logo
Karta przedmiotu
logo

Wstęp do teorii funkcji zespolonych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 4083

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 C15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. Jan Stankiewicz

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorki 12.00 - 13.30; Czwartki 12.00 - 13.30

semestr 4: dr Lucyna Trojnar-Spelina

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Rozszerzenie pojęcia liczb rzecywistych - pojęcie liczb zespolonych i działania na liczbach zespolonych, analogie i różnice wzgledem działań na liczbach rzeczywistych. Poszerzenie pojęcia funkcji na funkcje zespolone zmiennej zespolonej. Umiejętność obliczania granic oran pochodnych. Interpretacje tych pojęć.

Ogólne informacje o zajęciach: Zakres materiału dotyczy wprowadzenia liczb zespolonych, ich interpretacji i własności.; pojęcia funkcji zespolonej zmiennej rzeczywistej; ich interpretacji i zastosowań; funkcji zespolonych zmiennej zespolonej, ich granic, ciągłości i pochodnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Franciszek Leja Funkcje zespolone PWN Warszawa. 2008
2 J. Chądzyński Wstęp do analizy zespolonej Wydawnictwo Naukowe PWN. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Bolesław Szafnicki Zadania z funkcji zespolonych PWN Warszawa, Kraków. 1971
2 J. Krzyż Zbiór zadań z funkcji analitycznych Wydawnictwo Naukowe PWN,. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 A. Ganczar Analiza Matematyczna w zadaniach Wydawnictwo Naukowe PWN. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Analiza matematyczna II

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza dotycząca pojęć granicy, ciągłości i różniczkowania dla funkcji rzeczywistych jednej i dwóch zmiennych rzeczywistych. Podstawowe informacje z geometrii analitycznej na płaszczyźnie,

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi wyznaczać granice ciągów i funkcji . Potrafi obliczać pochodne i pochodne cząstkowe funkcji elementarnych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie matematyki, w szczególności analizy zespolonej oraz potrzebę jego podnoszenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna pojęcie liczby zespolonej i jej związek z liczbami rzeczywistymi. Potrafi wykonywać działania w zbiorze liczb zespolonych, opisywać i wyznaczać zbiory na płaszczyźnie zespolonej. Zna pojęcie ciągów i szeregów liczbowych (w zbiorze liczb zespolonych) wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, referat pisemny K_W001+
X1A_W01
02 Zna podstawowe funkcje zespolone, w dziedzinie rzeczywistej i zespolonej, zna pojęcie granicy i ciągłości funkcji zespolonej. wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, kolokwium K_W002+
K_W003+
X1A_W02
X1A_W03
03 Zna pojęcie pochodnej zespolonej i pochodnych formalnych funkcji zespolonej. Potrafi wyznaczać pochodne podstawowych funkcji zespolonych. wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. ustna, referat pisemny K_W004++
K_W005+
X1A_W03

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 - Ciało liczb zespolonych, liczby zespolone, płaszczyzna Gaussa, zbiory na płaszczyźnie zespolonej, równania krzywych stożkowych w postaci zespolonej, ciągi i szeregi zespolone. W01-W15 MEK01
4 TK02 Funkcje zespolone zmiennej rzeczywistej, krzywe gładkie, Funkcje zespolone zmiennej zespolonej: wielomiany zespolone, pierwiastki wielomianów, Zasadnicze Twierdzenie Algebry. Granica i ciągłość funkcji zespolonej, W01-W15 MEK02
4 TK03 Część rzeczywista i urojona funkcji, przykłady funkcji zespolonych: wykładnicza, trygonometryczne, logarytmiczne i potęgowe. Różniczkowanie funkcji zespolonych, pochodna zespolona funkcji, warunki Cauch-Riemann, pochodne formalne. - Informacje o funkcjach holomorficznych, harmonicznych i quasikonforemnych W01-W15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Aktywność referat
Ćwiczenia/Lektorat Kolokwium
Ocena końcowa średnia ważona

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie