logo
Karta przedmiotu
logo

Analiza matematyczna IV

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2020/2021

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 4080

Status zajęć: obowiązkowy dla programu zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 C30 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Agnieszka Chlebowicz

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 10.30 - 12.00 czwartek 10.30 - 12.00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kursu jest zapoznanie studentów z następującymi pojęciami analizy matematycznej: pojęcie krzywej, powierzchni, całki wielokrotnej, krzywoliniowej i powierzchniowej. Student powinien rozumieć te pojęcia oraz zdobyć praktyczną umiejętność rozwiązywania związanych z nimi zadań.

Ogólne informacje o zajęciach: Zajęcia są realizowane w czwartym semestrze w formie wykładów (30 godz.) i ćwiczeń (30 godz.).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 A. Birkholc Analiza matematyczna. Funkcje wielu zmiennych Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2013
2 W. Rudin Podstawy analizy matematycznej Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS. dow.
2 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach. Cz. II PWN, Warszawa. dow.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna II. Definicje, twierdzenia, wzory Oficyna Wydawnicza GiS. dow.
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna II. Kolokwia i egzaminy Oficyna Wydawnicza GiS. dow.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student spełnia wymagania formalne określone w regulaminie studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych pojęć z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej oraz algebry liniowej.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi obliczyć pochodną, całkę, granicę, zbadać monotoniczność.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego, przez siebie lub innych, zadania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 potrafi obliczać całki podwójne i potrójne wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin K_W01++
K_W02+
K_W03++
K_W04++
K_W07++
K_U13+++
K_U14+++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
02 potrafi zastosować całki wielokrotne do obliczania pól powierzchni oraz objętości brył wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin K_W01+
K_W04++
K_W07++
K_U13+++
K_U14+++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
03 potrafi obliczać całki krzywoliniowe niezorientowane i zorientowane wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin K_W01+
K_W03++
K_W05++
K_W07++
K_U13+
K_U14++
K_K01+
P6S_KK
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK
04 potrafi obliczać proste całki powierzchniowe wykład, ćwiczenia kolokwium, egzamin K_W01+
K_W04+
K_U13+
K_U14++
P6S_UW
P6S_WG
P6S_WK

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Całki wielokrotne. Miara Jordana. Mierzalność zbioru w sensie Jordana. Pojęcie całki podwójnej. Zamiana całki podwójnej na całki iterowane. Całka potrójna. Zamiana całki potrójnej na całki iterowane. Geometryczne i mechaniczne zastosowania całek wielokrotnych. W01 - W12, C01 - C12 MEK01 MEK02
4 TK02 Krzywe i powierzchnie w przestrzeni trójwymiarowej. Pojęcie łuku krzywej. Pojęcie płata powierzchniowego. orientacja płata. W13 - W16, C13 - C16 MEK03 MEK04
4 TK03 Całki krzywoliniowe. Całka krzywoliniowa niezorientowana, jej własności i zastosowania. Całka zorientowana i metody jej obliczania. Twierdzenie Greena i jego zastosowania. W17 - W24, C17 - C24 MEK03
4 TK04 Całka powierzchniowa. Pojęcie całki powierzchniowej zorientowanej i niezorientowanej. Własności całek powierzchniowych. Zastosowanie całki powierzchniowej w teorii pola. Twierdzenie Gaussa - Ostrogradskiego i twierdzenie Stokesa. W25 - W30, C25 - C30 MEK01 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie egzaminu. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu w oparciu o pozytywną ocenę z ćwiczeń.
Ćwiczenia/Lektorat Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z MEKów, zaokrągloną do obowiązującej skali ocen. Aktywność na ćwiczeniach może podwyższyć ocenę z ćwiczeń.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i z egzaminu, zaokrągloną do obowiązującej skali ocen (pod warunkiem, że student zaliczył ćwiczenia i zdał egzamin).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie