logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2017/2018

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury

Kod zajęć: 41

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 P45 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. arch. prof. PRz Adam Rybka

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. arch. Magdalena Szpytma

Terminy konsultacji koordynatora: według harmonogramu pracy jednostki

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr inż. arch. Łukasz Bajda

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności projektowania domów jednorodzinnych wraz z najbliższym otoczeniem

Ogólne informacje o zajęciach: Nauka projektowania architektonicznego w zakresie dom jednorodzinny

Materiały dydaktyczne: prezentacje do wykładów, przezrocza, laptop z odpowiednim oprogramowaniem, narzędzia rysunkowe

Inne: Czasopisma: "Murator", "Architektura", "Architektura - murator", "Domus", "Baumaister", "Archivolta"

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 praca zbiorowa pod redakcją Adama Lisika Odnawialne źródła energii w architekturze Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2002
2 Sumień A. Ekologiczne miasta, osiedla, budynki Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej. 1991
3 Korzeniewski Wł. Budownictwo mieszkaniowe Arkady, Warszawa . 1989
4 Korzeniewski Wł. Budownictwo jednorodzinne Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa . 2002
5 Adamczewska - Wejchert H. Kształtowanie zespołów mieszkaniowych Arkady, Warszawa . 1985
6 Adamczewska - Wejchert H. Domy atrialne IUPP PW, PWN, Warszawa. 1978
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Neufert E Podręcznik projektowania architektoniczno - budowlanego Arkady. 2005
2 Korzeniewski Wł Odległości w zabudowie i zagospodarowaniu terenu Centralny Ośrodek Informacji Budownictwa, Warszawa. 2002
3 Korzeniewski W. Poradnik projektanta budownictwa mieszkaniowego Arkady, Warszawa . 1981
4 A. Rybka, B. Walicka-Góral Teoria i projektowanie architektoniczne - dom jednorodzinny; materiały pomocnicze Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 praca zbiorowa tłum. L. Urban Słabe miejsca w budynkach Arkady. 1994
2 Twarowski M. Słońce w architekturze Arkady . 1996
3 Peters P., Rosner R. Małe zespoły mieszkaniowe, domki jednorodzinne, małe osiedla, Arkady, Warszawa . 1983
4 Chmielewski J.M. Kształtowanie zespołów niskiej intensywnej zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej COBPBO Warszawa. 1991
5 Avi Friedman Town and Terraced Housing: For Affordability and Sustainability Routledge. 2012
6 Filip Springer, Aleksandra Kędziorek, Jan Smaga Dom jako forma otwarta : Szumin Hansenów Karakter. 2014
7 Sergi Costa Duran Ekologiczny dom : jak go zbudować i zdrowo w nim mieszkać Wydawnictwo Arkady. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Bycie studentem Politechniki Rzeszowskiej, WB,IŚiA, kierunek Architektura

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: student ma wiedzę w zakresie projektowania architektonicznego wstępnego

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi sporządzić dokumentację architektoniczną, potrafi zastosować w praktyce podstawową wiedzę z budownictwa i materiałów budowlanych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student ma świadomość roli jaką odgrywa znajomość projektowania architektonicznego.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada wiedzę na temat kształtowania funkcjonalnego i formalnego różnych form domów jednorodzinnych wykład kolokwium K_W23+++
T1A_W03+++
InzA2W07+++
InzA3W08++
02 Potrafi zaprojektować budynek mieszkalny jednorodzinny wraz z otoczeniem. projekt indywidualny prezentacja projektu K_U19+++
InzA5U13++
InzA6U14+++
InzA7U15++
InzA8U16+++
03 Posiada umiejętność krytycznej analizy architektury domów jednorodzinnych projekt indywidualny prezentacja projektu K_U19+++
InzA5U13++
InzA6U14++
InzA7U15++
InzA8U16+++
04 Potrafi dokonać oceny formalnej domu jednorodzinnego jego elewacji i bryły projekt indywidualny prezentacja projektu K_K03+++
K_K06+
T1A_K01+++
T1A_K05+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Ogólne zasady kształtowania domu jednorodzinnego. Zależność przestrzeni od modelu socjologicznego rodziny. Niezbędny zakres przepisów formalnych. W01, W02, P01, P02,P03,P04,P05,P06 MEK01 MEK02
2 TK02 Zagospodarowanie działki - uwarunkowania urbanistyczne i architektoniczne kształtowania architektury domów jednorodzinnych w zależności od typu zabudowy, definicja zabudowy jednorodzinnej, nasłonecznienie, zagadnienia funkcjonalne, powiązania komunikacyjne. W03, W04, P07, P08, P09,P10,P11,P12,P13,P14,P15,P16 MEK01 MEK02
2 TK03 Zagadnieniami estetyczne w kształtowaniu zabudowy jednorodzinnej (identyfikacja z otoczeniem , najbliższe sąsiedztwo, osiedle, region, definicja krajobrazu kulturowego. Powiązaniem zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej z elementami środowiska naturalnego, definicja architektury energooszczędnej, ekologicznej, organicznej) W05, W06, P17, P18, P19,P20,P21,P22,P23,P24 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK04 Wpływ cech rodziny na kształtowanie przestrzeni domu. Ergonomiczne rozwiązywanie głównych stref mieszkania lub domu: higieny, żywienia, wypoczynku i kontaktów rodzinnych. W07, W08, P25, P26, P27,P28,P29,P30 MEK01 MEK02
2 TK05 Technologie budowlane, ze szczególnym uwzględnieniem domu energooszczędnego i proekologicznego. Integracja z krajobrazem i zielenią. Analiza przykładów w tej dziedzinie. Analiza zadanej lokalizacji. W09, W10, P31, P32, P33, P34, P35, P36, P37,P38 MEK01 MEK03
2 TK06 Przystosowaniem mieszkań i budynków mieszkalnych dla osób niepełnosprawnych. W11, W12, P39, P40,P41 MEK01 MEK02
2 TK07 Zagadnienia konstrukcji i instalacji oraz standardy ekonomiczne. Koncepcje projektowe w oparciu o wizję konkretnego terenu oraz symulację wywiadu z użytkownikiem. Warunki techniczne opracowania projektu. Techniki graficzne i normy rysunkowe: skala, oznaczenia graficzne, wymiarowanie. Detal architektoniczno-budowlany i podstawowe wyposażenie domu. Typy domów: dom jednorodzinny wolnostojący, dom jednorodzinny w zabudowie: bliźniaczej, zwartej lub mieszanej, modernizacja istniejących domów jednorodzinnych W13, W14, W15, P42, P43, P44, P45, MEK01 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 45.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Kolokwium zaliczeniowe
Projekt/Seminarium Ocena za projekt: cześć oceny stanowią wartości merytoryczne: oryginalność koncepcji, wartości artystyczne projektu, prawidłowość rozwiązań: część oceny stanowią walory graficzne opracowania, czytelność prezentacji projektu i estetyka; ocena części opisowej i zawarte w niej wartości merytoryczne
Ocena końcowa Ocena z kolokwium, z projektów i klauzur oraz aktywności na zajęciach.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 C. Szpytma; M. Szpytma School architecture for primary education in a post-socialist country: a case study of Poland 2022
2 R. Mazur; A. Rybka Teoria i praktyka w działalności Zakładu Urbanistyki i Architektury na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury Politechniki Rzeszowskiej 2022
3 C. Szpytma; M. Szpytma Modułowy regał wspornikowy, meblowy 2021
4 C. Szpytma; M. Szpytma Regał modułowy 2021
5 C. Szpytma; M. Szpytma Regał ścienny 2021
6 C. Szpytma; M. Szpytma System regałowy wspornikowy 2021
7 C. Szpytma; M. Szpytma Transformacja zdekapitalizowanych obiektów na tymczasowe przestrzenie pracy. Studium przypadku 2021
8 M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja 2021
9 Ł. Bajda; E. Gotkowska; M. Piekarski Transformation of Socialist Realistic Residential Architecture into a Contemporary Sustainable Housing Habitat—General Approach and the Case Study 2021
10 A. Brudnicka; A. Rybka Green IT Strategies: Information Management in Architectural Regenerative Design 2020
11 C. Szpytma; M. Szpytma Mobilna wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
12 C. Szpytma; M. Szpytma Wyspa kuchenna do przygotowywania oraz spożywania posiłków 2020
13 M. Chrzanowska; C. Michalakelis; R. Mitoula; S. Novak-Zezula; A. Rybka; S. Sulima; U. Trummer; M. Zielińska-Sitkiewicz How Structural Compensation Facilitates Health Care for the Homeless. A Comparative View on Four European Union Member States 2020
14 A. Brudnicka; A. Rybka Creating a Smart City – Supporting Management of Regional 2019
15 A. Brudnicka; A. Rybka Information management in architecture – off-grid capable complex 2019
16 A. Brudnicka; A. Rybka Początki Głogowa Małopolskiego - koncepcja przestrzeni utopijnych 2019
17 C. Szpytma; M. Szpytma Model of 21st century phisical learning environment (MoPLE21) 2019
18 G. Dombay; K. Kozłowska; A. Rybka Shaping relations between natural and artificial landscapes on the example of selected riverside cities: Budapest and Rzeszow 2019
19 R. Mazur; A. Rybka Podrzeszowskie miasteczka jako zalążek aglomeracji 2019