logo
Karta przedmiotu
logo

Obliczeniowe systemy informatyczne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki

Kod zajęć: 4175

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W10 L10 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Celina Jagiełowicz-Ryznar

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i umiejętności posługiwania się pakietami Matlab/Simulink i Maple. Zastosowanie programów do projektowania mechatronicznego.

Ogólne informacje o zajęciach:

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Mrozek B., Mrozek Z Matlab 5.x Simulink 2.x poradnik użytkownika PLJ, Warszawa. 1998
2 Mrozek B., Mrozek Z Matlab i Simulink - poradnik użytkownika HELION Gliwice. 2004
3 Giergiel M., Hendzel Z., Żylski W. Modelowanie i sterowanie mobilnych robotów kołowych PWN Warszawa. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mrozek B., Mrozek Z. Matlab 5.x Simulink 2.x poradnik użytkownika PLJ Warszawa. 1998
2 Mrozek B., Mrozek Z. Matlab i Simulink - poradnik użytkownika HELION Gliwice. 2004
3 Mrozek B.,Mrozek Z. Matlab - leksykon kieszonkowy HELION Gliwice. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr czwarty.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajmość aparatu matematycznego oraz podstaw informatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania informacji z literatury, umiejętność samokształcenia, umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zagadnień mechatronicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu działania pakietów informatycznych Matlab/Simulink i Maple oraz umiejętność posługiwania się tymi pakietami w zastosowaniu do projektowania mechatronicznego. wykład, laboratorium Zaliczenie wykładu w formie testu teoretycznego. Zaliczenie laboratorium na podstawie sprawozdań realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych, ocenianych z częstotliwością realizacji tematów oraz kolokwium. K_W08+
K_U01+
K_U05+
K_U13+
K_U14+
T1A_W04+
T1A_U01+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_U15+
T1A_U16+
02 Posiada podstawową wiedzę z zakresu informatyki mechaniki,automatyki i robotyki oraz sterowania. wykład,laboratorium Zaliczenie wykładu w formie testu teoretycznego. Zaliczenie laboratorium na podstawie sprawozdań realizowanych ćwiczeń laboratoryjnych, ocenianych z częstotliwością realizacji tematów oraz kolokwium. K_W01+
K_U01+
K_U05+
K_U14+
T1A_W04+
T1A_W07+
T1A_U01+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_U16+
03 Student nabywa umiejętności pracy zespołowej. Posiada wiedzę z zakresu używania pakietów informatycznych i wpływu ich na społeczność oraz środowisko. Potrafi ocenić zagrożenia i korzyści społeczne związane z procesami robotyzacji i automatyzacji zakładów pracy. wykład,laboratorium zalicznie wykładu i laboratorium K_U04+
K_K01+
T1A_U05+
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 WYKŁAD: 1. Wprowadzenie do modelowania w Matlab-ie 5.2, praca w trybie interaktywnym, formaty liczb, zmienne i wyrażenia, operacje na macierzach, zapis i odczyt przestrzeni roboczej do pliku, zmienne specjalne i stałe, elementarne funkcje matematyczne, przykłady. Podstawy grafiki 2D, wykresy funkcji jednej zmiennej, komentarze na wykresie, m-pliki, m-pliki funkcyjne, wprowadzenie do programowania w Matlab-ie, operatory, instrukcje, przykłady W01 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK02 Instrukcje iteracyjne, wektoryzacja pętli, przykłady, numeryczne rozwiązywanie zagadnienia początkowego, implementacja w m-pliku rozwiązania, m-pliki całkowania numerycznego układów równań różniczkowych zwyczajnych, przykłady. W02 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK03 Metody różniczkowania numerycznego, funkcje różniczkowania numerycznego Matlab-a, symulacja zadania analizy kinematycznej ruchu punktu, przykłady.Procedury standardowe Matlab-a rozwiązywania zagadnienia początkowego, symulacja zadania prostego i odwrotnego dynamiki, przykłady . W03 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK04 Wprowadzenie do pakietu Simulinka 2x, biblioteki pakietu, menu okna modelu, edytor graficzny, podstawowe operacje na blokach, etykiety sygnałów, propagacja etykiet, formatowanie połączeń, definiowanie modeli graficznych i ich symulacja, przykłady. W04 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK05 Simulink-cd., współpraca z systemem i otoczeniem, eksport danych z Simulink-a, import danych do Simulink-a, definiowanie podsystemów, maskowanie podsystemów, modyfikacja procesu maskowania, inicjowanie parametrów modelu graficznego w m-pliku , modele graficzne toru ruchu punktu – krzywe Lissajous i ich symulacja.Simulink –cd., blok różniczkowania sygnału, blok całkowania sygnału, modelowanie graficzne i symulacja zadania prostego kinematyki punktu. W05 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK06 Modelowanie graficzne i symulacja zadania prostego dynamiki, modelowanie graficzne i symulacja zadania odwrotnego dynamiki. Charakterystyka Matlaba 6.5.1/ Simulink 5.1. Porównanie z innymi wersjami – podobieństwa i różnice. W06 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK07 Wprowadzenie do przekształceń symbolicznych, procesor symboliczny Maple V, wywołanie pakietu , menu okna pakietu, wprowadzenie do trybu konwersacyjnego, przykłady prostych obliczeń symbolicznych, wizualizacja rozwiązań, obliczenia matematyczne-podstawy, stałe, funkcje. Maple –cd., obliczenia symboliczne, przypisywanie nazw wyrażeniom, obiekty Maple-a –wektory , macierze, operacje na wektorach i macierzach, grafika-2D,grafika-3D. W07,W08 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK08 Maple-cd., symboliczne rozwiązywanie układów równań algebraicznych-funkcje solv(), subs(), unapply(), symboliczne różniczkowanie, zastosowanie symbolicznych przekształceń w analizie kinematyki punktu. W09 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK09 Przekształcenia symboliczne w rozwiązywaniu równań różniczkowych zwyczajnych, procedury numeryczne Maple-a całkowania równań, symulacja zadania prostego i odwrotnego dynamiki.Wprowadzenie do programowania w Maple-u, zmienne lokalne i globalne, podstawowe konstrukcje programowe, definicje procedur, przykłady. W10 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK10 Wprowadzenie do pakietu Matlab 5.2, interfejs użytkownika, zasady pracy w Matlabie, katalogi i pliki konfiguracyjne Matlaba, zmienne i wyrażenia, wektory i macierze, elementy rachunku wektorowego i macierzowego, przykłady, ćwiczenia, sprawozdanie. L01 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK11 Podstawy grafiki, wprowadzenie do programowania w Matlabie, typy danych w Matlabie, M-pliki, operatory, elementy języka Matlab, M-pliki funkcyjne, , przykłady. Programowanie w Matlabie, instrukcje iteracyjne, wektoryzacja petli, przykłady, ćwiczenia, sprawozdanie. L02 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK12 Metody numeryczne, numeryczne rozwiązywanie zagadnienia początkowego, implementacja w m-pliku rozwiązania, m-pliki całkowania numerycznego układów równań różniczkowych zwyczajnych, przykłady, ćwiczenia, sprawozdanie. L03 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK13 Wprowadzenie do pakietu symulacji układów dynamicznych Simulink, biblioteki pakietu, menu, okna modelu, ustawianie parametrów symulacji, edytor graficzny, podstawowe operacje na blokach, etykiety sygnałów, propagacja etykiet, formatowanie połączeń, definiowanie modeli w postaci schematu blokowego i ich symulacja, przykłady, ćwiczenia, sprawozdanie. L04 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK14 Simulink-cd., współpraca z systemem i otoczeniem, eksport danych z Simulink-a, import danych do Simulink-a, definiowanie podsystemów, maskowanie podsystemów, modyfikacja procesu maskowania, inicjowanie parametrów modelu graficznego w m-pliku , modele graficzne toru ruchu punktu – krzywe Lissajous i ich symulacja, modelowanie graficzne i symulacja zadania prostego kinematyki punktu, ćwiczenia, sprawozdanie. L05 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK15 Modelowanie graficzne i symulacja zadania prostego dynamiki, modelowanie graficzne i symulacja zadania odwrotnego dynamiki, ćwiczenia, sprawozdanie. L06 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK16 Charakterystyka Matlaba 6.5.1. Porównanie z innymi wersjami,przykłady. Programowanie pętli for, if, while, do, przykłady.System czasu rzeczywistego w Matlabie,przykłady. Współpraca Matlaba z zewnętrznymi aplikacjami, przykłady, ćwiczenia, sprawozdanie. L07 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK17 Wprowadzenie do przekształceń symbolicznych, wywołanie pakietu Maple V, zapoznanie z procesorem symbolicznym i z interfejsem, przykłady prostych obliczeń symbolicznych, zapoznanie z podstawowymi funkcjami pakietu, wizualizacja rozwiązań, obliczenia symboliczne, operacje na wektorach i macierzach, grafika-2D, Maple-cd., symboliczne rozwiązywanie układów równań algebraicznych-funkcje solv(), subs(), unapply(), symboliczne różniczkowanie, zastosowanie symbolicznych przekształceń w analizie kinematyki punktu, ćwiczenia, sprawozdanie. L08 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK18 Przekształcenia symboliczne w rozwiązywaniu równań różniczkowych zwyczajnych, procedury numeryczne Maple-a całkowania równań, symulacja zadania prostego i odwrotnego dynamiki. L09 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK19 Wprowadzenie do programowania w Maple-u, zmienne lokalne i globalne, podstawowe konstrukcje programowe, definicje procedur, ćwiczenia, sprawozdanie. L10 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu na podstawie kolokwium z treści podanych na wykładzie.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium na podstawie oddanych sprawozdań, aktywności na zajęciach.
Ocena końcowa Pozytywna ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pozytywnych ocen ze wszystkich form zajęć prowadzonych w ramach przedmiotu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie