logo
Karta przedmiotu
logo

Programowalne systemy mechatroniki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki

Kod zajęć: 4180

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka i robotyka

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W10 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Marcin Szuster

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie wykorzystania mikroprocesorów w sterownikach.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia "Programowalne systemy mechatroniki" obejmuje zagadnienia dotyczące budowy i zastosowania układów mikroprocesorowych zwłaszcza uw sterownikach PLC.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Krzyżanowski R. Układy mikroprocesorowe Mikom, Warszawa. 2007
2 Sałat R., Korpysz K., Obstawski P. Wstęp do programowania sterowników PLC WKŁ. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Kwaśniewski J. Programowalny sterownik SIMATIC S7-300 w praktyce inżynierskiej BTC, Legionowo. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Nowakowski W. LOGO! w praktyce BTC, Warszawa. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr szósty.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość informatyki i podstaw techniki cyfrowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wyszukiwania i kompilowania informacji literaturowych, niezbędnych do wzbogacania wiedzy.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego kształcenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat zastosowania i projektowania mikroprocesorowych układów sterowania. Wykład, laboratorium. Egzamin, aktywność na zajęciach laboratoryjnych. K_W06+
T1A_W03
T1A_W04
T1A_W07
02 Jest przygotowany do sterowania pracą urządzeń z wykorzystaniem układów mikroprocesorowych. Wykład, laboratorium. Egzamin, aktywność na zajęciach laboratoryjnych. K_W04+
T1A_W05
03 Potrafi wykorzystywać materiały uzyskiwane z literatury do analizy pracy mikroprocesorowych układów sterowania. Wykład. Egzamin K_U01+
T1A_U01
04 Ma umiejętność korzystania z dokumentacji i materiałów informacyjnych producentów mikroprocesorów i sterowników w celu uzupełniania swojej wiedzy w zakresie możliwości ich praktycznego zastosowania. Wykład, laboratorium. Egzamin, aktywność na zajęciach labotatoryjnych. K_U04+
T1A_U05
05 Potrafi zaprojektować i oprogramować konfiguracje prostych układów regulacji lub sterowania w oparciu o mikroprocesorowe sterowniki PLC. Wykład, laboratorium. Egzamin, aktywność na zjęciach laboratoryjnych. K_U14+
T1A_U16
06 Posiada świadomość wzbogacania swojej wiedzy poprzez korzystanie z fachowych czasopism technicznych oraz materiałów źródłowych na temat przemysłowych zastosowań mikroprocesorowej techniki cyfrowej . Laboratorium. Aktywność na zajęciach laboratoryjnych. K_K01+
T1A_K01

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową. Struktura mikroprocesora. W01 MEK04
6 TK02 Rodzaje pamięci mikroprocesora; rodzaje rejestrów. Opis wybranych mikroprocesorów. W02 MEK03 MEK06
6 TK03 Sterowniki PLC jako mikroprocesorowe urządzenia elektroniczne. Podstawowe rozwiązania sprzętowe sterowników. W03 MEK02 MEK03 MEK06
6 TK04 Rodzaje programowania sterowników. Programowanie w języku drabinkowym. Lista instrukcji. Typy zmiennych. W04 MEK01 MEK02
6 TK05 Zasady projektowania układów sterowania z użyciem sterowników. Przykłady programów sterujących. W05 MEK01 MEK05
6 TK06 Zajęcia organizacyjne, wprowadzenie do tematyki laboratorium. L01
6 TK07 Podstawy programowania mikroprokontrolerów - operacje na bitach. L02 MEK01
6 TK08 Podstawy programowania sterowników PLC. L03 MEK01 MEK03
6 TK09 Rozszerzenie zakresu instrukcji programowania - liczniki. L04 MEK02
6 TK10 Rozszerzenie zakresu instrukcji programowania - timery. L05 MEK05
6 TK11 Realizacja operacji matematycznych realizowanych z użyciem sterowników. L06 MEK05
6 TK12 Zajęcia zaliczeniowe. L07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 20.00 godz./sem.
Inne: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Do egzaminu może przystąpić student posiadający zaliczenie z ćwiczeń. Tematyka egzaminu dotyczy treści wykładu oraz wiadomości uzyskanych z samodzielnego studiowania literatury.
Laboratorium Zaliczenie na podstawie aktywności na zjęciach.
Ocena końcowa Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie oceny z egzaminu z uwzględnieniem oceny z zajęć laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie