logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy zarządzania projektem finansowanym ze środków UE

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Zarządzania

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie

Obszar kształcenia: nauki społeczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: 1F - Zarządzanie finansami, 2J - Zarządzanie jakością, 3M - Nowoczesny marketing, 4P - Zarządzanie projektami, 5N - Zarządzanie międzynarodowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: licencjat

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Ekonomii

Kod zajęć: 4079

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności 4P - Zarządzanie projektami

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr Jolanta Stec-Rusiecka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Znaczenie funduszy UE, programów operacyjnych i organizacji dla rozwoju organizacji; zarządzanie środkami UE i możliwości ich wykorzystania; przygotowanie wniosku o dofinasowanie projektu ze środków UE

Ogólne informacje o zajęciach: umiejętność rozróżniania obszarów pomocy unijnej skierowanej do organizacji, znajmość systemu zarządzania środkami unijnymi, efektywnośc zarządzania funduszami UE, zjawiska i problemy związane z wykorzystaniem środków z UE, etapy przygotowania wniosku o dofinansowanie.

Inne: www.mrr.gov.pl, www.parp.gov.pl, www.podkarpackie.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Szymańska A. Fundusze Unijne i europejskie 2007-2013 dla samorządu terytorialnego Wyd. Placet, Warszawa. 2008
2 Sfaniewicz P. Szafarze darów europejskich, kapitał społeczny a realizacja polityki regionalnej w polskich wojew Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa. 2008
3 Cieślicka W. Fundusze unijne 2007-2013 Wyd. Unimex, Warszawa. 2008
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Praca zbiorowa Fundusze unijne dla jednostek samorządu terytorialnego w latach 2007-2013 Cz.1 i Cz.2. Wyd. Twigger, Warszawa. 2007
2 Szymańska A. Fundusze UE 2007-2013 dla mikro, małych i średnich firm Wyd. Placet, Warszawa. 2008
3 www.funduszeeuropejskie.2007-2013.gov.pl .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 M. Trocki Zarządzanie projektami PWE. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zgodne z Regulaminem Studiów PRz

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowych polityk wspólnotowych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wskazywania zasadniczych funduszy Unii Europejskiej; umiejętność rozróżnienia programów operacjnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Jest przygotowany do samodzielnego poszukiwania informacji i ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Potrafi wskazać fundusze UE i programy operacyjne wykład / wykład informacyjny, wykład multimedialny zaliczenie cz. praktyczna K_W08+
P6S_WK
02 Zna proces zarządzania funduszami UE i zasadnicze powiązania instytucji/organizacji z otoczeniem i ich wpływ na organizacje wykład / wykład informacyjny, wykład multimedialny zaliczenie cz. praktyczna K_W02+
P6S_WG
03 Potrafi wskazać zasadnicze obszary wsparcia organizacji ze środków UE ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacja zaliczenie cz. praktyczna K_W09+
K_U11+
P6S_UO
P6S_WK
04 Umie ocenić wpływ funduszy unijnych na organizacji ćwiczenia / ćwiczenia problemowe obserwacja wykonawstwa K_U05+
P6S_UW
05 Ma świadomość zmian zachodzących w zakresie funduszy UE i wynikającej z tego konieczności stałego uzupełniania swojej wiedzy i jest gotowy do samodzielnego poszukiwania informacji ćwiczenia / ćwiczenia problemowe, konwersacje obserwacja wykonawstwa K_K02+
P6S_KO
06 Zna etapy i umie przygotować wniosek o dofinansowanie ćwiczenia problemowe zaliczenie cz. praktyczna K_U11+
K_K03+
P6S_KR
P6S_UO

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Istota polityki regionalnej UE i jej cele W01 MEK01 MEK02
5 TK02 Zasady tworzenia budżetu UE oraz planów dla okresów programowania funduszy unijnych. W02-03 MEK02
5 TK03 Procedury opracowania regionalnych programów operacyjnych. W04-06 MEK02
5 TK04 Instytucje odpowiedzialne za zarządzanie funduszami UE, ich kompetencje i zadania. W07-09 MEK02
5 TK05 Podstawowe kierunki wsparcia ze środków UE. W10-11 MEK01 MEK03
5 TK06 Ocena wpływu funduszy UE na rozwój organizacji W14-15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK07 Fundusze UE i ich rola w finansowaniu organizacji. Procedury i zasady programowania rozwoju w oparciu o środki UE w Polsce. L1-L3 MEK01 MEK02 MEK04
5 TK08 Perspektywa finansowa 2014-2020. Wybrane aspekty wdrażania. L3-L5 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
5 TK09 Przygotowanie wniosku o dofinansowanie działalności organizacji ze środków UE. L6-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie praktyczne
Laboratorium
Ocena końcowa zaliczenie praktyczne, ocena przygotowanego wniosku

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie