logo
Karta przedmiotu
logo

Projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 41

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P75 / 6 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

semestr 2: dr inż. arch. Magdalena Szpytma , termin konsultacji według harmonogramu pracy jednostki

semestr 2: mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania domów jednorodzinnych wraz z najbliższym otoczeniem

Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego w zakresie domu jednorodzinnego

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Czasopisma: "Murator", "Architektura", "Architektura - murator", "Domus", "Baumaister", "Archivolta"

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 praca zbiorowa pod redakcją Adama Lisika Odnawialne źródła energii w architekturze Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2002
2 Sumień A. Ekologiczne miasta, osiedla, budynki Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. 1991
3 Korzeniewski Wł. Budownictwo mieszkaniowe Arkady, Warszawa . 1989
4 Korzeniewski Wł. Budownictwo jednorodzinne Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa . 2002
5 Adamczewska - Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych Arkady, Warszawa . 1985
6 Adamczewska - Wejchert H. Domy atrialne IUPP PW, PWN, Warszawa. 1978
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E Podręcznik projektowania architektoniczno - budowlanego Arkady. 2005
2 Korzeniewski Wł Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa. 2002
3 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa . 1981
4 A. Rybka, B. Walicka-Góral Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny; materiały pomocnicze Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 praca zbiorowa tłum. L. Urban Słabe miejsca w budynkach Arkady. 1994
2 Twarowski M. Słońce w architekturze Arkady . 1996
3 Peters P., Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, Warszawa . 1983
4 Chmielewski J.M. Kształtowanie zespołów niskiej intensywnej zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej COBPBO Warszawa. 1991
5 Avi Friedman Town and Terraced Housing: For Affordability and Sustainability Routledge. 2012
6 Filip Springer, Aleksandra Kędziorek, Jan Smaga Dom jako forma otwarta : Szumin Hansenów Karakter. 2014
7 Sergi Costa Duran Ekologiczny dom : jak go zbudować i zdrowo w nim mieszkać Wydawnictwo Arkady. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WBIŚiA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student ma wiedzę w zakresie projektowania architektonicznego wstępnego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa ogólnego i materiałoznawstwa.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 A.W1. zna i rozumie projektowanie architektoniczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: prostych obiektów uwzględniających podstawowe potrzeby użytkowników, zabudowy mieszkaniowej jedno- i wielorodzinnej, obiektów usługowych w zespołach zabudowy mieszkaniowej, obiektów użyteczności publicznej w otwartym krajobrazie lub w środowisku miejskim wykład kolokwium K_W02+++
K_W03+++
K_W04++
K_W09+++
K_W12+
K_W13+++
P6S_WG
P6S_WK
02 A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników wykład kolokwium K_W02+++
K_W03+++
K_W05+++
K_W13+++
K_W14+++
P6S_WG
P6S_WK
03 A.U1. potrafi zaprojektować obiekt architektoniczny, kreując i przekształcając przestrzeń tak, aby nadać jej nowe wartości – zgodnie z zadanym programem uwzględniającym wymagania i potrzeby wszystkich użytkowników projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U02+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
04 A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
05 A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
06 A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U04+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
07 A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U03+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
08 A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym projekt prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa K_U01+++
K_U02+++
P6S_UK
P6S_UO
P6S_UU
P6S_UW
09 A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych projekt obserwacja wykonawstwa K_K01++
P6S_KO
P6S_KR
10 A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy projekt obserwacja wykonawstwa K_K02+++
K_K03+++
P6S_KK
P6S_KO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Ogólne zasady kształtowania domu jednorodzinnego. Zależność przestrzeni od modelu socjologicznego rodziny. Niezbędny zakres przepisów formalnych. W01, W02, P01-10 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Zagospodarowanie działki - uwarunkowania urbanistyczne i architektoniczne kształtowania architektury domów jednorodzinnych w zależności od typu zabudowy, definicja zabudowy jednorodzinnej, nasłonecznienie, zagadnienia funkcjonalne, powiązania komunikacyjne. W03, W04, P11-25 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK03 Zagadnienia estetyczne w kształtowaniu zabudowy jednorodzinnej: identyfikacja z otoczeniem, najbliższe sąsiedztwo, osiedle, region, definicja krajobrazu kulturowego. Powiązanie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z elementami środowiska naturalnego, definicja architektury energooszczędnej, ekologicznej, organicznej W05, W06, P26-40 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK04 Wpływ cech rodziny na kształtowanie przestrzeni domu. Ergonomiczne rozwiązywanie głównych stref mieszkania lub domu: higieny, żywienia, wypoczynku i kontaktów rodzinnych. W07, W08, P41-50 MEK01 MEK02 MEK06
2 TK05 Technologie budowlane, ze szczególnym uwzględnieniem domu energooszczędnego i proekologicznego. Integracja z krajobrazem i zielenią. Analiza przykładów w tej dziedzinie. Analiza zadanej lokalizacji. W09, W10, P51-60 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05 MEK06 MEK09 MEK10
2 TK06 Przystosowaniem mieszkań i budynków mieszkalnych dla osób niepełnosprawnych. W11, W12, P61-68 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 MEK08 MEK09
2 TK07 Zagadnienia konstrukcji i instalacji oraz standardy ekonomiczne. Koncepcje projektowe w oparciu o wizję konkretnego terenu oraz symulację wywiadu z użytkownikiem. Warunki techniczne opracowania projektu. Techniki graficzne i normy rysunkowe: skala, oznaczenia graficzne, wymiarowanie. Detal architektoniczno-budowlany i podstawowe wyposażenie domu. Typy domów: dom jednorodzinny wolnostojący, dom jednorodzinny w zabudowie: bliźniaczej, zwartej lub mieszanej, modernizacja istniejących domów jednorodzinnych W13, W14, W15, P69-75 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 75.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena z kolokwium, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
2 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
3 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
4 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
5 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
6 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
7 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
8 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
9 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019