logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria silników przepływowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 3918

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 C15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Pozyskanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów gazodynamicznych występujących w turbinowych silnikach lotniczych oraz ich związków z jego charakterystykami użytkowymi

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowane są zagadnienia dotyczące procesów termodynamicznych i przepływowych występujących w różnych typach turbinowych silnikach lotniczych, związków pomiędzy parametrami termogazodynamicznymi i osiągami silnika oraz prezentacja i porównanie charakterystyk różnych typów silników turbinowych

Materiały dydaktyczne: www.jakubowskirobert.sd.prz.edu.pl

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gajewski T., Lesikiewicz L., Szymanik A. Przepływowe silniki odrzutowe WNT Warszawa. 1978
2 Dzierżadowski . i in. Turbinowe silniki odrzutowe WKŁ, Warszawa. 1983
3 Mattingly J. D., Heiser W. H., Daley D. H. Aircraft engine design AIAA Education Series. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stolarczyk W.,Wiatrek R. Teoria lotniczych silników turbinowych : wybrane zagadnienia przepływowe i termodynamiczne zespołów WAT Warszawa. 1985
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Cichosz E. i in Charakterystyka i zastosowanie napędów WKŁ Warszawa. 1980
2 Oates G. C. Aerothermodynamics of Aircraft Engine Components AIAA Education Series. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: uprawnienia do studiowania na szóstym semestrze studiów inżynierskich niestacjonarnych na specjalności silniki lotnicze

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi wiedzy objętej przedmiotami termodynamika, mechanika płynów, silniki lotnicze i kosmiczne

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania zagadnień z zakresu przemian termodynamicznych i przepływów, prowadzenia prostych obliczeń numerycznych oraz budowy algorytmów obliczeniowych, posługiwania się programami do

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 posiadł wiedzę odnośnie wykorzystania formuł z zakresu termodynamiki i przepływu do opisu zjawisk termogazodynamicznych występujących w silnikach turbinowych wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium, raport pisemny, egzamin cz. pisemna K_W07++
K_W09++
P6S_WG
02 Posiadł szeroką wiedzę z zakresu osiągów różnych typów silników, ich związków z parametrami obiegu silnikowego oraz stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych w zależności od przeznaczenia silnika wykład, ćwiczenia rachunkowe, realizacja zleconego zadania kolokwium, raport pisemny, egzamin cz. pisemna K_W09++
P6S_WG
03 Umiejętność samodzielnej pracy w zakresie poszukiwania informacji o silnikach, opracowywania danych odnośnie silników, porównywania wyników i formułowania wniosków projekt indywidualny, projekt zespołowy prezentacja projektu K_U01++
K_U12++
P6S_UW
04 Potrafi samodzielnie rozwiązać postawiony problem obliczeniowy z zakresu obliczeń termogazodynamicznych turbinowego silnika lotniczego, opracować proces wykonywania obliczeń, oraz raport projekt indywidualny, ćwiczenia rachunkowe prezentacja projektu K_U01++
K_U12++
P6S_UW
05 Umiejętność sporządzenia algorytmu obliczeń wybranego rozwiązania konstrukcyjnego silnika turbinowego oraz przygotowanie obliczeń w wybranym środowisku (EXEL, Matcad itp.) projekt indywidualny prezentacja projektu K_U01+
K_U06++
K_U17+
P6S_UW
06 Poznał dynamikę rozwoju silników lotniczych i ciągłych prac nad nowymi koncepcjami napędu dla lotnictwa, przez co pozyskał świadomość, że utrzymywanie wysokiego poziomu aktualnej wiedzy w dziedzinie lotnictwa wymaga ciągłego dokształcania oraz poszukiwania informacji o zmianach i nowościach występujących w tym zakresie dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia problemowe referat ustny K_K01++
P6S_KR
07 Zna zagrożenia wynikające z użytkowania silników lotniczych dla człowieka i środowiska wykład egzamin cz. pisemna K_K02+
P6S_KR
08 Zna ograniczenia elementów konstrukcyjnych silników lotniczych ze względu na warunki pracy i stosowane materiały wykład egzamin cz. pisemna K_W08+
P6S_WG

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Wprowadzenie do przedmiotu, przegląd rozwiązań silników lotniczych W01-W02 MEK06 MEK07 MEK08
7 TK02 Obieg Braytona, analiza silnika idealnego W03-W04 MEK01 MEK05
7 TK03 Analiza procesów termogazodynamicznych w zespołach silnika turbinowego W05-W7 MEK01 MEK05 MEK07 MEK08
7 TK04 Analiza silnika jednoprzepływowego W08-W09 MEK01 MEK02 MEK05
7 TK05 Analiza silnika z dopalaczem oraz konstrukcji dwuwirnikowej W10-W10 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
7 TK06 Analiza silnika dwuprzepływowego W11-W12 MEK01 MEK02 MEK06
7 TK07 Turbinowy silnik śmigłowy i śmigłowcowy W13-W13 MEK01 MEK02 MEK06
7 TK08 Wstęp do badań silników i analiza charakterystyk różnych typów silników W14-W15 MEK02 MEK06 MEK07
7 TK09 Modelowanie procesów w silniku idealnym i obliczenia termogazodynamiczne C1-C4 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK10 Modelowanie procesów termodynamiczno-przepływowych w zespołach silników lotniczych (wlot, sprężarka, wentylator, komora spalania, turbina, dysza wylotowa C5-C10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
7 TK11 Modelowanie procesów w różnych typach silników z uwzględnieniem strat oraz wyznaczanie ich osiągów C11-C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Inne: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład egzamin 100%
Ćwiczenia/Lektorat projekty 30%, kolokwium 70%
Ocena końcowa Ocena z ćwiczeń 60% ocena z wykładu 40%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie