logo
Karta przedmiotu
logo

Proseminarium

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 4084

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / C30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. prof. PRz Jarosław Górnicki

Terminy konsultacji koordynatora: Środa 10 - 11.30, czwartek 12 - 13.30, pok. L-107

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. Eliza Jabłońska

Imię i nazwisko koordynatora 3: prof. dr hab. Dov Bronisław Wajnryb

Imię i nazwisko koordynatora 4: dr hab. prof. PRz Leszek Olszowy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: nabycie umiejętności tłumaczenia publikacji anglojęzycznych na język polski oraz przedstawiania ich treści w formie pisemnej oraz ustnej w języku polskim

Ogólne informacje o zajęciach: Zaproponowano do realizacji dwa tematy: 1. Wybrane zagadnienia analizy matematycznej. 2. Wybrane zagadnienia równań i nierówności funkcyjnych. Studenci wybrali temat nr 2.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 K. Nikodem, Z. Pales Characterizations of inner product spaces by strongly convex functions Banach J. Math. Anal. 5 (1), 83-87. 2011
2 R. Ger On a system of functional equations occuring in projective geometry Radovi Matematicki 8, 189-200. 1992
3 R. Ger On a functional equation related to the problem of characterizing the cross-ratio Radovi Matematicki 8, 177-188. 1992
4 P. Kahlig, J. Matkowski On some extensions of the Gołąb-Schinzel functional equation Ann. Math. Sil. 8, 13-31. 1994
5 J. A. Baker Locally Pexider Aequationes Math. 70, 314-320. 2005
6 J. Chmieliński Linear mappings appoximately preserving orthogonality J. Math. Anal. Appl. 304, 158-169. 2005
7 W. Jarczyk Reversible interval homeomorphisms J. Math. Anal. Appl. 272, 473-479. 2002
8 C. Alsina, P. Cruells, M.S. Tomas Characterizations of inner product spaces through an isoscales trapezoid property Archivum Math. 35, 21-27. 1999
9 Jacek Tabor, Józef Tabor, M. Żołdak Approximately convex functions on topological vector spaces Publ. Math. Debrecen 77 (1-2), 115-123. 2010
10 R. Ger, Z. Kominek An interplay between Jensen's and Pexider's functional equations on semigroups Annales Univ. Sci. Budapest., Sect. Comp. 35, 107-124. 2011
11 K. Baron On some orthogonally additive functions on inner product spaces Annales Univ. Sci. Budapest., Sect. Comp. 40, 123-127. 2013
12 A.B. Kharazishvili Strange functions in real analysis Chapman&Hall/CRC Taylor&Francis Gorup. 2006
13 R. Webster Convexity Oxford University Press, Oxford-New York-Tokyo. 1994
14 P.K. Sahoo, T. Riedel Mean Value Theorems and Fuctional Equations World Scientific Singopore, New Yersey-London-Hong Kong. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowe wiadomości z analizy, topologii i algebry liniowej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 potrafi zaprezentować wybrane zagadnienie z zakresu matematyki wyższej w formie pisemnej i ustnej ćwiczenia problemowe, seminarium obserwacja wykonawstwa, referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_W001+
K_W002+
K_W003+
K_W004+
K_W005+
K_W006+
K_U001+++
K_U036+
X1A_W01
X1A_W02
X1A_W03
X1A_U06+++
X1A_U09+
02 potrafi przetłumaczyć publikacje naukowe anglojęzyczne dotyczące równań i nierówności funkcyjnych na język polski ćwiczenia problemowe, seminarium obserwacja wykonawstwa, referat pisemny, prezentacja dokonań (portfolio) K_U001+++
K_U036+
X1A_U06++
X1A_U09++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 studenci tłumaczą wybrane publikacje z równań i nierówności funkcyjnych (lista tych publikacji znajduje się w spisie literatury), piszą na ich temat krótki referat, a następnie przepisują go w programie Tex (zajęcia odbywają się w pracowni komputerowej) W01-W13 MEK01 MEK02
4 TK02 studenci oddają swoje referaty w formie pisemnej, omawiając je przy tym krótko W14-W15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 13.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat ocena z ćwiczeń wystawiana jest na podstawie obserwacji wykonawstwa oraz referatów w formie pisemnej, z uwzględnieniem sposobu jego krótkiego przedstawienia w formie ustnej przez studenta.
Ocena końcowa ocena końcowa jest oceną z ćwiczeń, o ile student nie posiada więcej niż dwóch nieobecności nieusprawiedliwionych; w przeciwnym razie ocena z ćwiczeń jest obniżana o pół stopnia za każde dodatkowe dwie nieobecności nieusprawiedliwione

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : słownik angielsko-polski

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie