logo
Karta przedmiotu
logo

Teoria maszyn wirnikowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2021/2022

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 3917

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Silniki lotnicze

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W10 C10 P15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Stanisław Antas

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: S. Antas: wykład

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Antas S. Ocena wpływu wybranych metod modyfikacji maszyn wirnikowych turbinowych silników śmigłowych i śmigło Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2006
2 Witkowski A. Sprężarki wirnikowe. Teoria, konstrukcja, eksploatacja Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. 2004
3 Biełousow A.N., Musatkin N.F., Radko W.M. Teoria i rasczot awiaconnych łopatkocznych maszyn Samarskij Gos. Aerokosm. Inst.. 2003
4 Dżygadło Z. i in. Zespoły wirnikowe silników turbinowych WKiŁ. 1982
5 Cholscewnikow K.W. Teoria i rasczot awiaconnych łopatkocznych maszyn Maszynostrojenije, Moskwa. 1970
6 Moustapha H., Zelesky M.F., Baines N.C., Japikse D. Axial and radial turbines Concepts ETI. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Tuliszka E. Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe WNT, Warszawa. 1973
2 Tuliszka E. Sprężarki, dmuchawy i wentylatory WNT, Warszawa. 1976
3 Cholscewnikow K.W., Emin O.M., Mitrochin W.T. Teoria i rasczot awiaconnych łopatkocznych maszyn Maszynostrojenije, Moskwa. 1986
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Dixon S.L. Fluid mechanics. Thermodynamics of turbomachinery Pergamon Press Oxford. 1987
2 Wilson D. G. The design of high-efficiency turbomachinery and gas turbines The Massachusetts Institute of Technology Press, Cambridge. 1984
3 Cumpsty N.A. Compressor aerodynamics Longman Scientifics and Technical, Singapore. 1989

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr siódmy

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: znajomość termodynamiki, mechaniki płynów oraz teorii i budowy turbinowych silników lotniczych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: pozyskiwanie i wykorzystywanie informacji z literatury technicznej, prowadzenie obliczeń inżynierskich

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z PRK
01 Ma znajomość równań analizy termoaerodynamicznej, funkcji gazodynamicznych oraz interpretacji termodynamicznej procesów sprężania i rozprężania. Zna zasadę działania sprężarki promieniowe, osiowe oraz turbiny osiowej. Potrafi określić parametry termiczne i kinematyczne czynnika w poszczególnych elementach stopni maszyn wirnikowych oraz wyznaczyć ich parametry geometryczne. Zna wskaźniki i współczy wykład, ćwiczenia, projekty egzamin cz. pisemna, zaliczenie cz. pisemna, sprawozdanie z projektu,

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Maszyny wirnikowe - podział, działanie, definicje. Równania analizy termoaerodynamicznej. Parametry strumienia jako funkcje gazodynamiczne. Sprężarki typu osiowego i promieniowego - cechy konstrukcyjne, zasady działania i zastosowanie. Charakterystyczne prace i sprawności, spręż statyczny i spiętrzenia sprężarki. Schemat, działanie i podstawowe parametry stopnia promieniowego. Kanały wlotowe sprężarki. Analiza pracy wirnika i dyfuzorów sprężarki odśrodkowej. Rotalpia, parametry stanu w przepływie względnym i reakcyjność stopnia.Płaska palisada profilów i trójkąty prędkości strumienia w stopniu osiowym. Podstawowe zależności aerodynamiczne dla palisady. Analiza strat w osiowym stopniu sprężającym.Charakterystyki sprężarek. Przyczyny i skutki zjawiska oderwania wirującego i pompażu. Zespół turbiny - podstawowe równania stopnia. Parametry stopnia osiowego turbiny. Wypływ strumienia z palisady łopatek wieńca dyszowego i wrnikowego stopnia turbiny. Działanie i charakterystyki turbin różnych typów. W01-W15 MEK01
7 TK02 Siły oddziaływania ścianek dyfuzora na strumień. Wyznaczenie parametrów na wejściu na wejściu sprężarki i wyjściu turbiny za pomocą funkcji gazodynamicznych. Parametry strumienia na wylocie wirnika , dyfuzora bezłopatkowego , łopatkowego i kolektora sprężarki promieniowej. Sposoby regulacji sprzarki: nastawne łopatki wlotowego wieńca kierownic, nastawne łopatki wieńców dyfuzorów, układy wielowirnikowe. Wieniec dyszowy i wirnikowy tubiny osiowej - procesy rozprężania. C01- C07 MEK01
7 TK03 Rozkład parametrów kinematycznych na wlocie i wylocie wirnika stopnia osiowego sprężarki. Rozkład parametrów kinematycznych na wlocie i wylocie wirnika stopnia osiowego turbiny. Obliczenie parametrów strumienia w charakterystycznych przekrojach sprężarki promieniowej. P01-P07 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Egzamin (sem. 7) Przygotowanie do egzaminu: 20.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład pozytywna ocena z kolokwium
Ćwiczenia/Lektorat pozytywne zaliczenie ćwiczeń tablicowych i sprawdzianu
Projekt/Seminarium średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z projektów
Ocena końcowa średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wszystkich form zajęć oraz pozytywnej oceny egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie