logo
Karta przedmiotu
logo

Techniki multimedialne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2024/2025

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: AA - inżynieria systemów informatycznych, AI - Sztuczna inteligencja, TT - informatyka w przedsiębiorstwie, Z - inżynieria systemów złożonych

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 400

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności AI - Sztuczna inteligencja

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W25 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Kapuściński

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodologią projektowania i realizacji systemów multimedialnych dla potrzeb reprezentacji danych multimedialnych i ich przesyłania, składowania oraz wyszukiwania.

Ogólne informacje o zajęciach: Podczas wykładów studenci otrzymają wiedzę dotyczącą zagadnień z zakresu systemów multimedialnych. Uzyskana na wykładzie wiedza zostanie wykorzystana w trakcie zajęć laboratoryjnych, które pozwolą studentom na uzyskanie praktycznych umiejętności z zakresu systemów multimedialnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 W. Skarbek Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji Akad. Ofic. Wydaw. PLJ. 1998
2 W. Skarbek Metody reprezentacji obrazów cyfrowych Akad. Ofic. Wydaw. PLJ. 1993
3 M. Domański Obraz cyfrowy : reprezentacja, kompresja, podstawy przetwarzania. Standardy JPEG i MPEG WKiŁ. 2010
4 R. Choraś Komputerowa wizja : metody interpretacji i identyfikacji obrazów Akad. Ofic. Wydaw. EXIT. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr studiów. Ukończenie modułu Programowanie w języku C oraz Programowanie w języku C++.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu programowania. Znajomość języka C/C++.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posługiwanie się komputerem, umiejętność posługiwania się środowiskami programistycznymi, umiejętność samokształcenia, umiejętność korzystania z literatury i zasobów internetu.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Komunikatywność, sumienność i systematyczność, samodzielność w rozwiązywaniu problemów.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 wyjaśnia metody i sposoby zapisu obrazów w systemach multimedialnych. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania K_U06+
P6S_UW
02 wymienia rodzaje i metody kompresji danych w systemach multimedialnych. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania K_U06+
P6S_UW
03 opisuje budowę i działanie systemu wizyjnego. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania K_W04+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_WG
04 wymienia standardy i narzędzia służące do adnotowania danych multimedialnych. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania K_W04+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_WG
05 wyjaśnia podstawy działania zaawansowanego systemu interakcji człowiek-komputer. wykład, laboratorium egzamin pisemny, sprawozdania K_W04+
K_K05+
P6S_KO
P6S_UK
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Interakcja w systemach multimedialnych. W01 MEK01 MEK05
7 TK02 Akwizycja i przetwarzanie wstępne obrazów. W02, W03, L01 MEK01 MEK03
7 TK03 Reprezentacja obrazów kolorowych. W04, W05, L02 MEK01 MEK03
7 TK04 Kompresja danych. W06, W07, L03 MEK02
7 TK05 Adnotowanie danych multimedialnych. W08, W09, L04 MEK04
7 TK06 Nowoczesne układy obrazujące 3D. W10, W11, L05 MEK03
7 TK07 Technologie i narzędzia realizacji systemów multimedialnych. W12, L07 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne
Laboratorium sprawozdania z ćwiczeń
Ocena końcowa średnia z uzyskanych ocen

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Kalandyk; T. Kapuściński Temporal signed gestures segmentation in an image sequence using deep reinforcement learning 2024
2 T. Kapuściński; D. Warchoł A Four-Stage Mahalanobis-Distance-Based Method for Hand Posture Recognition 2023
3 K. Inglot; T. Kapuściński Vision-based gesture modeling for signed expressions recognition 2022
4 T. Kapuściński Handshape Recognition in an Educational Game for Finger Alphabet Practicing 2022
5 T. Kapuściński; M. Mis Differential Pseudo-Image for Skeleton-Based Dynamic Gesture Recognition 2022
6 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
7 K. Kamycki; T. Kapuściński; M. Oszust Data Augmentation with Suboptimal Warping for Time-Series Classification 2020
8 T. Kapuściński; D. Warchoł Hand Posture Recognition Using Skeletal Data and Distance Descriptor 2020
9 T. Kapuściński; D. Warchoł Human Action Recognition Using Bone Pair Descriptor and Distance Descriptor 2020
10 T. Kapuściński; M. Wysocki Recognition of Signed Expressions in an Experimental System Supporting Deaf Clients in the City Office 2020
11 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
12 T. Kapuściński; D. Warchoł; M. Wysocki Recognition of Fingerspelling Sequences in Polish Sign Language Using Point Clouds Obtained from Depth Images 2019
13 T. Kapuściński; J. Marnik; M. Oszust; D. Warchoł; M. Wysocki Układ wspomagający komunikowanie się osób głuchoniemych z osobami słyszącymi i sposób wspierania takiego komunikowania się 2019