K02++ K_K03++ K_K06++ K_K23+++ |
T1A_K01+++ InzA1K02+++ T1A_K05++ |
06 | Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych. | projekt zespołowy, wykład | obserwacja wykonawstwa |
K_K03+++ K_K06+++ |
T1A_K01+++ T1A_K05++ |
07 | Potrafi pracować w zespole projektowym. | projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna | obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu |
K_K06+ |
T1A_K05++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
4 | TK01 | W01 | MEK05 | |
4 | TK02 | W02, W03 | MEK05 | |
4 | TK03 | W04 | MEK05 | |
4 | TK04 | W05 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
4 | TK05 | W06, W07 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
4 | TK06 | W08, W09 | MEK02 MEK03 MEK05 | |
4 | TK07 | W10, W11 | MEK02 MEK03 | |
4 | TK08 | W12, W13 | MEK02 MEK03 | |
4 | TK09 | W14, W15 | MEK03 MEK05 | |
4 | TK10 | P01-P03 | MEK06 | |
4 | TK11 | P04-P30 | MEK01 MEK04 MEK06 MEK07 | |
4 | TK12 | P31-P36 | MEK01 MEK04 MEK06 | |
4 | TK13 | P37-P39 | MEK01 MEK04 MEK06 | |
4 | TK14 | P40-P42 | MEK04 MEK06 MEK07 | |
4 | TK15 | P43-P45 | MEK02 MEK04 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 4) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
60.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 4) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 4) | Przygotowanie do zaliczenia:
8.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Ocena z kolokwium zaliczeniowego. |
Projekt/Seminarium | Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach. |
Ocena końcowa | Ocena projektu oraz pozytywna ocena z zaliczenia wykładów. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | C. Szpytma; M. Szpytma | School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland | 2022 |
2 | C. Szpytma; M. Szpytma | Modułowy regał wspornikowy, meblowy | 2021 |
3 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał modułowy | 2021 |
4 | C. Szpytma; M. Szpytma | Regał ścienny | 2021 |
5 | C. Szpytma; M. Szpytma | System regałowy wspornikowy | 2021 |
6 | C. Szpytma; M. Szpytma | Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku | 2021 |
7 | C. Szpytma; M. Szpytma | Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
8 | C. Szpytma; M. Szpytma | Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków | 2020 |
9 | J. Abramczyk; A. Prokopska | Innovative Building Forms Determined by Orthotropic Properties of Folded Sheets Transformed Into Roof Shells | 2020 |
10 | C. Szpytma; M. Szpytma | Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) | 2019 |
11 | J. Abramczyk; A. Prokopska | Method for Parametric Shaping of Architectural Free Forms | 2019 |
12 | J. Abramczyk; A. Prokopska | Parametric Creative Design of Building Free-Forms Roofed with Transformed Shells Introducing Architect’s and Civil Engineer’s Responsible Artistic Concepts | 2019 |
13 | J. Abramczyk; A. Prokopska | Responsive Parametric Building Free Forms Determined by Their Elastically Transformed Steel Shell Roofs | 2019 |
14 | J. Abramczyk; A. Prokopska | Shape Transformations of Plane Folded Sheets for Shell Roofing | 2019 |
15 | J. Abramczyk; A. Prokopska | Symmetric Shape Transformations of Folded Shell Roofs Determining Creative and Rational Shaping of Building Free Forms | 2019 |