Cykl kształcenia: 2021/2022
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budownictwa, Inżynierii środowiska i Architektury
Nazwa kierunku studiów: Architektura
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier architekt
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Urbanistyki i Architektury
Kod zajęć: 39
Status zajęć: wybierany dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 8 / W15 P30 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. arch. prof. PRz Anna Sikora
semestr 8: mgr inż. arch. Jakub Dudek
semestr 8: mgr inż. arch. Alicja Jóźwiakowska
Główny cel kształcenia: Studenci zapoznają się z problematyką dotyczącą: strategii rozwoju gminy i województwa, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, systemem planowania przestrzennego, podstawami prawnymi planowania regionalnego, planowania miejscowego, oraz zagadnieniami planowania w odniesieniu do procesu inwestycyjnego. Poznają narzędzia prawne planowania przestrzennego: plan miejscowy oraz warunki zabudowy i zagospodarowania terenu. Poznają tryb formalno-prawny sporządzania opracowań przestrzennych i dokumentacji planistycznej.
Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe zagadnienia planowania przestrzennego, charakter jego struktury na tle podziału administracyjnego kraju. Zakres i skale opracowań planistycznych, przykładowe modele rozwojowe układów osiedleńczych na tle zagadnień dot. studiów i planów.
Materiały dydaktyczne: Mapy Topograficzne Polski (rejon Reszowa) 1 : 50000
1 | Borsa M.,Buczek G.,Jaroszyński K.,Korzeń J.,Lasocki M.,Świetlik M.,Szelińska E. | Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przesztrzennym, przepisy - omówienia - komentarze | Urbanista, Warszawa. | 2003 |
2 | Domański R. | Gospodarka przestrzenna | Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. | 2002 |
3 | Domański R. | Podstawy planowania przestrzennego | Państwowe Wydawnictwo Naukowe Poznań-Warszawa. | 1989 |
4 | Kisowski M. | Regionalny model zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Polski a strategie rozwoju Województw | Uniwersytet Gdański, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Gdańsk-Poznań. | 2003 |
5 | Losch A. | Gospodarka przestrzenna, teroria lokalizacji | Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa. | 1961 |
6 | Malisz B. | Podstawy gospodarki i polityki przestrzennej | Ossolineum. | 1984 |
7 | Malisz B. | Zarys teorii kształtowania układów osiedleńczych | Arkady Warszawa. | 1981 |
8 | Ostrowski W. | Zespoły zabytkowe a urbanistyka | Arkady Warszawa. | 1980 |
9 | Szponar A. | Fizjografia urbanistyczna | Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa. | 2003 |
10 | Dąbrowski L.T. | Projektowanie regionalne - Regionalne plany zagospodarowania przeszrtrzennego | PWN Warszawa. | 1977 |
1 | Christopher A. | Język wzorców | . |
Wymagania formalne: Status studenta Politechniki Rzeszowskiej
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student rozumie zakres i metody opracowania planów zagospodarowania przestrzennego jako podstawy prawnej rozwoju i przebudowy organizmów przestrzennych oraz narzędzi kształtowania ładu przestrzennego.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Posiada umiejętności sporządzania opracowań planistycznych w charakterystycznych skalach i konwencjach graficznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Posiada umiejętność odczytania i oceny zamierzeń przestrzenno-społecznych zawartych w opracowaniach o charakterze studialnym i planistycznym.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z PRK |
---|---|---|---|---|---|
01 | A.W2. zna i rozumie projektowanie urbanistyczne w zakresie realizacji prostych zadań, w szczególności: niewielkich zespołów zabudowy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i powiązań, a także prognozowanie procesów przekształceń struktury osadniczej miast i wsi | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W02++ K_W03+++ K_W05++ K_W07+++ K_W11++ K_W12++ K_W13+++ |
P6S_WG P6S_WK |
02 | A.W3. zna i rozumie zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W03+++ K_W08++ |
P6S_WK |
03 | A.W4. zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni i budynków dostępnych dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, w arch., urb. i planowaniu przestrzennym, oraz zasady ergonomii, w tym parametry ergonomiczne niezbędne do zapewnienia pełnej funkcjonalności projektowanej przestrzeni i obiektów dla wszystkich użytkowników | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W03+++ |
P6S_WK |
04 | A.U2. potrafi zaprojektować prosty zespół urbanistyczny | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
05 | A.U3. potrafi sporządzać opracowania planistyczne dotyczące zagospodarowania przestrzennego i interpretować je w zakresie koniecznym do projektowania w skali urbanistycznej i architektonicznej | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
06 | A.U4. potrafi dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
07 | A.U5. potrafi myśleć i działać w sposób twórczy, wykorzystując umiejętności warsztatowe niezbędne do utrzymania i poszerzania zdolności realizowania koncepcji artystycznych w projektowaniu architektonicznym i urbanistycznym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
08 | A.U6. potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U01+++ K_U04+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
09 | A.U7. potrafi porozumieć się przy użyciu różnych technik i narzędzi w środowisku zawodowym właściwym dla projektowania architektonicznego i urbanistycznego | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U03+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
10 | A.U9. potrafi wdrażać zasady i wytyczne projektowania uniwersalnego w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym | projekt | prezentacja projektu, obserwacja wykonawstwa |
K_U02+++ |
P6S_UK P6S_UO P6S_UU P6S_UW |
11 | A.S1. jest gotów do samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania prostych problemów projektowych | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01+++ K_K02+++ K_K04+++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
12 | A.S2. jest gotów do brania odpowiedzialności za kształtowanie środowiska przyrodniczego i krajobrazu kulturowego, w tym za zachowanie dziedzictwa regionu, kraju i Europy | projekt | obserwacja wykonawstwa |
K_K01+++ K_K02+++ K_K03+++ |
P6S_KK P6S_KO P6S_KR |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
8 | TK01 | W01-10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
8 | TK02 | W11-15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
8 | TK03 | P01-10 | MEK04 MEK06 MEK07 MEK09 MEK10 | |
8 | TK04 | P11-24 | MEK05 MEK06 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 | |
8 | TK05 | P25-30 | MEK04 MEK05 MEK06 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 8) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
25.00 godz./sem. |
|
Konsultacje (sem. 8) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 8) | Przygotowanie do egzaminu:
6.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny |
Projekt/Seminarium | Ocena projektu |
Ocena końcowa | średnia arytmetyczna oceny z projektu i egzaminu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Sikora | Małe miasta uzdrowiskowe w strukturze funkcjonalno-przestrzennej województwa podkarpackiego | 2023 |
2 | C. Moreira; E. Natividade-Jesus; K. Noga; M. Siejka; A. Sikora; I. Skrzypczak | Identification of land system transformations in the Rzeszów city square | 2023 |
3 | E. Błazik-Borowa; A. Duda; A. Lal; K. Nepelski; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak; M. Sulewska | Zastosowanie indeksowej metody statystycznej do analizy podatności osuwiskowej wybranego obszaru z terenu województwa podkarpackiego | 2023 |
4 | R. Blazy; J. Błachut; A. Ciepiela; B. Dendura; J. Dudek; D. Guzik; H. Hehorowicz-Gaber; A. Hrehorowicz-Nowak; D. Hyła; M. Łukasik; M. Łysień; L. Olma; A. Porębska; I. Sandu; A. Sikora | Functional and Spatial Transformations of Educational Units in the Area of the Carpathian Foothills | 2023 |
5 | W. Gosk; W. Kokoszka; G. Oleniacz; D. Ożóg; N. Przesmycka; A. Sikora; M. Słowik | Geośrodowiskowa ocena przydatności terenu do celów budowlanych | 2023 |
6 | A. Sikora | Natural light in public spaces. The example of the city centre of Rzeszów | 2022 |
7 | A. Sikora | Uszkodzenia substancji zabytkowej budynków stacyjnych kolejki wąskotorowej w Kańczudze | 2022 |
8 | A. Sikora | Rzeszów as an example of a ‘new town’ tailored for the modern era | 2021 |
9 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Architektura i urbanistyka jako czynnik mobilizujacy mieszkańców do aktywności fizycznej - wybrane problemy | 2021 |
10 | J. Figurska-Dudek; A. Martyka; A. Sikora | Jedno miasto - dwa modele rozwoju przestrzennego. Przypadek Rzeszowa | 2021 |
11 | M. Górka; W. Kokoszka; A. Leśniak; P. Ochab; A. Sikora; I. Skrzypczak | Interlaboratory Comparative Tests in Ready-Mixed Concrete Quality Assessment | 2021 |
12 | M. Piekarski; A. Rybka; A. Sikora | Miasto 2.0: człowiek, przestrzeń, transformacja | 2021 |
13 | A. Sikora | Dom w \"mieście-osiedlu\" | 2019 |
14 | A. Sikora | Heritage of the Polish Central Industrial District - New Cities | 2019 |
15 | A. Sikora | Multi-family residential development in the landscape of the small city | 2019 |
16 | A. Sikora | Possibilities for Creating Public Spaces in a Small Town: Case Study | 2019 |
17 | P. Deroń; A. Sikora | Post-Mining Land Use for the Function of Geotourism and Spa | 2019 |