logo
Karta przedmiotu
logo

Metody sztucznej inteligencji

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechatronika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka i robotyka, Komputerowo wspomagane projektowanie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Stosowanej i Robotyki

Kod zajęć: 4168

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka i robotyka

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 L10 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Zenon Hendzel

semestr 7: dr hab. inż. prof. PRz Marcin Szuster

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie projektowania i implementacji układów neuronowych i rozmytych w innowacyjnych rozwiązaniach mechatronicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia "Metody sztucznej inteligencji" obejmuje zagadnienia z zakresu projektowania i implementacji układów neuronowych i rozmytych.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do laboratorium dostępne on-line podczas zajęć.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Hendzel Z., Szuster M., Gierlak P. Sieci neuronowe i systemy rozmyte Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Hendzel Z., Szuster M., Gierlak P. Sieci neuronowe i systemy rozmyte Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student zarejestrowany na semestr siódmy.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z teorii sterowania, obliczeniowych systemów informatycznych, modelowania układów dynamicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność modelowania układów dynamicznych, umiejętność stosowania obliczeniowych systemów informatycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 posiada podstawową wiedzę z zakresu metod sztucznej inteligencji, w szczególności układów neuronowych i rozmytych. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium K_W01+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W07+
02 umie zastosować podstawowe metody sztucznej inteligencji w modelowaniu i sterowaniu układów dynamicznych. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium K_W06+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W07+
03 potrafi pozyskiwać informacje z literatury przedmiotu, posiada umiejętność samokształcenia się, rozumie potrzebę ciągłego i samodzielnego dokształcania się w zakresie tematyki przedmiotu. wykład, laboratorium aktywność na laboratorium, sprawozdania z laboratorium K_U01+
K_U04+
K_U05+
K_K01+
T1A_U01+
T1A_U05+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do metod sztucznej inteligencji. Sieci neuronowe. Podstawy biologiczne działania neuronu, zastosowanie sieci neuronowych przykłady, ograniczenia i wady sieci neuronowych. W01,W02 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK02 Modele neuronów. Modele neuronów, neurony liniowe, nieliniowe: sigmoidalne, radialne, struktury sieci, przykłady. W03,W04 MEK01 MEK02
7 TK03 Algorytmy uczenia sieci, algorytm wstecznej propagacji błędów, Liniowe struktury sieci ze względu na wagi. W05,W06 MEK01 MEK02
7 TK04 Wprowadzenie do układów z logiką rozmytą. Istota układów rozmytych. Techniczne aplikacje układów z logiką rozmytą. W7,W8 MEK01 MEK02
7 TK05 Modele rozmyte, struktura, główne elementy i operacje w modelach rozmytych. Klasy modeli rozmytych Rozmyty model Larsena. Rozmyty model Mamdaniego. Rozmyty model Takagi-Sugeno. Podklasy modeli rozmytych. W9,W10 MEK01 MEK02
7 TK06 Funkcje aktywacji neuronów, struktury sieci neuronowych, analiza sieci neuronowych, przykłady, Matlab. L01,L02 MEK01 MEK02
7 TK07 Uczenie wielowarstwowych sieci neuronowych z zastosowaniem algorytmu wstecznej propagacji błędów. L03,L04 MEK01 MEK02
7 TK08 Aproksymacja funkcji z zastosowaniem sieci neuronowych liniowych ze wzgledu na wagi. L05-L06 MEK01 MEK02
7 TK09 Realizacja algorytmu modelowania rozmytego: podstawowe funkcje przynależności do zbiorów rozmytych, fuzyfikacja, wnioskowanie rozmyte, defuzyfikacja. L07,L08 MEK01 MEK02
7 TK10 Fuzzy Logic Toolbox - Pakiet z interfejsem graficznym do budowy modeli rozmytych w Matlab’ie, przykład modelowania rozmytego. L09,L10 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 15.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 20.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych i pozytywna ocena z zaliczenia laboratorium.
Ocena końcowa Pozytywna ocena końcowa jest wystawiana na podstawie pozytywnej oceny z laboratorium oraz pozytywnej oceny z egzaminu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie