logo
Karta przedmiotu
logo

Budynki energooszczędne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Budownictwo

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Budownictwo blok HEP1 SPEC1, Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC1, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Budownictwa Ogólnego

Kod zajęć: 4106

Status zajęć: wybierany dla programu Budownictwo blok HEP1 SPEC2, Budownictwo blok HEP2 SPEC2

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 P15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Aleksander Starakiewicz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest: poznanie i zrozumienie zasad kształtowania budynków energooszczędnych, nabycie umiejętności projektowania i wyposażania takich budynków w innowacyjne technologie energooszczędne.

Ogólne informacje o zajęciach: Zapoznanie się z zagadnieniami wpływającymi na zużycie energii obiektu budowlanego. Poznanie innowacyjnych technologii w zakresie realizacji i modernizacji obiektów energooszczędnych i pasywnych. Umiejętność dokonania oceny energetycznej budynku i możliwości jego termomodernizacji zgodnie z wymaganiami technicznymi.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Lewandowski W. Proekologiczne odnawialne źródła energii. WNT Warszawa .. 2010
2 Wnuk R. Budowa domu pasywnego w praktyce. Przewodnik budowlany.. 2006
3 Feist W. Podstawy budownictwa pasywnego. Polski Instytut Budownictwa Państwowego Gdańsk ..
4 Pluta Z. Słoneczne instalacje energetyczne. Politechnika Warszawska, Warszawa. 2003
5 Smolec W. Fototermiczna konwersja energii słonecznej. PWN, Warszawa. 2000.
6 Lichołai L., Praca zbiorowa: Budownictwo ogólne, tom 3, Elementy budynków, podstawy projektowania. Arkady, Warszawa . 2008.
7 Kurtz K., Gawin D. Ochrona cieplna budynków w polskich przepisach normalizacyjnych i prawnych PWSBiA, Warszawa. 2007.
8 Starakiewicz A., Szyszka J.: Fizyka budowli w zadaniach. Ofic.Wydaw. PRz., Rzeszów . 2005.
9 Dyrektywa Europejska 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. z dnia 16 grudnia 2002 r.,.
10 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 czerwca 2014 r., w sprawie metodologii obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego ... Dz. U. poz.888, z dnia 2 lipca 2014 r..
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 PN – EN ISO 6946 Komponenty budowlane i elementy budynku. Opór cieplny i współczynnik przenikania ciepła. Metoda obl .
2 PN – EN 12831:2006 Instalacje ogrzewcze w budynkach. Metoda obliczania projektowego obciążenia cieplnego. .
3 PN – EN ISO 14683:2008 Mostki cieplne w budynkach. Liniowy współczynnik przenikania ciepła. Metody uproszczone i wartości .
4 PN-EN ISO 10077-1 Właściwości cieplne okien, drzwi i żaluzji. Obliczanie współczynnika przenikania ciepła. Metoda u .
5 PN-EN ISO 13370 Właściwości cieplne budynków. Wymiana ciepła przez grunt. Metody obliczania. .
6 PN – 83/B 03430 Wentylacja w budynkach mieszkalnych, zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej. Wymagania. .
7 PN-EN ISO 13790 Cieplne właściwości użytkowe budynków. Obliczanie zużycia energii do ogrzewania .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Ukończony kurs podstawowy z zakresu fizyki budowli

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z budownictwa ogólnego i fizyki budowli

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego korzystania z norm przedmiotowych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupach.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna podstawowe akty prawne dotyczące energooszczędności w budownictwie. wykład, projekty test pisemny, obserwacja wykonawstwa projektu K_W006++
T1A_W04+
T1A_W06+
02 Zna podstawowe zasady projektowania budynków energooszczędnych oraz możliwości wykorzystania niekonwencjonalnych źródeł energii w budownictwie. wykład, projekty test pisemny, K_W016++
T1A_W04+
T1A_W06+
03 Potrafi zaprojektować budynek energooszczędny z wykorzystaniem niekonwencjonalnych źródeł energii. projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U010++
K_U012++
K_U015++
T1A_U01+
T1A_U02+
T1A_U05+
T1A_U10+
T1A_U13++
T1A_U14+
04 Ma świadomość i potrafi przeprowadzić analizę charakterystyki energetycznej budynku oraz obliczyć efektywność zrealizowanych usprawnień energooszczędnych budynku. projekty oddanie prawidłowo wykonanego projektu według indywidualnych założeń K_U010+
T1A_U01+
T1A_U02+
T1A_U05+
T1A_U10+
T1A_U13+
05 Potrafi samodzielnie formułować opinie, ma świadomość konieczności samokształcenia Projekty oddanie wykonanego prawidłowo projektu według indywidualnych założeń K_K002++
K_K003++
K_K004++
T1A_K01+
T1A_K04+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wiadomości wstępne: źródła energii i ich zużycie, rozwój zrównoważony. Wybrane zagadnienia z Dyrektyw Europejskich, Ustaw Krajowych oraz Warunków Technicznych (jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie), dotyczące oszczędności energii zużywanej w budynkach. W01-03 MEK01
6 TK02 Metodologia obliczania charakterystyki energetycznej budynku. Obliczanie zapotrzebowania energii do ogrzewania i wentylacji oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Kształtowanie bilansu ciepła budynku. Struktura strat ciepła. Zasady projektowania budynków o niskim zużyciu energii. W04-09 MEK02 MEK03
6 TK03 Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w budownictwie. Aktywne i bierne systemy heliogrzewcze, ogniwa fotowoltaiczne, pompy ciepła, gruntowe wymienniki ciepła. Energooszczędne urządzenia i instalacje stosowane w budynkach. Technologie wznoszenia budynków energooszczędnych. Energooszczędne materiały konstrukcyjne, izolacyjne i wykończeniowe. W10-15 MEK03 MEK04
6 TK04 Projekt termorenowacji budynku jednorodzinnego. Przygotowanie danych do obliczeń, stan istniejący przegród budowlanych. Obliczenia współczynników przenikania ciepła przegród budynku wyznaczających strefę ogrzewaną oraz współczynników strat ciepła przez przenikanie i wentylację. Obliczanie zysków i strat ciepła dla budynku. Obliczanie zapotrzebowania budynku na energię użytkową do ogrzewania i wentylacji. Obliczanie zapotrzebowania na energię użytkową do przygotowania ciepłej wody. Obliczanie rocznego zapotrzebowania budynku na energię użytkową, końcową i pierwotną. P01-10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
6 TK05 Opis wariantu termorenowacji budynku. Wykonanie obliczeń jw. po termorenowacji budynku. Porównanie wskaźników EU, EK i EP przed i po termorenowacji. Analiza energetyczna przedsięwzięć termorenowacyjnych. P11-15 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium pisemne z zagadnień dotyczących przedmiotu.
Projekt/Seminarium Oddanie poprawnie wykonanego projektu wg indywidualnych założeń.
Ocena końcowa Średnia ważona: 0,6 ocena z projektów + 0,4 ocena z kolokwium zaliczeniowego

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie