Cykl kształcenia: 2016/2017
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Energetyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Gospodarka energetyczma, Technologie energetyczne
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki
Kod zajęć: 418
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W30 C15 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Yaroslav Marushchak
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Masłowski
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami, modelami elementów obwodów elektrycznych oraz metodami analizy obwodów elektrycznych prądu stałego, prądu sinusoidalnego i prądu okresowego niesinusoidalnego.
Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe pojęcia obwodu elektrycznego. Elementy obwodu elektrycznego. Prawa Kirchhoffa. Rozwiązywanie równań Kirchhoffa dla obwodów prądu stałego Przekształcenia obwodów prądu stałego. Parametry sygnału sinusoidalnego. Metoda symboliczna liczb zespolonych analizy obwodów RLC w stanie ustalonym przy wymuszeniu sinusoidalnym. Prawa Kirchhoffa dla wartości symbolicznych prądów i napięć. Wykresy wektorowe obwodów. Moc chwilowa w obwodach RLC przy wymuszeniu sinusoidalnym. Moc czynna, moc bierna, moc pozorna zespolona. Bilans mocy. Energia magazynowana w cewce i kondensatorze. Rzeczywiste modele cewki i kondensatora. Dopasowanie odbiornika do źródła. Metody analizy złożonych obwodów RLC w stanie ustalonym przy wymuszeniu sinusoidalnym: metoda równań Kirchhoffa, metoda oparta na twierdzeniu Thevenina, metoda oparta na twierdzeniu Nortona. Równoważność twierdzenia Thevenina i Nortona. Metoda potencjałów węzłowych. Metoda prądów oczkowych. Zasada superpozycji. Analiza obwodów sprzężonych magnetycznie. Rezonans w obwodach elektrycznych: rezonans szeregowy i rezonans równoległy. Analiza obwodów przy wymuszeniu okresowym, niesinusoidalnym. Moc przy przebiegach okresowych, niesinusoidalnych. Analiza obwodów RLC przy wymuszeniu niesinusoidalnym szereg Fouriera, wartość skuteczna napięcia i prądu niesinusoidalnego, moc przy przebiegach niesinusoidalnych, metodyka rozwiązywania obwodów. Układy trójfazowe napięcia fazowe i międzyfazowe, analiza układów symetrycznych i niesymetrycznych, pomiar mocy w układach trójfazowych, składowe symetryczne w układach trójfazowych.
Materiały dydaktyczne: http://pei.prz.edu.pl/dydaktyka.html
1 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M. | Teoria obwodów. | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. | 2006 |
2 | Bolkowski S. | Teoria obwodów elektrycznych. | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2005 |
3 | Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. | Teoria obwodów elektrycznych – zadania. | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2006 |
4 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M., | Podstawy elektrotechniki i elektroniki. | Portal e Informatyka, http://wazniak.mimuw.edu.pl. | 2007 |
1 | Bolkowski S., Brociek W., Rawa H. | Teoria obwodów elektrycznych – zadania. | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2006 |
1 | Osowski S., Siwek K., Śmiałek M., | Podstawy elektrotechniki i elektroniki. | Portal e Informatyka, http://wazniak.mimuw.edu.pl. | 2007 |
Wymagania formalne: Matematyka: rozwiązywanie równań algebraicznych i różniczkowych, funkcje trygonometryczne, liczby zespolone i funkcje zmiennej zespolonej. Fizyka: podstawowe prawa fizyki elektryczności i magnetyzmu
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie równań matematycznych, funkcji trygonometrycznych, liczb zespolonych oraz podstawowych praw fizyki elektryczności i magnetyzmu.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wykorzystać metody rozwiązywania równań algebraicznych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów prądu stałego | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W23++ K_W31+++ K_U12+ K_U18++ K_K02+ K_K03+ K_K04+ |
T1A_W03+ T1A_W05+ T1A_U09+ InzA_U02+ T1A_U16+ InzA_U08+ T1A_K02+ InzA_K01+ T1A_K03++ T1A_K04+ |
02 | potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów prądu sinusoidalnego | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W23++ K_W31+++ K_U12+ K_U18++ K_K02+ K_K03+ K_K04+ |
T1A_W03+ T1A_W05+ T1A_U09+ InzA_U02+ T1A_U16+ InzA_U08+ T1A_K02+ InzA_K01+ T1A_K03++ T1A_K04+ |
03 | potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów prądu okresowego niesinusoidalnego | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W23++ K_W31+++ K_U12+ K_U18++ K_K02+ K_K03+ K_K04+ |
T1A_W03+ T1A_W05+ T1A_U09+ InzA_U02+ T1A_U16+ InzA_U08+ T1A_K02+ InzA_K01+ T1A_K03++ T1A_K04+ |
04 | potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy obwodów trójfazowych | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W23++ K_W31+++ K_U12+ K_U18++ K_K02+ K_K03+ K_K04+ |
T1A_W03+ T1A_W05+ T1A_U09+ InzA_U02+ T1A_U16+ InzA_U08+ T1A_K02+ InzA_K01+ T1A_K03++ T1A_K04+ |
05 | potrafi efektywnie stosować narzędzia analizy stanów nieustalonych w obwodach | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, kolokwium |
K_W23++ K_W31+++ K_U12+ K_U18++ K_K02+ K_K03+ K_K04+ |
T1A_W03+ T1A_W05+ T1A_U09+ InzA_U02+ T1A_U16+ InzA_U08+ T1A_K02+ InzA_K01+ T1A_K03++ T1A_K04+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | W01, W02 C01, L01 | MEK01 MEK02 | |
2 | TK02 | W03, W04, W05, C02, C03, L02, L03 | MEK02 | |
2 | TK03 | W06, W07, C04, C05, L04, L05 | MEK02 | |
2 | TK04 | W08, W09, C06, L06 | MEK02 MEK03 | |
2 | TK05 | W10, W11, W12, C07, L07 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
2 | TK06 | W13, W14, W15, C08, L08 | MEK03 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) | Przygotowanie do ćwiczeń:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Pisemny egzamin. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratorium. |
Ćwiczenia/Lektorat | Pisemne kolokwia |
Laboratorium | Oceny ze sprawozdań i sprawdzianów |
Ocena końcowa | Egzamin pisemny i oceny zaliczeniowe z ćwiczeń i laboratorium. Ocena końcowa jako średnia ważona wg wzoru: 1/2 - ocena z egzaminu, 1/4 - ocena z ćwiczeń, 1/4 - ocena z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie