logo
Karta przedmiotu
logo

Wykład monograficzny III - Historia matematyki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Matematyki i Fizyki Stosowanej

Nazwa kierunku studiów: Matematyka

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: zastosowania matematyki w ekonomii

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Analizy Nieliniowej

Kod zajęć: 4052

Status zajęć: obowiazkowy dla programu z możliwością wyboru zastosowania matematyki w ekonomii

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Jarosław Górnicki

Terminy konsultacji koordynatora: środa 10 - 11.30, czwartek 12 - 13.30, pok. L-107

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Prezentacja matematyki jako elementu naszej kultury.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedstawione zostaną wybrane zagadnienia matematyczne, które miały istotny wpływ na życie z uwzględnieniem ich historycznego rozwoju.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kordos M. Wykłady z historii matematyki WSiP, Warszawa. 1994
2 Mioduszewski J. Ciągłość, szkice z historii matematyki WSiP, Warszawa. 1996
3 Więsław W. Matematyka i jej historia Wyd. Nowik, Opole. 1997
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Juszkiewicz A.P. Historia matematyki t. 1 - 3 PWN, Warszawa. 1975

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość matematyki, historii, geografii na poziomie średnim.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność kojarzenia prostych faktów i wyciągania wniosków.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Dostrzega złożoność otaczającego świata.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Rozumie uwarunkowania historyczne, geograficzne i społeczne rozwoju matematyki. wykład test pisemny K_W004+
K_W005+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Babilończycy i Egipcjanie W01 MEK01
4 TK02 Euklides "Elementy" W02 MEK01
4 TK03 Archimedes W03 MEK01
4 TK04 Słynne problemy Starożytności W04 MEK01
4 TK05 Średniowiecze W05 MEK01
4 TK06 Galileusz W06 MEK01
4 TK07 Newton W07 MEK01
4 TK08 Euler W08 MEK01
4 TK09 Gauss W09 MEK01
4 TK10 Riemann W10 MEK01
4 TK11 Prawdopodobieństwo W11 MEK01
4 TK12 Cantor W12 MEK01
4 TK13 Sierpiński W13 MEK01
4 TK14 Banach W14 MEK01
4 TK15 Chaos W15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 6.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 16.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ocena końcowa obecność na co najmniej 10 wykładach i napisanie poprawnie testu na co najmniej 50%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie