logo
Karta przedmiotu
logo

Technologie informacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2019/2020

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury

Nazwa kierunku studiów: Architektura

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku:

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Mechaniki Konstrukcji

Kod zajęć: 40

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Bartosz Miller

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 1: mgr inż. Barbara Turoń , termin konsultacji zgodnie z aktualnym rozkładem zajęć

semestr 1: dr inż. Dominika Ziaja

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przygotowanie absolwenta do aktywnego życia i funkcjonowania w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym, wykształcenie praktycznych umiejętności świadomego i sprawnego posługiwania się komputerem oraz wykorzystania w tym celu narzędzi i technik informatycznych.

Ogólne informacje o zajęciach: Zakres przedmiotu obejmuje zagadnienia dotyczące: użytkowania komputerów, obsługi pakietów biurowych w celu przygotowania dokumentacji technicznej, prowadzenia obliczeń inżynierskich, podstaw grafiki komputerowej, bezpieczeństwa i pozyskiwania informacji w sieci Internet oraz użytkowania poczty elektronicznej.

Materiały dydaktyczne: http://kmk.w.prz.edu.pl/dydaktyka/architektura/technologie-informacyjne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Robin Williams Jak składać tekst. PC nie jest maszyną do pisania Helion. 2003
2 Robert Chwałowski Typografia typowej książki Helion. 2002
3 The GIMP Help Team The GIMP documentation http://docs.gimp.org/. 2014
4 Michael Gradias Gimp 2.8. Praktyczne wprowadzenie Helion. 2015
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Piotr Nazarko, Wieslaw Bielak Technologie informacyjne. Materiały pomocnicze dla studentów kierunku architektura i urbanistyka Oficyna Wydawnicza PRz. 2013
2 Klaus Gölker GIMP 2.6 dla fotografików : - techniki cyfrowej obróbki zdjęć : od inspiracji do obrazu Helion. 2012
3 Michael J. Hammel GIMP. Kreatywne techniki dla fotografów i grafików Helion. 2013
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Aleksander Bremer, Mirosław Sławik ECDL 7 modułów: kompletny kurs PTI. 2011
2 Mirosław Dziewoński OpenOffice 3.x PL. Oficjalny podręcznik Helion. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na pierwszy semestr studiów pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość obsługi komputera z systemem operacyjnym z graficznym interfejsem użytkownika. Znajomość podstawowych funkcji pakietu biurowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy z myszką, uruchamiania i zamykania programów, zarządzania systemem plików, tworzenia prostych dokumentów tekstowych i prowadzenia podstawowych obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność czytania ze zrozumieniem i samodzielnej pracy z komputerem.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Zna podstawowe zasady prawidłowego i bezpiecznego korzystania z Internetu. Posiada wiedzę z zakresu zastosowania pakietów do edycji grafiki rastrowej oraz pakietów biurowych w zagadnieniach inżynierskich. Ma podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień społeczeństwa informacyjnego. wykład obserwacja wykonawstwa K_W06++
K_W07++
P6S_WK
02 Potrafi efektywnie wykorzystywać pocztę elektroniczną, Potrafi wykonać podstawowe operacje edycyjne grafiki komputerowej. Potrafi posługiwać się pakietem biurowym na poziome średniozaawansowanym. Laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_U02++
P6S_UU
P6S_UW
03 Rozumie konieczność stałego dokształcania się i pogłębiania wiedzy związanej z korzystaniem z Internetu i pakietów biurowych. Szanuje pracę innych ludzi oraz powierzony sprzęt. wykład, laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K03++
P6S_UU

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Zasady pracy w środowisku sieciowym. W01-W02 MEK01 MEK03
1 TK02 Podstawy edycji plików graficznych W03-W10 MEK01 MEK03
1 TK03 Edytor tekstu (zasady tworzenia czytelnych i eleganckich dokumentów), arkusz kalkulacyjny (zasady wykonywania obliczeń inżynierskich), program do prezentacji (zasady tworzenia i wygłaszania prezentacji publicznych). Podstawy baz danych. W11-W13 MEK01 MEK03
1 TK04 Zasady bezpiecznego wykorzystania sieci rozległej W14-W15 MEK01 MEK03
1 TK05 Praca w sieci i korzystanie z poczty elektronicznej L01-L02 MEK02 MEK03
1 TK06 Praca z edytorem tekstu, w tym przygotowywanie dużych dokumentów Wykonywanie obliczeń inżynierskich w arkuszu kalkulacyjnym, Podstawy edycji rastrowych plików graficznych. L03-L15 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1) Przygotowanie do zaliczenia: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena końcowa z wykładu odpowiada ocenie uzyskanej z kolokwium z wiadomości teoretycznych (jeżeli będzie przeprowadzone).
Laboratorium Ocena końcowa z laboratorium odpowiada ocenie z kolokwium z programu graficznego, maksymalnie to 4.5 (+db), Wykonanie dodatkowego zadania (prezentacja wygłaszana na wykładzie, kolokwium z pakietu biurowego) podnosi ocenę z laboratorium o pół stopnia.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i laboratorium (jeżeli było przeprowadzone kolokwium z wiadomości teoretycznych) lub oceną z laboratorium (jeżeli kolokwium na wykładzie nie było przeprowadzone).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Pomoc wbudowana w wykorzystywane oprogramowanie.

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie