logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy konstrukcji maszyn 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 3946

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W10 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edward Rejman

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Podstawowym celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawowywmi rodzajami części maszyn, ich budową i zastosowaniem, szcególnie w konstrukcjach lotniczych. W ramach modułu studenci zapoznają się również z metodyka projektowania.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł podstawy konstrukcji maszyn należy do modułów technicznych. Ma on za zadanie ukazanie praktycznego zastosowania zdobytej dotychczas przez studentów wiedzy i umiejętności oraz integrowanie jej do rozwiązywania praktycznych problemów z budowy i projektowania elementów maszyn. Zdobyta wiedza i kompetencje będą w przyszłości wykorzytywane przez studentów w ramach realizacji prac przejściowych i dyplomowych na specjalnościach. Moduł składa się z części wykładowej i projektowej, na ktoryćh to zajęciach studenci aplikują zdobytą wiedzę teoretyczną, rozwijając swoje umiejętności.

Inne: normy elementów maszyn, tablice właściwości materiałowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Markowski T., Mijał M., Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszy. Napędy Oficyna Wydawnicza Pol. Rzeszowskiej. 2003
2 Ochenduszko K.: Koła zębate. Konstrukcja WNT. 2010
3 Osiński Z. Sprzęgła WNT. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszyn. Materiały pomocnicze do projektowania Oficyna Wydawnicza Pol. Rzeszowskiej. 2010
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Miller L.: Przekładnie zębate. Projektowanie WNT. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: student powinien być zarejestrowany na semestr V i mieć zaliczone moduły: wytrzymałość materiałów, podstawy konstrukcji maszyn z sem. IV

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien mieć podstawową wiedzę z zakresu mechaniki, wytrzymałości materiałów, inżynierii materiałowej i podstaw konstrukcji maszyn sem. IV

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania dokumentacji technicznej prostych części i urządzeń mechanicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien umieć pracować w grupie, myśleć w sposób przedsiębiorczy, rozumieć konieczność uczenia się

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Student ma wiedzę z zakresu stosowania rysunku technicznego maszynowego, sposobu wymiarowania i opisu profili lotniczych oraz wykorzystania systemów 3D wykład,projektowanie dyskusja dydaktyczna, prezentacja rysunków elementów konstrukcji lotniczych, szkicowanie węzłów konstrukcji lotniczych K_W05++
K_K01+
P6S_KR
P6S_WG
02 Student potrafi wykonać specyfikację zaprojektowanego zespołu pod względem doboru części normalnych, doboru materiałów konstrukcyjnych, charakterystyki technicznej wyrobu (moc, moment, obroty, sprawność, przełożenie) projekt indywidualny, dyskusja dydaktyczna Dyskusja techniczna nad rysunkiem złożeniowym z udziałem studenta i całej grupy projektowej, w celu obrony przez studenta swoich K_U14+++
K_K03++
P6S_KR
P6S_UW
03 Student potrafi na podstawie specyfikacji technicznej i rysunków części składowych, stworzyć wyrób zaprezentowany w formie rysunku zestawieniowego przestrzennego z wykorzystaniem oprogramowania 3D projekt indywidualny prezenatcja projektu K_U16++
K_K06++
P6S_KK
P6S_UW

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Łożyska w konstrukcjach lotniczych: rodzaje, dobór łożysk, zabudowa W01 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK02 Sprzęgła: przeznaczenie, rodzaje, przykłady sprzęgieł w konstrukcjach lotniczych W02 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK03 Napędy mechaniczne, przekładnie zębate walcowe W03 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK04 Przekładnie stożkowe i ślimakowe W04 MEK01 MEK02 MEK03
5 TK05 Napędy ciegnowe: napędy linowe, pasowe, łańcuchowe W04 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 25.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin obejmuje wiedzę przekazaną w czasie semestru oraz przygotowaną samodzielnie przez studenta. Obejmuje on równiez proste przykłady obliczeniowe, związane z aplikacją wiedzy teoretycznej, ze szczególnym połozeniem nacisku na zrozumienie zaliczanej problematyki.
Projekt/Seminarium Ćwiczenia projektowe obejmują dwie prace wykonane samodzielnie przez studenta: 1. Projekt sprzęgła 2. Projekt redeuktora zębatego jednostopniowego. Każda z prac zawiera: - niezbędne obliczenia wytrzymałościowe, - rysunek złożeniowy zespołu, - rysunki wykonawcze wskazanych trzech części. Ocena końcowa jest średnią z obu projektów
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z oceny z egzaminu z waga 0,6 oraz oceny z projektów z wagą 0,4. Ocena z każdego składnika musi byc pozytywna.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : normy, tablice właściwości materiałowych

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie