logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - usługi I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej

Kod zajęć: 42

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W15 P45 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Aleksandra Prokopska

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Igor Labuda

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. arch. Cezary Szpytma

semestr 4: mgr inż. arch. Anna Prokop

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania budynków usługowych z rozbudowanym programem funkcjonalno-użytkowym.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z projektowaniem budynków usługowych z uwzględnieniem uwarunkowań przestrzennych ich lokalizacji. Kształcenie bazuje na analizie rozwiązań architektonicznych zastosowanych w istniejących obiektach tego typu. W trakcie zajęć polegających na opracowywaniu własnych projektów budynków usługowych studenci poznają aktualnie obowiązujące normy, warunki techniczne oraz procedury związane z projektowaniem. Ważnym aspektem kształcenia jest nauka metodycznego podejścia do procesu projektowego.

Materiały dydaktyczne: Dostępne na stronach internetowych pracowników

Inne: Czaopisma: Architektura Murator, A&B, Archivolta

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Zumthor P. Myślenie architekturą Karakter. 2010
2 Prokopska A. Projektowanie Architektoniczne. Procesy Wstępne Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2012
3 Gehl J. Miasta dla ludzi RAM. 2017
4 Gehl J. Życie między budynkami RAM. 2013
5 K. Michael Hays Architecture Theory Since 1968 MIT Press. 1998
6 Lynch K. Obraz miasta Archivolta. 2011
7 Rasmussen S. E. Odczuwanie architektury Murator. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Prokopska A. Metodologoa projektowania architektonicznego Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
2 Pachowski J. Atrium - przestrzeń społeczna w budynku wielofunkcyjnym Pracownia Projektowa Janusz Pachowski, Izabelin k/Warszawy. 2002
3 Michalak H. Garaże wielostanowiskowe projektowanie i realizacja Arkady, Warszawa. 2009
4 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie tekst obowiązujący.
5 Ustawa - Prawo budowlane tekst obowiązujący.
6 Rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego tekst obowiązujący.
7 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa. 1995
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Neufert E. Podręcznik projektowania architektoniczno-budowlanego Arkady, Warszawa . 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotów: Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny, Teoria i projektowanie architektoniczne - zabudowa mieszkaniowa

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Posiada wiedzę z zakresu teorii projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności z zakresu projektowania architektonicznego budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, samodzielność i umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada umiejętności projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej wzbogaconej o elementy rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych projekt zespołowy, wykład prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna K_U17+++
K_K06++
InzA5U13++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16+++
T1A_K05+++
02 Posiada wiedzę z zakresu projektowania architektonicznego budynków usługowych oraz ich otoczenia w fazie koncepcji architektonicznej . wykład, projekt zespołowy zaliczenie cz. pisemna K_W30+++
K_K03++
T1A_W03++
InzA2W07++
InzA3W08++
T1A_K01+
03 Potrafi analizować i oceniać istniejące budynki usługowe pod względem zastosowanych rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych, materiałowych i technologicznych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W30++
K_U17++
K_K06++
T1A_W03++
InzA2W07++
InzA3W08++
InzA5U13+++
InzA6U14+
InzA7U15++
InzA8U16+
T1A_K05+++
04 Potrafi przedstawić rozwiązania projektowe w sposób graficzny i prezentować je przed wybranym gremium używając fachowego słownictwa. projekt zespołowy, wykład prezentacja projektu, zaliczenie cz. pisemna K_W30++
K_U17+++
T1A_W03++
InzA2W07++
InzA3W08+
InzA5U13+++
InzA6U14++
InzA7U15+++
InzA8U16++
05 Ma świadomość wpływu budynków usługowych na tkankę miejską oraz krajobraz. Ma świadomość roli społecznej architekta. wykład egzamin cz. pisemna K_K02++
K_K03++
K_K06++
K_K23+++
T1A_K01+++
InzA1K02+++
T1A_K05++
06 Posiada umiejętność metodycznej organizacji procesu projektowego. Ma świadomość konieczności ciągłego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności projektowych. projekt zespołowy, wykład obserwacja wykonawstwa K_K03+++
K_K06+++
T1A_K01+++
T1A_K05++
07 Potrafi pracować w zespole projektowym. projekt zespołowy, dyskusja dydaktyczna obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_K06+
T1A_K05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Miasto jako organizm. W01 MEK05
4 TK02 Elementy struktury miejskiej. W02, W03 MEK05
4 TK03 Znaczenie komunikacji w mieście. W04 MEK05
4 TK04 Budowle usługowe na terenie miejskim i podmiejskim. W05 MEK02 MEK03 MEK05
4 TK05 Typy, układy przestrzenne i funkcjonalne. W06, W07 MEK02 MEK03 MEK05
4 TK06 Parkingi podziemne w budowlach miejskich. W08, W09 MEK02 MEK03 MEK05
4 TK07 Rodzaje rozwiązań technicznych (np. windy), normy i ich znaczenie dla bezpieczeństwa użytkowników. W10, W11 MEK02 MEK03
4 TK08 Znaczenie wentylacji, klimatyzacji, filtracji i oczyszczania powietrza w parkingach podziemnych. W12, W13 MEK02 MEK03
4 TK09 Znaczenie ekonomiczne zastosowania nowych technologii proekologicznych (np. rekuperatorów) w budynkach usługowych (np. w dworcach miejskich). W14, W15 MEK03 MEK05
4 TK10 Prace przedprojektowe ustalenie warunków i powiązań funkcjonalno-przestrzennych. P01-P03 MEK06
4 TK11 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym. P04-P30 MEK01 MEK04 MEK06 MEK07
4 TK12 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym - dopracowanie techniczne i konstrukcyjne. P31-P36 MEK01 MEK04 MEK06
4 TK13 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym - opracowanie detalu architektonicznego. P37-P39 MEK01 MEK04 MEK06
4 TK14 Prace nad projektem - projekt architektoniczno-budowlany (faza koncepcji) budynku domu handlowego z parkingiem podziemnym - opracowanie graficzne projektu i prezentacji projektu. P40-P42 MEK04 MEK06 MEK07
4 TK15 Prezentacja projektu przed grupą i dyskusja. P43-P45 MEK02 MEK04 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 60.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 8.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena z kolokwium zaliczeniowego.
Projekt/Seminarium Ocena na podstawie złożonego projektu, klauzur, końcowej prezentacji oraz aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Ocena projektu oraz pozytywna ocena z zaliczenia wykładów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 J. Dźwierzyńska; I. Labuda; F. Pugliese An Innovative Concept for 3D Sand-Printed Sustainable Refugee Shelters in a Sandy Desert in a Hot and Dry Climate 2024
2 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
3 I. Labuda Absorber automatyczny do dyssypacji energii kinetycznej 2022
4 I. Labuda Absorber energii kinetycznej 2022
5 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
8 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
9 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
10 J. Dźwierzyńska; I. Labuda Modeling of Curvilinear Steel Rod Structures Based on Minimal Surfaces 2021
11 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
12 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
13 J. Abramczyk; A. Prokopska Innovative Building Forms Determined by Orthotropic Properties of Folded Sheets Transformed Into Roof Shells 2020
14 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019
15 J. Abramczyk; A. Prokopska Method for Parametric Shaping of Architectural Free Forms 2019
16 J. Abramczyk; A. Prokopska Parametric Creative Design of Building Free-Forms Roofed with Transformed Shells Introducing Architect’s and Civil Engineer’s Responsible Artistic Concepts 2019
17 J. Abramczyk; A. Prokopska Responsive Parametric Building Free Forms Determined by Their Elastically Transformed Steel Shell Roofs 2019
18 J. Abramczyk; A. Prokopska Shape Transformations of Plane Folded Sheets for Shell Roofing 2019
19 J. Abramczyk; A. Prokopska Symmetric Shape Transformations of Folded Shell Roofs Determining Creative and Rational Shaping of Building Free Forms 2019